Om Sverige fortsatt vara en stormakt

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 24 september 2005, 21:22

Psilander skrev:De genereras i ett program som heter springsharp. du kan ladda ner programmet från hemsidan

Programmet är bra och en ännu bättre version är på G, tyvärr funkar det inte till planande skrov som tex MTBs eller mindre jagare så bra.
Tackar

/CvD

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 9 oktober 2005, 21:04

lite mer söndagsgodis

Har uppdaterat två gamla konstruktioner

HMS Drottning Sophia
och
HMS Elefanten

Är det några fler som har Springsharp, så kan vi göra lite konstruktioner och jämföra.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 10 oktober 2005, 20:31

Psilander skrev:lite mer söndagsgodis

Har uppdaterat två gamla konstruktioner

HMS Drottning Sophia
och
HMS Elefanten

Är det några fler som har Springsharp, så kan vi göra lite konstruktioner och jämföra.
Laddade ner programmet och försökte installera det, men får bara ett felmeddelande att det inte kan initieras när jag försöker...

/CvD

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 16 oktober 2005, 14:12

Kör man i windows XP eller i NT/2000 så brukar en fil som heter .net, det står på intro sidan på http://www.springsharp.com var den kan laddas ner coh installeras.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 16 oktober 2005, 14:15

Löste problemet igår och sitter och leker lite med en jagare nu... 8)
Det var net-filen som spökade, laddade ner den från Microsofts hemsida.

/CvD

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 16 oktober 2005, 16:13

Kul ser fram emot resultatet.

lite design regler/hållpunkter för att får fram realistiska konstruktioner: HÄR

jeger
Medlem

Re: Om Sverige fortsatt vara en stormakt

Inlägg av jeger » 2 januari 2011, 13:12

Gentlemen
Om Sverige fortsatt hadde vært en stormakt, så ville dette nok vært samlende for andre stater i Norden , også Balikum,-og vi ville idag antagelig hatt et samlet Skandinavia med mer enn 25 mill innbyggere (30-35 mill)og med verdes 10.største økonomi (Norge medreget), foruten at vi ville vært en betydelig militær-politisk faktor også i det globale bildet
JEGER

Gavrilo Princip
Medlem

Inlägg av Gavrilo Princip » 22 januari 2011, 22:50

jeger skrev:Gentlemen
Om Sverige fortsatt hadde vært en stormakt, så ville dette nok vært samlende for andre stater i Norden , også Balikum,-og vi ville idag antagelig hatt et samlet Skandinavia med mer enn 25 mill innbyggere (30-35 mill)og med verdes 10.største økonomi (Norge medreget), foruten at vi ville vært en betydelig militær-politisk faktor også i det globale bildet
JEGER

Ja, och Köbenhavn hade varit den perfekta huvudstaden. Stockholm hade legat mer mitt i imperiet, men Köbenhavn ligger trots allt närmre "kontinenten". Tänk ett Köbenhavn med någonstans mellan 4-7 miljoner invånare. Vilken het metropol det hade varit i norra Europa. I och för sig är det en metropol redan idag, det känns i atmosfären när man är där, att det ligger närmare "kontinenten".
Karl X Gustaf hade ju planer på att flytta huvudstaden till Köpenhamn, alternativt Göteborg, om Danmark-Norge hade kuvats 1659 års krig, och om kungen inte hade dött så oväntat året därpå.

Ett alternativ skulle kunna vara om Kalmarunionen hade bestått trots alla slitningar, och om svenskarna hade fogat sig mer i Danmarks överhöghet. Det hade också fungerat och sannolikt givit samma resultat. 8-) :milsmile:

jeger
Medlem

Inlägg av jeger » 29 januari 2011, 19:49

Gentlemen
Kalmar-unionen er meg bekjent ikke oppløst!
Mulighetene er faktisk større idag enn noen gang tidligere
Kanskje Norden-konseptet fortsatt er mulig, men i en annen setting feks en nordisk konføderasjon!
Jeger

nool
Medlem

Inlägg av nool » 25 februari 2011, 09:16

jeger skrev:Gentlemen
Kalmar-unionen er meg bekjent ikke oppløst!
Mulighetene er faktisk større idag enn noen gang tidligere
Kanskje Norden-konseptet fortsatt er mulig, men i en annen setting feks en nordisk konføderasjon!
Jeger
Vi får nog vänta med sådana diskussioner tills skid-vm är över.

jeger
Medlem

Inlägg av jeger » 2 april 2011, 11:54

Mine herrer
Alle vinteridrettsleker er vel nå over, så altså;-Om Sverige fortatt hadde vært en stormakt så tror jeg for min del at uansett hva man i Danmark hadde ment, så ville den norsk-svenske unionen fra 1814 fortsatt ha bstått og jeg vil tro at også Finland hadde sett det som interessent å henge med, eller??????
Jeger

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 11 april 2011, 04:09

Det är nog möjligt, men nationalismen och krig under 1900-talet skulle ha skapat problem för ett sådant välde. Det är lite synd att Psilanders sidor inte verkar finnas kvar, för det hade varit intressant att se vad han hade tänkt sig för scenario.

I en sådan stat hade vi nog fått se en del imperialism och kolonialism som ett instrument för att hålla alla glada :)

En sak jag skulle gissa på är att reformer också hade skapat ett gemensamt nordiskt skriftspråk.

jeger
Medlem

Inlägg av jeger » 24 april 2011, 14:55

Sverige som stormakt- men imperialisme og kolonialisme ????
Hvor har du det fra,tenker du på Grønland ?
Men ellers kunne det være at vi skulle ha samme myntenhet feks 1 Norden, samme frimerkesatser og valører,et felles Norden Parlament, felles utenrikspolitikk og felles internasjonal representasjon ( FN); samt felles forsvar, men så kommer antagelig det vanskligste, skulle vi ha et felles skriftsprog eller skulle skole-og utdanning være forbeholdt de enkelte delstatregjeringer som i USA,og hva med religion ? Kirke vs Stat ? Her er mye å ta fatt i, men her må man se muligheter ikke hindringer eller.......?
Jeger

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 24 april 2011, 15:29

Försök med gemensam valuta och skriftspråk gjordes väl på 1800-talet? Kronan genomfördes i alla länder, men med skriften lbev det väl inget av, och av anlednignar jag har glömt lade man ner projektet att ena Norden till ett rike, vilket var vad ambitionen var?

jeger
Medlem

Inlägg av jeger » 24 april 2011, 15:45

Ja Markus, du har rett,-det var bare denne f.... nasjonalismen og især nasjnalromantisimen på 1800-tallet med ny-norsk etc
Senere kom 1905 og så var det kjørt, i hvert fall politisk, og senere også økonomisk ,spesielt etter at vi også forlot guld-standarden og skrinla planene om en felles nordisk økonomi, hvilket skyldtes landenes ulike økonomiske stilling og forutsetninger på 1920-30 tallet. Jeg er født 1937 og da jeg gikk i skolen het det fortsatt " Uten sin skipsfart og fiskerier hadde Norge vært et fattig land".Når det gjelder felles sprog, så har jeg aldri forstått våre finske venners uvilje mot å skulle lære seg å bruke også svensk. Legg merke til at jeg skriver, også svensk, dvs på veien frem må vi nok gå om å bibeholde de resp nasjonale sprog som et sekundær sprog, men vi har jo andre muligheter, vi kunne jo velge engelsk som primær-sprog, hva mener du om det ? Jeg mener alvor fordi unge mennesker idag synes å skulle ha alt på engelsk,også undervisning i hvert fall på universitetsnivå så hvorfor tar vi ikke spranget ?
Jeger

Skriv svar