Om Varus inte hade förlorat sina legioner...
- S.P.Q.R.
- Medlem
Om Varus inte hade förlorat sina legioner...
...hade då andra världskriget aldrig inträffat?
Jag och några vänner satt häromkvällen och diskuterade kaosteoriernas potential i historieskrivningen. Är det någon här som har en tanke om det?
MVH
S.P.Q.R.
Hoppas att jag har lagt frågan på rätt ställe!
Jag och några vänner satt häromkvällen och diskuterade kaosteoriernas potential i historieskrivningen. Är det någon här som har en tanke om det?
MVH
S.P.Q.R.
Hoppas att jag har lagt frågan på rätt ställe!
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Kul fråga!
Till skillnad från alla vanliga "what if"-scenarier av typen "vad hade hänt om Rommel varit på plats och vunnit vid El Alamein?". Det blir desto mer komplicerat att spekulera här, och jag tycker det illustrerar hur lönlöst det är med "what if"-scenarier. Vad hade hänt om Hitler hade snubblat och brutit nacken vid sitt lilla glädjeskutt i Compaigne-skogen 1940?
Om historien är summan av alla konsekvenser av alla handlingar som lett fram till nuet, så skulle nog minsta lilla skillnad skapa ett annorlunda utfall - därav teorier om oändligt många andra universa som resultatet av alla möjliga utfall av en handling...
Mvh -Dan
Om historien är summan av alla konsekvenser av alla handlingar som lett fram till nuet, så skulle nog minsta lilla skillnad skapa ett annorlunda utfall - därav teorier om oändligt många andra universa som resultatet av alla möjliga utfall av en handling...
Mvh -Dan
- Perra
- Medlem
Det här är ju som sagt en delikat frågeställning. Det är ju otroligt svårt att säga vad en sådan sak skulle ha för betydelse för resten av historien, men antagligen en hel del. En som spekulerat i detta är ju militärhistorikern Fuller.
kanske är det lite stora växlar, men något ligger det i det hela.Denna förlust av moralisk stimulans tvingade honom slutligen att bibehålla den nordöstrgräns som hans företrädare skapat. Vilka historiska följder kom detta att få? I ett försök att angripa en sådan hypotetisk fråga måste vi vara medvetna om problemet med "der som kunde varit". några inte helt osannolika spekulationer är dock tillåtna. Även om Germanien inte var Gallien, för germanerna var mer barbariska än gallerna, skulle imperiet bestå i ytterligare fyra hundra år. Det är därför inte ologiskt att anta att om nordöstgränsen gått utefter Elbe i stället för Rhen skulle inte nästa kapitel i denna bok ha skrivits, och av den anledningen hade alla efterföljande kapitel också blivit annorlunda. Med all rätt framhåller Creasy: "Denna vår ö hade aldrig burit namnet England" om Elbe förblivit gräns. Men ännu viktigare är det att vi aldrig hade blivit engelsmän. historiens hela förlopp hade förändrats. Åter igen: Om Germanien väster om Elbe hade romaniserats och genomlorsats av vägar under fyra århundraden, hade en kultur, och inte två i ständig konflikt med varandra, dominerat västvärlden.
Det hade aldrig uppstått ett tyskt-franskt problem; i alla händelser hade den varit ett helt annat. Det hade inte blivit någon Karl den store, ingen Ludvig XIV, ingen Napoleon, ingen kejsar Villhelm II och ingen Hitler.
JFC Fuller, de avgörande slagen, del I sid 186.
- S.P.Q.R.
- Medlem
Eftersom du är åskådare genom ett medium så torde inte en kaosteoretiker kunna påskina att ditt tittande eller inte-tittande spelar någon roll. Hade du däremot varit åskådare på plats så hade de nog kunna tillämpa sina spekulationer om huruvida du har inverkat (menligt!?) på matchen.Uruk-Hai skrev:Jag brukar alltid undra när jag har tittat på en hockey-match.
-: Hade den slutat annorlunda om jag inte hade tittat?
Skönheten med kaosteorierna är att de är obegränsande i sitt kausala samband. Varje minsta påverkan - har en effekt, stor eller liten det beror på, men en effekt blir det alltid!
Jag borde nog ursäkta mig för denna tråd och be att få bli utesluten ur Skalman....
MVH
S.P.Q.R.
- Perra
- Medlem
nån som sett filmen "the butterfly effect"? Där killen på nåt sätt lyckas komma tillbaka i tiden och ändra det förflutna, varpå de mest oförutsedda och katastrofala skeenden inträffar varje gång han försöker "fixa" saker. Mycket bra film med Ashton Kutcher. Borde ha nåt med "kaosteorin" att göra?
Tänk då vad ett uteblivet slag eller en annorlunda utgång av ett slag kan orsaka, särskilt ett sådant som teutouburgerskogen...(vilket iofs var mer av ett bakhåll än ett slag)
Tänk då vad ett uteblivet slag eller en annorlunda utgång av ett slag kan orsaka, särskilt ett sådant som teutouburgerskogen...(vilket iofs var mer av ett bakhåll än ett slag)
¨Perra skrev:nån som sett filmen "the butterfly effect"? Där killen på nåt sätt lyckas komma tillbaka i tiden och ändra det förflutna, varpå de mest oförutsedda och katastrofala skeenden inträffar varje gång han försöker "fixa" saker. Mycket bra film med Ashton Kutcher. Borde ha nåt med "kaosteorin" att göra?
Hela filmen börjar med att presentera kaos-teorin. Snabbt, enkelt och lättförstått.
Jag skulle, om än aningen långsökt, hävda att så länge åskådaren befinner sig inom händelsehorisonten så kan han påverkaS.P.Q.R. skrev:Eftersom du är åskådare genom ett medium så torde inte en kaosteoretiker kunna påskina att ditt tittande eller inte-tittande spelar någon roll. Hade du däremot varit åskådare på plats så hade de nog kunna tillämpa sina spekulationer om huruvida du har inverkat (menligt!?) på matchen.Uruk-Hai skrev:Jag brukar alltid undra när jag har tittat på en hockey-match.
-: Hade den slutat annorlunda om jag inte hade tittat?
Skönheten med kaosteorierna är att de är obegränsande i sitt kausala samband. Varje minsta påverkan - har en effekt, stor eller liten det beror på, men en effekt blir det alltid!
MVH
S.P.Q.R.
Sen kan man fråga sig hur denna kasualitet skulle se ut...
För att inte tala om "osanonnolikheten" för att det skulle inträffa..
Eller mer allmänt kan man snöa in på vilka utvecklingskedjor som är mest sannolika. Och hur sannolika de egentligen är... 8)
Eller kvantteorierna som antyder att alla utfall (iaf alla kvantskeenden) sker i olika parallella universa.
- Perra
- Medlem