Keitel blodig

Tillägnad vår saknade medlem varjag
kalte
Ny medlem

Keitel blodig

Inlägg av kalte » 10 oktober 2005, 21:10

tjo, varför är keitel blodig på denna bild?
Länk borttagen av moderator! Länka ej till dylika sidor tack!

finns de någon av alla åsådare som har skrivit en detaljerad bok om avrättningarna?
läst en del i Albert Speer och sanningen men det står inget om detta.

Slogs han blodig innan?

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 10 oktober 2005, 23:20

Det finns en detaljerad och välkänd ögonvittnesskildring av den amerikanske journalisten som skulle representera US-pressen.

Falluckan är ju tämligen trång. Såvitt jag förstår råkade han slå i under fallet. Eftersom hans nacke knäcktes vederbörligen kan han inte gärna ha känt smärta mer än någon sekund. De lokala blodflödet fortsatte dock däremot.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 11 oktober 2005, 06:29

Överbödeln i Nürnberg, J.G. Woods - hävdade att offren ofta bet sig i tungan vid hängning - vilket resulterade i blodflöden. Detta skall ha varit som förklaring till frågor efteråt. Där var minst åtta journalister som vittnen till avrättningarna förutom läkare och officianter. Ganska snart efteråt kom rykten i omlopp att hängningarna varit oproffessionellt utförda och att flera av de dömda, mera 'ströps än hängdes' - m.a.o. inte fick nacken knäckt vid fallet.
Jag har aldrig sett någon detaljerad skildring - då pressen hade intresse av att inte sprida ryktesbildning då.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 11 oktober 2005, 09:22

Hittade denna sidan som beskriver hängningarna. http://www.law.umkc.edu/faculty/project ... 16_46.html

Enligt vad jag förstått på andra forum så berodde hans blodiga utseende på att fallluckan var för liten, så att en del av de avrättade träffades av den i ansiktet när de föll. Har ingen källa på det tyvärr.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 11 oktober 2005, 10:04

varjag skrev:. Ganska snart efteråt kom rykten i omlopp att hängningarna varit oproffessionellt utförda och att flera av de dömda, mera 'ströps än hängdes' - m.a.o. inte fick nacken knäckt vid fallet.
Jag har aldrig sett någon detaljerad skildring - då pressen hade intresse av att inte sprida ryktesbildning då.
Länken som Private Snafu anger ovan tycks vara det officiella vittnesmålet jag refererar ovan. (Jo, jag har sett även en förvriden nynazistisk propaganda-version också där de allihopa dog under minst 20 min utdragna plågor var etc).

Här sägs det ju ganska rent ut att minst en, eventuellt två - ströps snarare än hängdes. Att bödeln fick gå ner och hjälpa till att tynga ner kroppen, precis som bödlarna på den gamla goda tiden fick göra innan det korrekta, skonsamma, moderna hängningssättet uppfanns i början av 1800-talet.

Om bödeln Woods professionalitet vill jag anföra två helt olika indicier.
Den ena är den kända händelsen när jänkarna skulle avrätta ett tjugotal egna soldater dömda för diverse brott begångna i Europa. Man använde inte egen bödel (framgår iofs inte klart varför) utan man tillkallade den brittiske erfarne bödeln Pierpartout(stavning?) med assistent. På ett par förmiddagstimmar var allting klart, snyggt och prydligt.

Nästan alla de avrättade Nurnberg-dömda hade som sina sista ord allmänt patriotiska fraser, helt fria från all Nazi-anstrykning. Med två undantag, Streicher och en till. Och det var exakt och just dessa två vars hängningar gick galet och som fick en svårare död än de andra.
Det kan hända att Woods var oprofessionell och blev extra spänd när de kom med sina nazistiska provokationer. - Det är så lätt hänt, bara lägga snaran på lite fel ställe...
Det kan hända att det var hans privata hämndeakt som de påståd på nynazistsidan - att hans skulle haft judiskt påbrå.
En hypotes kan också vara att det var något slags inofficell order uppifrån... Vilket är vad jag själv gissar.

