Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
Schwalbe
- Tidigare medlem
- Inlägg: 4437
- Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
- Ort: Sverige
Inlägg
av Schwalbe » 10 oktober 2005, 16:42
Hamburg?
-
CvD
- Medlem
- Inlägg: 5283
- Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
- Ort: Sydvästra Norge
Inlägg
av CvD » 10 oktober 2005, 17:07
Berlin?
-
Battler
- Stödjande medlem 2026
- Inlägg: 5578
- Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
- Ort: Luleå
Inlägg
av Battler » 10 oktober 2005, 17:19
CvD skrev:Berlin?
Jag skarvar på med 1329 bombplan den 18 mars
?
-
Probstner
- Medlem
- Inlägg: 5179
- Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
- Ort: Stockholm
Inlägg
av Probstner » 10 oktober 2005, 17:20
Den 29 mars jämnade drygt 500 B29:or Yokohama med marken.
/ Probstner
-
Probstner
- Medlem
- Inlägg: 5179
- Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
- Ort: Stockholm
Inlägg
av Probstner » 10 oktober 2005, 17:26
Battler skrev:CvD skrev:Berlin?
Jag skarvar på med 1329 bombplan den 18 mars
?
Den siffra jag hört är c:a 1 250. Tar i och med detta dessutom tillbaka Yokohamaförslaget. / Probstner
-
varjag
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
- Ort: Australien
Inlägg
av varjag » 11 oktober 2005, 05:35
Battler skrev:CvD skrev:Berlin?
Jag skarvar på med 1329 bombplan den 18 mars
?
Yep Battler! Du har rätt mål och rätt dag. Om antalet insatta plan må vi tvista - mina uppgifter säger samma som Probstner, 1251 B-24 och B-17 - med 645 P-51 Mustanger i eskorten, nästan 1900 flygplan - och troligen den största flygarmada som någonsin samlats/kommer att samlas, mot ett enda mål. En märkesdag i flygkrigets historia - och troligen i Berlinarnas också. Den fällda bombvikten uppgick till ngt över 3000 ton.
Battlers fråga! /Varjag
-
Battler
- Stödjande medlem 2026
- Inlägg: 5578
- Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
- Ort: Luleå
Inlägg
av Battler » 11 oktober 2005, 06:46
Täckord för överförande av delar av finska underrättelsetjänsten till Sverige inför hot om sovjetisk av Finland ?
MVH
-
CvD
- Medlem
- Inlägg: 5283
- Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
- Ort: Sydvästra Norge
Inlägg
av CvD » 11 oktober 2005, 10:23
Battler skrev:Täckord för överförande av delar av finska underrättelsetjänsten till Sverige inför hot om sovjetisk av Finland ?
MVH
Stella Polaris
-
Battler
- Stödjande medlem 2026
- Inlägg: 5578
- Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
- Ort: Luleå
Inlägg
av Battler » 11 oktober 2005, 13:11
CvD skrev:
Stella Polaris
Träff rätt, CvD's fråga.
MVH
-
CvD
- Medlem
- Inlägg: 5283
- Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
- Ort: Sydvästra Norge
Inlägg
av CvD » 11 oktober 2005, 13:21
Vad var Tiger Force för en styrka och vad var meningen med dess uppsättning?
/CvD
-
squeak
- Ny medlem
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 27 september 2005, 02:01
- Ort: Umeå
Inlägg
av squeak » 12 oktober 2005, 00:48
tiger force var väll en elite amerikansk plutoner som hade i uppgift att mörda "misstänkta civila" och det var under vietnam kriget som fanns.
om jag inte har fått allt helt fel
-
Bagheera
- Medlem
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
- Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå
Inlägg
av Bagheera » 12 oktober 2005, 01:07
En RAF-bombstyrka som sattes upp för att bomba japanska mål under slutet av WW2.
-
CvD
- Medlem
- Inlägg: 5283
- Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
- Ort: Sydvästra Norge
Inlägg
av CvD » 12 oktober 2005, 10:25
Bagheera skrev:En RAF-bombstyrka som sattes upp för att bomba japanska mål under slutet av WW2.
Japp, din fråga
/CvD
-
Bagheera
- Medlem
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
- Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå
Inlägg
av Bagheera » 14 oktober 2005, 02:33
Ber om ursäkt att jag svarar ngt sent.
Nåväl; i o med The Battle of Britain så fick Luftwaffe sitt första nederlag. Men när/var mötte de sin första egentliga motgång?
-
Battler
- Stödjande medlem 2026
- Inlägg: 5578
- Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
- Ort: Luleå
Inlägg
av Battler » 14 oktober 2005, 13:46
Dunkerque - Göring lovade stort och brett att hans Luftwaffe skulle krossa de inringade allierade styrkorna
?