Koreakriget - "what if"

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
Srednar
Medlem

Koreakriget - "what if"

Inlägg av Srednar » 6 oktober 2005, 14:59

Dags för ännu en hypotetisk historisk diskussion. Vi tänker oss följande scenario:

Stalin dör inte 1953, utan vaknar till liv friskare än någonsin. Han bestämmer sig då för att kasta in hela Sovietunionens resurser i Koreakriget för att besegra västmakterna. I ett sådant läge... med Soviet och Kina mot USA och FN...

Vem hade vunnit?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Koreakriget - "what if"

Inlägg av Hans » 6 oktober 2005, 15:07

Srednar skrev:Dags för ännu en hypotetisk historisk diskussion. Vi tänker oss följande scenario:

Stalin dör inte 1953, utan vaknar till liv friskare än någonsin. Han bestämmer sig då för att kasta in hela Sovietunionens resurser i Koreakriget för att besegra västmakterna. I ett sådant läge... med Soviet och Kina mot USA och FN...

Vem hade vunnit?
USA med allierade.

Räkna antalet kärnvapen på bägge sidor 1953.

MVH

Hans

Edit:
USA 1169 st
UK 1 st
Sovjetunionen 85st
Om jag förstod http://www.johnstonsarchive.net/nuclear/nucstock-1.html rätt.

varjag
Saknad medlem †

Re: Koreakriget - "what if"

Inlägg av varjag » 6 oktober 2005, 15:37

Srednar skrev:Dags för ännu en hypotetisk historisk diskussion. Vi tänker oss följande scenario:

Vem hade vunnit?
Denne Stalin - som 'vaknade till liv' var redan i juni 1950, när Kim Il Sung 'kastade tärningen' - tyvärr, för hypotesen - en ganska senil gubbe. Vars vilda kast hit och dit - gjorde hans Politbyrå och närmaste medarbetare livräddare för honom - än de någonsin förut varit. I verkligheten - lämnade Stalin Kim's problem till Mao, 'skicka frivilliga'. T.o.m. i Stalins åderförkalkade hjärna - fanns en vägran att utmana västmakterna, då han redan lidit en svidande nederlag i den s.k. Berlinblockaden - där man i Kreml insett den oerhörda luftmakt som västmakterna hade. Om Stalin - hade utlöst ett storkrig över Korea - är det troligt, att även de livrädda MAGNATERNA
i Politbyrån och Centralkommitén - till slut hade överkommit sina många tvivel - och mördat despoten.
Varjag

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 6 oktober 2005, 16:14

Varför skulle man använt sig av A-bomben om det fortsatt vara ett lokalt krig?
Om striderna hade utbrett sig till världshaven och Europa så hade det kanske smällt.
Men USA var inte villig att använda kärnvapen vare sig i Korea eller Vietnam.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 6 oktober 2005, 17:02

Hade hypotesen slagit in, vet man aldrig hur det gått. Antagligen hade inte kärnvapen använts, men det fanns alltid som ett alternativ. Efter Kinas intervenerande och därmed MacArthurs kalldusch, utarbetade denne en plan där han skulle använda över 25 st atombomber mot Kina, bland annat skulle Peking bombas, men även Pyonyang och Vladivostok. Kriget hotade ständigt att utvidgas och hade sovjet gått med hade det antagligen gjort det och därmed blivit tredje världskriget. Truman sa ju nej till MacArthurs plan och sparkade honom dessutom sen, men Truman hade själv sagt på en presskonferens att atombomben alltid övervägdes som ett alternativ.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 7 oktober 2005, 07:23

Håller med varjag, Stalin hade inte varit iniativtagare till att utöka kriget. Om kriget skulle trappas upp så skulle det i så fall ske genom det som Perra var inne på antingen med eller utan kärnvapen.

/Martin

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 7 oktober 2005, 08:00

Martin Lundvall skrev:Håller med varjag, Stalin hade inte varit iniativtagare till att utöka kriget. Om kriget skulle trappas upp så skulle det i så fall ske genom det som Perra var inne på antingen med eller utan kärnvapen.

/Martin
Förvisso, men scenariot förutsätter att han gör det.

Om kriget skulle trappas upp så skulle det i så fall ske genom det som Perra var inne på antingen med eller utan kärnvapen

Ja det är väl klart att skulle ske med eller utan kärnvapen. :lol:

Användarvisningsbild
Srednar
Medlem

Inlägg av Srednar » 7 oktober 2005, 08:37

Ok OK, ni kanske har rätt. Men Stalin var inte poängen. Vi tänker oss att Soviet - med eller utan Stalin - går in i Korea. Och eftersom (som det har påpekats) är en lokal konflikt så kommer inte USA att använda kärnvapen. Det blir alltså en avgränsad markstrid utan några strategiska bombningar. Och även om Soviet och Kina var svårt härjade efter andra världskriget så tror jag att de vunnit: Se bara på deras folkmängd.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 7 oktober 2005, 09:14

mrsund skrev:
Martin Lundvall skrev:Håller med varjag, Stalin hade inte varit iniativtagare till att utöka kriget. Om kriget skulle trappas upp så skulle det i så fall ske genom det som Perra var inne på antingen med eller utan kärnvapen.
Förvisso, men scenariot förutsätter att han gör det.
I så fall var det ett orealistiskt scenario. Alternativ historia kan vara kul, men då får den vara realistisk. Annars kanske vi hitta på vad som helst. Vad hade hänt om Hitler 1942 genom en magisk förvandling byter kön? Efter detta könsbyte utvecklar han mer mjuka sidor och är inte alls intresserad av krig.

