Vikingarnas rödvita segel

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Vikingarnas rödvita segel

Inlägg av Hexmaster » 19 oktober 2005, 15:08

Några användare här kör med en avatar med vikingaskepp, vackert så, men de traditionellt röd-vit-randiga seglen påminner mig om en misstänkt faktoid...

Bild

Hur såg vikingarnas segel ut? Var de ofärgade, enfärgade, eller rentav polkagrisrandiga som på Explorer-buteljen?

Om det är en myt, varifrån kommer den?

Edit: Bläddrade igenom Bayeux-tapeten, där är färgbilder på fartyg med segel, och nog så kulörta är de också, men någon rödvit variant kunde jag inte se.
Ska man tro tapeten var även själva skroven riktigt färgglada, med (på åtminstone en skuta) borden målade i alternerande färger rött-gult-blått... Kan det stämma?
http://www.golemindispensabile.it/immagini/bayeux_g.jpg (en länk i högen)

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 19 oktober 2005, 23:04

inte för att vara uppnosig eller så. men vad spelar det för roll om seglen var randiga eller ej? :)

personligen tror jag inte man gjorde sig besväret att randa seglen. utom möjligen på stora fina skepp där fina människor färdades. Det var nog för dyrt och sånt att ha den lyxen.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 20 oktober 2005, 11:37

Davian skrev:inte för att vara uppnosig eller så. men vad spelar det för roll om seglen var randiga eller ej? :)
Om de inte var rödvita, varifrån kommer då den uppfattningen? Är det en jeppe som suttit på 1800-talet och gjort en bild och lagt in polkasegel eftersom det såg så grant ut, och sedan dess har de tagits för en historisk sanning lite varstans i samhället? Eller? Själv tycker jag sådana spridda myter är ungefär det intressantaste som finns, men det är måhända en smakfråga.
Davian skrev:personligen tror jag inte man gjorde sig besväret att randa seglen
Ja, tro kan man ju göra, men det är väl knappast en slump att man ser de rödvita seglen såpass ofta.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 20 oktober 2005, 12:25

Det ovanstående inlägget var uppenbarligen inte skrivet av en historiker. Det är inte vad man tror sig veta om det förgångna som är relevant utan vad man utgående från representativa källor och annan vetenskaplig forskningslitteratur kan dra för slutsatser om det förgångna. Dessutom så är det hur det egentligen var som är det intressanta samtidigt som avlivande av myter är en viktig del av historikerns arbete. Således är nog Hexmasters fråga både intressant och viktig att utreda ur en historisk synvinkel.

Användarvisningsbild
MAX
Ny medlem

Inlägg av MAX » 20 oktober 2005, 14:04

Om jag inte minns fel (vilket är fullt möjligt) så fanns det en maximal bredd, av rent praktiska skäl, på dåtidens vävstolar.
Så, om man nu ändå måste sy ihop ett antal "remsor" till ett stort segel, så kan väl anta att en del ansåg sig ha råd att ha randiga segel.
Tyvärr har jag inga källor men jag har ett dimmig minne av ett TV-program där de talade om segel av ull som bestod av hopsydda "remsor"...

Hoppas det hjälper till lite i alla fall. :)

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 21 oktober 2005, 11:04

seglen var förvisso randiga, eftersom det inte giock att göra så breda våder som behövdes. man sydde därför ihop flera bitar, ränder. att färga ett segel verkar visserligen ganska överspänt, men å andra sidan lade man ner massor med tid på träornamentik. i alla fall på de lyxbåtar som hittats på sina ställen. så tekniken att ha randiga segel fanns.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 21 oktober 2005, 11:11

Var det inte vanligt att våderna "flätades" ihop? Tänker primärt på Gotlands bildstenar:
Bild

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 oktober 2005, 11:18

Snabbsvar utan att ha kollat närmare: Är inte de där strecken rep? Flätade våder innebär ju dubbla tygåtgången, dubbelt så starkt också (minst) men...

