Quiz: Tidigmodern tid
- Copernicus Polonus
- Medlem
- Copernicus Polonus
- Medlem
- Copernicus Polonus
- Medlem
Helt rätt! Det är Moldavien som hjälptrupper gick till ( för att stödja Movilăsläkten och rädda åt dem hospodartronen). Jag skrev ”landet” för att inte göra frågan för invecklad. Moldavien var i början av 1600-talet nån sort polsk-turkisk ”condominium” där Polen till 1607 hade klara övertaget. Formellt var Moldavien ( efter Jan Zamoyskis fälttåg 1595 och 1600) en vasallstat till Polen men betalade samtidigt årlig tribut till Turkiet. Polacker skulle bestämma vem av bojarer skulle sitta på tronen i Iaşi (po Jassy) och Turkiet erkänna ”nomineringen”. Efter 1607 och framför allt efter1611/1612 balansen rubbades.
Probstners fråga.
/ Copernicus
Probstners fråga.
/ Copernicus
I Sydösteuropas bergstrakter har man alltid odlat sina rövarhjältar. Jag är ute efter en av dem, sedermera genom folkloren omskapad till en sorts slovakisk nationalhjälte (à la Robin Hood). Men han omhuldas också av de slovakerna närstående goralerna i de polska Karpaterna.
* Född i Terhely (sk Terchová) i komitatet Trencsén (sk Trenčín) den 25 januari 1688.
* Slogs med kurucerna (Ferencz II Rákóczy) mot habsburgarna 1706-1708.
* Löpte över till habsburgarna med enligt legenden mindre framgång ("hatad av alla herrar").
* Gick till skogs med ett gäng desertörer 1711 och bildade ett rövarband som härjade i olika delar av Västkarpaterna.
* Slutligen infångad 1713 och enligt legenden hängd i en krok på torget i Liptószentmiklós (sk Liptovský Mikuláš) den 17 mars samma år.
Eftersom detta forum handlar om historia och inte folkloristik lämnar jag skottsäkra skjortor, magiska bälten, brustna hjärtan och rövardansen därhän. Men en folklig illustration kostar jag på mig.
/ Probstner
* Född i Terhely (sk Terchová) i komitatet Trencsén (sk Trenčín) den 25 januari 1688.
* Slogs med kurucerna (Ferencz II Rákóczy) mot habsburgarna 1706-1708.
* Löpte över till habsburgarna med enligt legenden mindre framgång ("hatad av alla herrar").
* Gick till skogs med ett gäng desertörer 1711 och bildade ett rövarband som härjade i olika delar av Västkarpaterna.
* Slutligen infångad 1713 och enligt legenden hängd i en krok på torget i Liptószentmiklós (sk Liptovský Mikuláš) den 17 mars samma år.
Eftersom detta forum handlar om historia och inte folkloristik lämnar jag skottsäkra skjortor, magiska bälten, brustna hjärtan och rövardansen därhän. Men en folklig illustration kostar jag på mig.
/ Probstner
- Bilagor
-
- Zbojnici.jpg (19.93 KiB) Visad 773 gånger
- Copernicus Polonus
- Medlem
- Copernicus Polonus
- Medlem
- Copernicus Polonus
- Medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Copernicus Polonus
- Medlem
Javisst var det så. Efter en del debatt i Edo bestämde de japanska myndigheterna till sist att bränna portugisernas båt och avrätta besättningen. 13 män släpptes dock fria i syfte att de skulle vittna för omvärlden om den hårda behandlingen som portugiserna utsattes för.
Dûrion Annûndils fråga.
/ Copernicus
Dûrion Annûndils fråga.
/ Copernicus
- Copernicus Polonus
- Medlem
För att blåsa liv i quizen tar jag mig friheten att ställa en ny fråga.
På 1560-talet förde bl.a. Sverige, Polen och Litauen ett krig i Livland, oftast i form av plundringståg och belägringar av olika slott och befästa platser. Varken den svenska eller den polsk-litauiska sidan satsade i Livland resurser värda namnet. Sverige var tvungen att ta itu med Danmark och Litauen med finansiella stödet från Polen utkämpade ett försvarskrig med Ryssland. Under kriget i Livland på 1560-talet (jag menar skärmytslingar mellan svenska och polsk-litauiska trupper) hände egentligen bara ett enda fältslag som man kan kalla större. Var och när hände slaget?
/ Copernicus
På 1560-talet förde bl.a. Sverige, Polen och Litauen ett krig i Livland, oftast i form av plundringståg och belägringar av olika slott och befästa platser. Varken den svenska eller den polsk-litauiska sidan satsade i Livland resurser värda namnet. Sverige var tvungen att ta itu med Danmark och Litauen med finansiella stödet från Polen utkämpade ett försvarskrig med Ryssland. Under kriget i Livland på 1560-talet (jag menar skärmytslingar mellan svenska och polsk-litauiska trupper) hände egentligen bara ett enda fältslag som man kan kalla större. Var och när hände slaget?
/ Copernicus
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Copernicus Polonus
- Medlem