Finner det inte särskilt troligt att Koreakriget skulle kunna begränsas med på den ena sidan ett aktivt Sovjetunionen och Kina och på den andra den USA ledda men FN stödda sidan. Ett storkrig enligt mig, och i detta krig skulle Sovjetunionen och Kina förlora.

/Martin

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 7 oktober 2005, 12:13

Håller med dig Martin på båda punkterna, det hade inte blivit lokalt krig med Sovjetunionen inblandad.
Och Hitler höll väl på med könsbyte? Jag menar, han hade bara en kula.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 oktober 2005, 12:45

mrsund skrev:Håller med dig Martin på båda punkterna, det hade inte blivit lokalt krig med Sovjetunionen inblandad.
Martins analys är korrekt - ett sovjetiskt ingripande i Korea hade lett till världskrig ganska snabbt. Jag är ju som bekant så ohyggligt gammal att jag ganska väl minns MacArthurs snack om atombomber - och entledigande därför.
Om ryssarna hade gett sig in i spelet - hade MacArthur fått sin vilja fram och Ragnarök....Det bör också ihågkommas, att MacArthur inte var den ENDA som ivrade för kärnvapeninsats i Korea efter kinesernas ingrepp. Chefen för Strategic Air Command, General Curtis LeMay, han som skröt med att han 'grillat, kokat och stekt 300 000 japaner' ryckte i betslet för att göra Nordkorea 'självlysande'. Det var mycket kallt - i det kalla kriget och hökarna satt på höga pinnar....Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 oktober 2005, 12:53

mrsund skrev:Håller med dig Martin på båda punkterna, det hade inte blivit lokalt krig med Sovjetunionen inblandad.
mrsund - kan inte låta bli......
den enda källa vi har för att Hitler bara skulle ha haft en balle - är den sovjetiska obduktionsrapporten av hans kvarlevor, från fältsjukhuset i Buch i maj 1945. INGEN annan läkare som undersökt/behandlat Hitler under hans femtiosex levnadsår har sagt ett ord om det. Eftersom monochorism - är en mycket sällsynt företeelse - är det högst anmärkningsvärt. Det 'passade den sovjetiska bilden av Hitler' - men jag tror inte på det. mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 7 oktober 2005, 13:09

Sovjetunionen hade väl vad jag fått för mig en del "instruktörer" som deltog i flygstriderna bland annat... Men Sovjetunionen och Kina (de skickade "frivilliga") gjorde naturligtvis vad de kunde för att hjälpa till utan att kunna ställa till svars, medan västmakterna gjorde vad de kunde för att ignorera hjälp från Sovjetunionen och Kina som krigsorsaker, för man ville inte heller starta ett storkrig.

Om Sovjetunionen öppet hade gett sig in i kriget på Nordkoreas sida, så hade det varit en krigsförklaring mot västmakterna och FN, och då skulle detta innebära att kriget brutit ut även i Europa. Sedan skulle det inte varit långt till kärnvapeninsats så snart den ena sidan kände sig pressad nog att försöka stoppa fiendens avancemang i brist på konventionella möjligheter...

Vem hade då vunnit? Tja det vet vi ju inte, bara att alla skulle förlorat på det hela, främst Europa om kärnvapen använts. USA skulle nog klarat sig från de sovjetiska kärnvapnen, och i slutändan kunnat sätta in sina trupper på sovjetisk mark mycket lättare än att sovjetiska trupper skulle hotat Nordamerika.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 7 oktober 2005, 13:31

Dûrion Annûndil skrev:Sovjetunionen hade väl vad jag fått för mig en del "instruktörer" som deltog i flygstriderna bland annat.
Lite detalj, en del är nog en smärre :P :wink: underskattning.

MOSCOW, June 28 (Reuters) - A handful of survivors among more than 40,000 Soviet servicemen who fought in the Korean War with communist North Korea have the private satisfaction that their efforts were appreciated, at least by their adversaries. ...
http://www.aeronautics.ru/nws002/korean ... euters.htm
Min fetstil

Det sker en ganska hätsk debatt här och var på nätet om om både amerikanska och sovetiska förlustsiffror där man drar fram uppifter ur bl.a. gamla sovjetiska och amerikanska arkiv.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 oktober 2005, 13:40

Durion - det är helt korrekt att 'sovjetiska instruktörer' satt bakom spaken i de flesta av de MiG-15 som dök upp bakom Yalu-floden i november 1950. Och det var inga duvungar heller - bl.a. Sovjets toppäss, Ivan Koshedub 'instruerade...'. Flygstandarden bland de nordkoreanska och kinesiska piloterna var tydligen så erbarmelig att det var meningslöst låta dem förstöra dyrbara flygplan. Mest för att hindra världens insyn i detta arrangemang - flög MiG-jaktplanen aldrig söder om Yalufloden utan höll sig mellan den och Chongchondalen - ett område som gått till flyghistorien som MiG-allén...Varjag

Skriv svar