myom
Medlem

Inlägg av myom » 16 oktober 2005, 13:04

Bilder på avrättade nazister har visats och diskuterats i systerforumet Axishistory och har bilder så man inte behöver besöka nazistiska och/eller revisionistiska webbplatser:
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... sc&start=0

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 16 oktober 2005, 17:17

myom skrev:Bilder på avrättade nazister har visats och diskuterats i systerforumet Axishistory och har bilder så man inte behöver besöka nazistiska och/eller revisionistiska webbplatser:
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... sc&start=0
Jag tycker det är osmakligt. Oavsett vilka brott de har begått så är dödsstraff inget som hör hemma i ett civiliserat samhälle. :?

myom
Medlem

Inlägg av myom » 16 oktober 2005, 22:28

Tycka vad man vill, men avrättningarna satte punkt på en mycket ociviliserad era, till vilken nidingsmännen som hängdes var anstiftarna.

Dödstraff i modern tid är jag definitivt motståndare till. Ang. dessa, de första åren efter 1945 kan jag ju inte ta ställning till då de inträffade 20-25 år före min födelse. Oavsett är det historia, och bilderna historiska dokument.

För övrigt lade jag ju inte dit bilderna på Axishistory, utan bara länkade till en tidigare diskussion, men jag hoppas och tror att ditt svar inte var riktat mot mig, utan mot bilderna/dödsstraffet i allmänhet. (Jag reagerade lite på att du citerade mig)
Frid,
myom

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 17 oktober 2005, 08:01

Så och när detta nu är utrett så återgår vi till diskussionen. Dödsstraffet vara eller icke vara får ni diskutera på annat ställe. :)

/Martin

kalte
Ny medlem

öö

Inlägg av kalte » 22 oktober 2005, 15:06

varför togs min länk bort?

Gutekrigaren
Medlem

Re: öö

Inlägg av Gutekrigaren » 22 oktober 2005, 18:21

kalte skrev:varför togs min länk bort?
Det är förbjudet att länka till sidor med revisionistiskt innehåll.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
cbx
Medlem

Inlägg av cbx » 23 oktober 2005, 19:36

Enligt Doktor Droska som undersökte kropparna efter avrättningen fanns ingen skada i på näsan, vilket tyder på att skadan inte uppkom genom våld. Utan genom någon sorts överansträngning.

cbx

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 23 oktober 2005, 19:55

cbx skrev:Enligt Doktor Droska som undersökte kropparna efter avrättningen fanns ingen skada i på näsan, vilket tyder på att skadan inte uppkom genom våld. Utan genom någon sorts överansträngning.

cbx
Intressant uppgift om korrekt.

Hängning är iofs förvisso en ansträngning. Är detta då månne en antydan att döden icke varit ögonblicklig???

Användarvisningsbild
Wirth M16811
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Wirth M16811 » 26 oktober 2005, 23:13

HEJ!

JAg ville bara fråga en sak.
Varför ska man inte få visa bilder på hur verkligheten ser ut?
tycker det e lite dåligt att ta bort sådana bilder det tillhör ju historien och för å kunna diskutera bilden som nu vill bli diskuterad så kan den få ligga uppe tycker jag.

MVH//Didrik

Sokrates
Medlem

Inlägg av Sokrates » 26 oktober 2005, 23:31

Wirth M16811 skrev:HEJ!

JAg ville bara fråga en sak.
Varför ska man inte få visa bilder på hur verkligheten ser ut?
tycker det e lite dåligt att ta bort sådana bilder det tillhör ju historien och för å kunna diskutera bilden som nu vill bli diskuterad så kan den få ligga uppe tycker jag.

MVH//Didrik
Länken togs bort eftersom den ledde till en sida med revisionistiskt innehåll. Huruvida denna regel är bra eller inte tåls att diskuteras men nu är det som det är. Att han är blodig på bilden har ingenting med saken att göra.

Skriv svar