Vem har studerat / studerar historia som huvudämne?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 1 oktober 2005, 20:36

Jag läser det just nu. Informativt, även om det är lite väl politiserat och allt för allmänt.
Hur månte året är det nu för dig? Det är mitt fjärde år som nu pågår.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 2 oktober 2005, 13:30

Ralf Palmgren skrev:
Jag läser det just nu. Informativt, även om det är lite väl politiserat och allt för allmänt.
Hur månte året är det nu för dig? Det är mitt fjärde år som nu pågår.
Första året...

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 7 oktober 2005, 13:03

Robert Sköld skrev:Instämmer med dig Kristofer, även om jag noterade piken om stövlarna ;-)!

Jaha, vad intressant, är det Sten Andersson som håller i den?

/Robert
Sten håller i den, ja. Det finns dock många olika föreläsare på kursen vilket jag tycker är ett intressant upplägg då de ofta tar upp sin egen forskning. Tyvärr ingår inga exkursioner, skulle ha varit kul att bevista en LHC-match i Cloetta Center som är det senaste exemplet på byggandet av idrottsplatser (vilket är en av grundbultarna för idrottsrörelsens existens).

/Kristofer

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 7 oktober 2005, 13:44

Låter Jätteintressant, och Sten är ju alltid bra tycker jag!

/Robert

Användarvisningsbild
S.P.Q.R.
Medlem

Inlägg av S.P.Q.R. » 9 oktober 2005, 10:43

Läste i Lund (låg i Lund?) på 90-talet under den grymma prof. Klas-Göran Karlsson.

Min "böjelse" är japansk feodalhistoria, Gempei-kriget fram till Sekigahara.

MVH
S.P.Q.R.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 9 oktober 2005, 13:17

Jag tycker att de europeiska jesuiternas verksamhet i Asien och däribland Alessandro Valignanos verksamhet i Japan under 1500-talet är mycket intressant.

Stivne
Medlem

Inlägg av Stivne » 9 oktober 2005, 15:38

Har läst en smula ekonomisk historia i Lund. Funderar på att eventuellt ta upp det igen och skriva D-uppsatsen, naturligtvis jag finner att tiden räcker till.

Fredrik B
Ny medlem

Inlägg av Fredrik B » 12 oktober 2005, 13:54

Läser Historia C i Kalmar som del i programet Kulturarv och Samhällsanalys.

Någon speciell inriktning har inte histiriekurserna, men mina favoritområden är antiken, Byzans och Osmanska imperiet, seriehistoria, kultur och socialhistoria. Även om jag intresserar mig för det mesta.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 30 oktober 2005, 00:30

Eftersom Professorn i historia vid Lunds universitet Dick Harrison är en av mina absolut största favoritförfattare undrar jag om det finns någon / några skalmaniter som råkar studera historia som huvudämne vid Lunds universitet och som har haft honom som föreläsare / handledare? Hinner han överuvudtaget ha några kurser vid sidan om det väldigt aktiva skrivandet? Kollade på Lunds universitets officiella hemsida men hittade inte något undervisningsschema med alla kurser som erbjuds. Helsingfors universitets historiska institution har nämligen lag ut på nätet alla de kurser som undervisas i historia. Hurdan är Dick Harrison som föreläsare? Har funderat på att kanske (?) försöka komma på utbyte eller något till Lunds universitet eftersom jag har släktingar i Skåne.

Skriv svar