Ny runristad stenkista hittad vid Örberga kyrka

Skriv svar
mutley
Ny medlem

Ny runristad stenkista hittad vid Örberga kyrka

Inlägg av mutley » 31 oktober 2005, 20:11

En 1000 år gammal stenkista har hittats vid Örberga kyrka nära Vadstena vid markarbete. Enligt reportaget i SVT Östnytt så återanvändes den 200 år senare då den grävdes ner innehållandes en vuxen och ett barn. Kistan är dekorerad med runslingor.

Inslaget borde gå att se ett kort tag framöver på
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33681&lid=Ostnytt

11:27 in i 19:10-sändningen 31/10.

Tillfällig länk direkt till inslaget, http://www.svt.se/nkp/ostnytt/ramfiler/1910_hi.ram

mutley
Ny medlem

Inlägg av mutley » 1 november 2005, 08:47

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 19 november 2005, 11:54

Den 15/11 påträffades även en runristad runhäll vid undersökningarna: http://www.svenskakyrkan.se/pastorat/da ... /index.htm

Bild

/Johan

Arnvidh
Medlem

Inlägg av Arnvidh » 19 november 2005, 14:06

Intressant!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 november 2005, 14:14

Stenar; antingen runristade eller stenar med inristningar(gravminnen) som man begravde adelsmänniskor finns det ganska gott om i Sverige, om jag dra parallellen med uppländska kyrkor så har gravminnen blivit omflyttade under åren som kyrkan har funnits. Tänke på det i följande citat:
Mutley skrev
Enligt reportaget i SVT Östnytt så återanvändes den 200 år senare då den grävdes ner innehållandes en vuxen och ett barn.
Det har iallafall hänt upprepade gånger, inte bara i Uppland utan också på andra platser genom historien.

Stefan

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 19 november 2005, 17:01

Stefan Lundgren skrev:Det har iallafall hänt upprepade gånger, inte bara i Uppland utan också på andra platser genom historien.
Vad vill du säga med detta? Fyndet är inte unikt, men ändå mycket intressant då det inte är särksillt vanligt att sådana påtrräffas. Kan inte ens dra mig till minnes när det hände senast.

/Johan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 november 2005, 17:30

Gorm skrev:
Stefan Lundgren skrev:Det har iallafall hänt upprepade gånger, inte bara i Uppland utan också på andra platser genom historien.
Vad vill du säga med detta? Fyndet är inte unikt, men ändå mycket intressant då det inte är särksillt vanligt att sådana påtrräffas. Kan inte ens dra mig till minnes när det hände senast.

/Johan
Jag antar att jag har satt ett par myror i skallen nu. :D
Kan förklara det som jag menar, såvitt vad jag känner till från uppländska kyrkor så påminner omflyttningar av olika "stenar" också uppländska kyrkor(se min citat).
Mutley skrev
Enligt reportaget i SVT Östnytt så återanvändes den 200 år senare då den grävdes ner innehållandes en vuxen och ett barn.

Jag har en del kyrkobeskrivningar från uppländska kyrkor, där står bl a att gravstenar eller runstenar kan har flyttat runt.

Stefan

Skriv svar