OK - vad vi vet om tekniken motsäger alltså inte randiga segel. Gott. Då återstår att förklara varför just rött skulle vara en populär färg. Har letat på ämnet "växtfärgning", det är tydligen krapp som främst gäller för den kulören, frågan är om det har att göra med uppfattningens uppkomst...

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 21 oktober 2005, 13:13

Kommer inte ihåg var jag läste det, men det finns starka indicier på att man även smorde ull-seglen med tjära eller fett för att de inte skulle suga åt sig vatten. Det borde ha gjort dem mörkare. Rutmönstret på segel är ju vanligare i samtida avbildningar.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 21 oktober 2005, 14:00

Probstner skrev:Var det inte vanligt att våderna "flätades" ihop? Tänker primärt på Gotlands bildstenar:

/ Probstner
flätades? seglet skulel bli ofattbart tungt. ett yllesegel väger massor och tar massor av plats redan som det är.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 21 oktober 2005, 14:13

hangatyr skrev:
Probstner skrev:Var det inte vanligt att våderna "flätades" ihop? Tänker primärt på Gotlands bildstenar:

/ Probstner
flätades? seglet skulel bli ofattbart tungt. ett yllesegel väger massor och tar massor av plats redan som det är.
Som en flätad korg ungefär, av våder (inte ulltrådar). Den här hemsidan tycks räkna med att flätade segel var en gotländsk specialitet. Det utgick man från när båten Krampmacken byggdes. Vad Vittfarne använder för segel vet jag inte riktigt, men i vilket fall som helst verkar det vara ylle som gäller.

/ Probstner

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 21 oktober 2005, 20:10

Jag vill minnas en medeltida bild/karta där båtar mycket lika den gamla explorerbåten finns tecknade. Dock svart/vit. Dessutom är den omtvistad om den är falsk eller äkta. Har för mig att den varit uppe på skalman. Minns någon?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 oktober 2005, 13:32

Jag skulle tippa på att det hela är en modern romantisk myt (1800-talet), inspirerad av just Bayauxtapeten. Att det skulle vara just röd-vita färger har väl någont målare föreställt sig, och sedan har praxis spritt sig. Det är ju en ganska vanlig föreställning.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 23 oktober 2005, 22:34

Jag har Googlat lite...

Håkan Larsson säger att när man skulle bygga den första moderna kopian av ett vikingaskepp i slutet av 1800-talet så
var det en gammal garvad segelkapten som var chef för bygget. Och när det var dags att rigga det skeppet så gick han bort till sin stora fullriggare och tog ner ett av sina toppsegel som hade lämplig storlek. Och det blev just ett segel som var smalt och högt, helt perfekt för en fullriggare men mindre bra på ett vikingaskepp. Och sen har man gjort om samma fel om och om och om igen........
http://hem.passagen.se/hakanlar/Fakta.html

Jim Cornish säger att man förvisso färgade sina segel röd-vita, ibland helt röda:
Red dye was added to the leather trim to give the sail the vivid cross-hatched pattern. Sometimes the whole sail was dyed a solid red colour. The choice of red, the colour of blood, was meant to strike fear into the hearts of the Vikings' enemies.
http://www.cdli.ca/CITE/v_drakkar.htm

Något okonventionella ideer angående seglens utformning har Peter Sjölander:
http://www.sjolander.com/viking/summer9 ... efault.htm

Tillägg:
En fråga: Är det någon som har en uppfattning om hur masten brukar vara placerad på avbildade vikingaskepp? Är den alltid placerad i mitten eller lite förskjuten åt fören till?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 23 oktober 2005, 23:39

Widsith skrev:Jim Cornish säger att...
Jim säger dessutom att Bärsärkar fanns på vikingaskeppen och ibland nyttjade Röd Flugsvamp för att bygga upp sitt raseri. Några referenser om hur vikingarna färgade sina segel blodröda nämns inte, så det kan som sagt vara att Jim tror på myter han också.

Mvh -Dan

Skriv svar