Italienarna i ökenkriget
men du kronglar bara till det. det fanns bara sex divitioner vad jag vet. och jag skrev likhet inte kopior. så CCNN enheten var ett stridande förband. varför dom var en elit enhet kan jag inte svara på exakt. dom var handplockade från gamla kompanier och plutooner som var veteraner DVS: dom hade många års fält erfarenhet. samt att dom var posetivt instälda till den fasistiska poletiken do skulle som sovjets parti offiserare försäkra sig om att soldaterna stred för poletiken .. men detta misslyckades ganska grovt i totalmening även innan 1941. 
ja det är sant att italienarna inte var redo för krig. men de var inte tyskland heller enligt generalstaben men de sket hitler i.. och de är därför som endast 10% av dom motoriserade regementena var helt motoriserade i tyska armén år 1939. fast tyskarna behövde inte så länge på sig som italienarna innan dom skulle vara klara för krig tex italienarna fick ju aldrig en helt motorierat regemente i hela kriget. de fick tyskarna..
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Krånglar jag till det? Jag ställer frågar, högst relevanta enligt mig och du kan inte svara på dem.
En gång till.
SA var inget stridande förband, Svartskjortorna var det, med andra ord en monumental skillnad. Det går helt enkelt inte att jämföra dem med varandra. Jag är precis som Gutekrigaren är jag nyfiken på hur de kan vara erfarna i början av kriget? Var alla sex divisionerna i Spanien innan kriget? Innan du postar ditt svar så se till att du har några källor eller mer handfasta exempel på varför de kallas elit och vilket slag det var som de blev förintade i.
/Martin
En gång till.
SA var inget stridande förband, Svartskjortorna var det, med andra ord en monumental skillnad. Det går helt enkelt inte att jämföra dem med varandra. Jag är precis som Gutekrigaren är jag nyfiken på hur de kan vara erfarna i början av kriget? Var alla sex divisionerna i Spanien innan kriget? Innan du postar ditt svar så se till att du har några källor eller mer handfasta exempel på varför de kallas elit och vilket slag det var som de blev förintade i.
/Martin
-
Gutekrigaren
- Medlem
-
Magnus Lindström
- Medlem
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Bersaglieri kan ju knappast jämföras med SS, för det första tillhörde Beraglieri den reguljära armén och för det andra saknades den politiska biten. SS var ju i mångt ock mycket tänkt att hålla NSDAP:s interna fiender i schack.
Bersaglieri kan ju närmast jämföras med jägartrupper eller elitinfanteri.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
-
Gutekrigaren
- Medlem
Precis vad jag också vill poängtera.tyskaorden skrev:Bersaglieri kan ju knappast jämföras med SS, för det första tillhörde Beraglieri den reguljära armén och för det andra saknades den politiska biten. SS var ju i mångt ock mycket tänkt att hålla NSDAP:s interna fiender i schack.
Mvh Petter
förlåt om jag har varigt lite flummig men de jag menar med italienarnas motsvarighet är att de var meningen att dom skulle vara lite extra modiga,tränade,utrustade än resten av armén.
Ska jag vara ärlig så visste jag inte att SS var uppdelat i olika bitar. utan jag har bara hört att dom ska ha varigt elit.
och med elit menar jag lite bättre än vanliga armén .
Ska jag vara ärlig så visste jag inte att SS var uppdelat i olika bitar. utan jag har bara hört att dom ska ha varigt elit.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Vilket alltså inte har specifikt med SS att göra.stuff skrev:förlåt om jag har varigt lite flummig men de jag menar med italienarnas motsvarighet är att de var meningen att dom skulle vara lite extra modiga,tränade,utrustade än resten av armén.
Vilket alltså inte är sant, i alla fall inte alltid. Heer hade flera minst lika bra enheter.Ska jag vara ärlig så visste jag inte att SS var uppdelat i olika bitar. utan jag har bara hört att dom ska ha varigt elit.
Mvh Petter
- hoffe_salem
- Medlem
Det är väl lite av en myt att hela Waffen SS var "gjord" av riktiga elitsoldater och att dom var det bästa som Tyskland hade i soldatväg....ok dom hade en del väldigt slagkraftiga och effektiva divisioner men inget som Heer inte kunde matcha....lite ot..stuff skrev:förlåt om jag har varigt lite flummig men de jag menar med italienarnas motsvarighet är att de var meningen att dom skulle vara lite extra modiga,tränade,utrustade än resten av armén.
Såvitt jag kan se så var Bersaglieri helt enkelt motoriserat infanteri. De var infanterikomponenten i pansardivisionerna och de lätta divisionerna. I den rollen var de säkert elit, på samma sätt som de tyska pansargrenadjärerna.
Andra italienska elittrupper var Alpini (bergstrupper), fast dem stötte Rommel aldrig på, och förstås fallskärmsdivisionen Folgore.
Flyget skötte sig rätt bra. Läser man de vanliga skildringarna från striderna kring Medelhavet får maninte det intrycket, men då måste man komma ihåg att det normalt är den engelska historieskrivningen.
Flottan var också rätt ok även om den brittiska var bättre. Man får komma ihåg att italienska flottan i allmänhet var tvingad till passivitet p g a bränslebrist.
Italienska armens störta problem var nog högsta ledningen. De fattade en hel del dumma beslut som i sin tur fick konsekvenser nedåt. För många divisioner med för dålig utrustning och för lite träning som får fel uppgifter. Det är inte bra för moralen heller...
/Robert M
Andra italienska elittrupper var Alpini (bergstrupper), fast dem stötte Rommel aldrig på, och förstås fallskärmsdivisionen Folgore.
Flyget skötte sig rätt bra. Läser man de vanliga skildringarna från striderna kring Medelhavet får maninte det intrycket, men då måste man komma ihåg att det normalt är den engelska historieskrivningen.
Flottan var också rätt ok även om den brittiska var bättre. Man får komma ihåg att italienska flottan i allmänhet var tvingad till passivitet p g a bränslebrist.
Italienska armens störta problem var nog högsta ledningen. De fattade en hel del dumma beslut som i sin tur fick konsekvenser nedåt. För många divisioner med för dålig utrustning och för lite träning som får fel uppgifter. Det är inte bra för moralen heller...
/Robert M
-
Magnus Lindström
- Medlem
Fast det är ju lite motsägelsefullt att säga att Italienarna led i öknen pga att Britterna kunde använda sig av sin överlägsna utrustning samtidigt som Italienarna inte kunde göra detsamma i Grekland pga den besvärliga terrängen.
Om nu inte terrängen i Grekland-Albanien inte lämpade sig för teknikkrig så kan man väl säga att Italienarna där fick en ärlig chans att visa vad de gick för, det är inget påhitt att det gick illa där, t.o.m. för alpjägarna.
Om nu inte terrängen i Grekland-Albanien inte lämpade sig för teknikkrig så kan man väl säga att Italienarna där fick en ärlig chans att visa vad de gick för, det är inget påhitt att det gick illa där, t.o.m. för alpjägarna.