Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Låst
Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 5 oktober 2005, 21:12

Har aldrig hört att han ska ha varit politiskt aktiv... men.... Max Planck?

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 5 oktober 2005, 21:43

Nja inte Planck heller, stillade dock min nyfikenhet genom att kolla upp hans politiska ståndpunkt. Han var med i http://en.wikipedia.org/wiki/German_People%27s_Party .

Ledtrådar till min fråga kanske? Den jag eftersöker föddes i Nederländerna, men landsförvisades till Tyskland på grund av sina politiska skrifter. Vidare är diciplinen han var "fadern" (jag hade felaktiga källor, han var fadern till upprättandet av denna diciplin i Nerländerna) till, en underavdelning av Astronomi.

/Robert

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 oktober 2005, 05:16

Robert Sköld skrev:Dessvärre fel svar kamrat Varjag. För övrigt är Rådskommunister antibolsjeviker. ;-)

/Robert
Ja där lurade du mig ordentligt...! Jag 'läste' Råds = Sovjet :oops: Fast Bucharin var ju också 'antibolsjevistisk' - annars hade han kanske fått leva lite längre :roll: . Men eftersom astronomi är med i bilden avser du kanske Anton Pannekoek?

mvh....Varjag

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 6 oktober 2005, 12:51

Korrekt Varjag! Jag ska även tillägga, att rådskommunisterna var säkerligen bolsjeviker tidigt i Sovjet, men åsikten efterhand var att bolsjevikerna förrådde revolutionen, och gjorde den till en diktatur. medans de hävdar att rådskommunismen strävar mot direkt demokrati. Här är wikisidan på det jag åsyftade; http://en.wikipedia.org/wiki/Council_Communism

/Robert

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 oktober 2005, 13:08

Robert Sköld skrev:Korrekt Varjag! Jag ska även tillägga, att rådskommunisterna var säkerligen bolsjeviker tidigt i Sovjet, men åsikten efterhand var att bolsjevikerna förrådde revolutionen, och gjorde den till en diktatur. medans de hävdar att rådskommunismen strävar mot direkt demokrati. Här är wikisidan på det jag åsyftade; http://en.wikipedia.org/wiki/Council_Communism

/Robert
Tack Robert! Om att bolsjisarna 'förrådde revolutionen' är vi helt överens, fast jag kanske tycker att 'hi-jacked' är ett mera precist ord. Och du har berikat mitt ordförråd - 'rådskommunister' mötte jag f.f.g. här - tack för lärdomen....Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 oktober 2005, 13:22

Och - efter klarläggning av det 'special relationship' som råder mellan Robert Sköld och Varjag - följer här nästa fråga;

Ett sensationellt fynd gjordes på 30-talet i en sjö i Italien. Man hittade - och bärgade -två stycken fartyg vars ålder kunde bestämmas ganska exakt - till 1897 år. Det byggdes ett speciellt muséum för fartygen - som vardera var omkring 70 meter långa. Frågorna;

1) Vad hette sjön där fynden gjordes?

2) Vad var det för fartyg det gällde?

3) Hur - skedde bärgningen?

4) Vad blev av fartygen och muséet?

/Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 6 oktober 2005, 13:28

varjag skrev:Och - efter klarläggning av det 'special relationship' som råder mellan Robert Sköld och Varjag - följer här nästa fråga;

Ett sensationellt fynd gjordes på 30-talet i en sjö i Italien. Man hittade - och bärgade -två stycken fartyg vars ålder kunde bestämmas ganska exakt - till 1897 år. Det byggdes ett speciellt muséum för fartygen - som vardera var omkring 70 meter långa. Frågorna;

/Varjag
1. Lago di Memi

2. Har sett olika teorier, ett förslag var nöjesskepp för kejsaren. Stora var dom dock, 71m resp 73 m långa och 33 resp 14,4 m breda

3. Sjön tappades på allt sitt vatten. Skedde för övrigt 1927

4. Deras museibyggnad med dem inuti brann ner under andra världskriget. Brandorsak okänd.

/CvD

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 oktober 2005, 14:29

CvD skrev:
varjag skrev:Och - efter klarläggning av det 'special relationship' som råder mellan Robert Sköld och Varjag - följer här nästa fråga;

/Varjag
1. Lago di Memi

2. Har sett olika teorier, ett förslag var nöjesskepp för kejsaren. Stora var dom dock, 71m resp 73 m långa och 33 resp 14,4 m breda

4. Deras museibyggnad med dem inuti brann ner under andra världskriget. Brandorsak okänd.

/CvD
Undantagandes att jag lärt känna sjön som Lago di Nemi och att 'tappningen' skedde 1932/3 får (som vanligt) CvD full pott. Fartygen blev kända som Kejsar Caligula's Praktskepp - något bekräftat av resterna av de marmorbelagda däck de uppenbarligen haft som nya. Efter 'tappningen' återfylldes f.ö. sjön.

kejsar CvD paddlar oss till nästa fråga.../Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 6 oktober 2005, 14:36

varjag skrev:
CvD skrev:

/Varjag
1. Lago di Memi

/CvD
Undantagandes att jag lärt känna sjön som Lago di Nemi och att 'tappningen' skedde 1932/3 får (som vanligt) CvD full pott. Fartygen blev kända som Kejsar Caligula's Praktskepp - något bekräftat av resterna av de marmorbelagda däck de uppenbarligen haft som nya. Efter 'tappningen' återfylldes f.ö. sjön.

kejsar CvD paddlar oss till nästa fråga.../Varjag
Ops, slarv från min sida. :oops: Slarvade när jag skrev ner namnet på sjön. :oops: Det ska vara Lago di Nemi och inte Lago di Memi :oops: :oops:
Min bok i bohyllan säger 1927, men en koll på nätet säger tömning från 1929 till 1932, så jag tror att dina siffror är mer korrekta varjag :)

En av Österrike-Ungerns bästa ubåtskaptener blev senare världskänd inom ett helt annat område. Men vem var han och varifrån är han känd?

/CvD

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 oktober 2005, 14:42

Pastor Martin Niemöller......! Ubåtskapten, präst, antinazist - ett beundransvärt levnadsöde.... Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 6 oktober 2005, 14:44

Tänkte faktiskt på en annan antinazist...

/CvD

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 6 oktober 2005, 23:16

von Trapp? :D

*springer och gömmer sig*

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 7 oktober 2005, 09:56

Belisarius skrev:von Trapp? :D

*springer och gömmer sig*
Det är helt riktigt :D Det är den berömde Georg von Trapp. Mannen som är mest känd från Sound of Music :D
Han sänkte bla den franska pansarkryssaren Leon Gambetta.

Belisarius fråga

/CvD

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 oktober 2005, 01:06

Jag kör en ny fråga innan tråden fryser fast....

Två år före Hitlers makttillträde i Tyskland - restes utanför Düsseldorf ett stort monument till minnet av en tysk martyr. Vem var martyren? Och vad heter den hed på vilken monumentet restes?

/Varjag

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 15 oktober 2005, 02:01

Robert Sköld skrev:Efterssom frågan har legat på is ett par dagar slänger jag in en fråga som inte handlar om krig;

Jag söker en person som var en av "Rådskommunismens" främsta teoretiker och "fadern" till en akademisk diciplin (naturvetenskaplig sådan).

/Robert Sköld
Jag säger Rosa Luxemburg, for trial and error.

Låst