Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
- Belisarius
- Medlem
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Nja inte Planck heller, stillade dock min nyfikenhet genom att kolla upp hans politiska ståndpunkt. Han var med i http://en.wikipedia.org/wiki/German_People%27s_Party .
Ledtrådar till min fråga kanske? Den jag eftersöker föddes i Nederländerna, men landsförvisades till Tyskland på grund av sina politiska skrifter. Vidare är diciplinen han var "fadern" (jag hade felaktiga källor, han var fadern till upprättandet av denna diciplin i Nerländerna) till, en underavdelning av Astronomi.
/Robert
Ledtrådar till min fråga kanske? Den jag eftersöker föddes i Nederländerna, men landsförvisades till Tyskland på grund av sina politiska skrifter. Vidare är diciplinen han var "fadern" (jag hade felaktiga källor, han var fadern till upprättandet av denna diciplin i Nerländerna) till, en underavdelning av Astronomi.
/Robert
Ja där lurade du mig ordentligt...! Jag 'läste' Råds = SovjetRobert Sköld skrev:Dessvärre fel svar kamrat Varjag. För övrigt är Rådskommunister antibolsjeviker.
/Robert
mvh....Varjag
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Korrekt Varjag! Jag ska även tillägga, att rådskommunisterna var säkerligen bolsjeviker tidigt i Sovjet, men åsikten efterhand var att bolsjevikerna förrådde revolutionen, och gjorde den till en diktatur. medans de hävdar att rådskommunismen strävar mot direkt demokrati. Här är wikisidan på det jag åsyftade; http://en.wikipedia.org/wiki/Council_Communism
/Robert
/Robert
Tack Robert! Om att bolsjisarna 'förrådde revolutionen' är vi helt överens, fast jag kanske tycker att 'hi-jacked' är ett mera precist ord. Och du har berikat mitt ordförråd - 'rådskommunister' mötte jag f.f.g. här - tack för lärdomen....VarjagRobert Sköld skrev:Korrekt Varjag! Jag ska även tillägga, att rådskommunisterna var säkerligen bolsjeviker tidigt i Sovjet, men åsikten efterhand var att bolsjevikerna förrådde revolutionen, och gjorde den till en diktatur. medans de hävdar att rådskommunismen strävar mot direkt demokrati. Här är wikisidan på det jag åsyftade; http://en.wikipedia.org/wiki/Council_Communism
/Robert
Och - efter klarläggning av det 'special relationship' som råder mellan Robert Sköld och Varjag - följer här nästa fråga;
Ett sensationellt fynd gjordes på 30-talet i en sjö i Italien. Man hittade - och bärgade -två stycken fartyg vars ålder kunde bestämmas ganska exakt - till 1897 år. Det byggdes ett speciellt muséum för fartygen - som vardera var omkring 70 meter långa. Frågorna;
1) Vad hette sjön där fynden gjordes?
2) Vad var det för fartyg det gällde?
3) Hur - skedde bärgningen?
4) Vad blev av fartygen och muséet?
/Varjag
Ett sensationellt fynd gjordes på 30-talet i en sjö i Italien. Man hittade - och bärgade -två stycken fartyg vars ålder kunde bestämmas ganska exakt - till 1897 år. Det byggdes ett speciellt muséum för fartygen - som vardera var omkring 70 meter långa. Frågorna;
/Varjag
1. Lago di Memivarjag skrev:Och - efter klarläggning av det 'special relationship' som råder mellan Robert Sköld och Varjag - följer här nästa fråga;
/Varjag
2. Har sett olika teorier, ett förslag var nöjesskepp för kejsaren. Stora var dom dock, 71m resp 73 m långa och 33 resp 14,4 m breda
3. Sjön tappades på allt sitt vatten. Skedde för övrigt 1927
4. Deras museibyggnad med dem inuti brann ner under andra världskriget. Brandorsak okänd.
/CvD
Undantagandes att jag lärt känna sjön som Lago di Nemi och att 'tappningen' skedde 1932/3 får (som vanligt) CvD full pott. Fartygen blev kända som Kejsar Caligula's Praktskepp - något bekräftat av resterna av de marmorbelagda däck de uppenbarligen haft som nya. Efter 'tappningen' återfylldes f.ö. sjön.CvD skrev:1. Lago di Memivarjag skrev:Och - efter klarläggning av det 'special relationship' som råder mellan Robert Sköld och Varjag - följer här nästa fråga;
/Varjag
2. Har sett olika teorier, ett förslag var nöjesskepp för kejsaren. Stora var dom dock, 71m resp 73 m långa och 33 resp 14,4 m breda
4. Deras museibyggnad med dem inuti brann ner under andra världskriget. Brandorsak okänd.
/CvD
kejsar CvD paddlar oss till nästa fråga.../Varjag
Ops, slarv från min sida.varjag skrev:Undantagandes att jag lärt känna sjön som Lago di Nemi och att 'tappningen' skedde 1932/3 får (som vanligt) CvD full pott. Fartygen blev kända som Kejsar Caligula's Praktskepp - något bekräftat av resterna av de marmorbelagda däck de uppenbarligen haft som nya. Efter 'tappningen' återfylldes f.ö. sjön.CvD skrev:1. Lago di Memivarjag skrev:Och - efter klarläggning av det 'special relationship' som råder mellan Robert Sköld och Varjag - följer här nästa fråga;
/Varjag
/CvD
kejsar CvD paddlar oss till nästa fråga.../Varjag
Min bok i bohyllan säger 1927, men en koll på nätet säger tömning från 1929 till 1932, så jag tror att dina siffror är mer korrekta varjag
En av Österrike-Ungerns bästa ubåtskaptener blev senare världskänd inom ett helt annat område. Men vem var han och varifrån är han känd?
/CvD
- Belisarius
- Medlem
Jag säger Rosa Luxemburg, for trial and error.Robert Sköld skrev:Efterssom frågan har legat på is ett par dagar slänger jag in en fråga som inte handlar om krig;
Jag söker en person som var en av "Rådskommunismens" främsta teoretiker och "fadern" till en akademisk diciplin (naturvetenskaplig sådan).
/Robert Sköld