Regalskeppet Wasa
Regalskeppet Wasa
Som vi alla vet är skeppet Wasas undergång en av sveriges mest kända händelser genom tiderna. men jag är lite nyfiken på om det blev en känd internationell händelse av det hela? hur bra var igentligen Wasa för sin tid? gick hon att jämföra med WWII:s Bismarck eller som tidigt 1900-tals Titanic? När jag var liten och läste om Wasa för första gången så stod det ungefär: " Det var en gång en konung som hette Gustav, och han behövde ett präktigt skepp att visa upp för sina fieneder i Tyskland".
Men Wasa skeppet förliste ju 1628, alltså något år innan Sverige gav sig in i 30- åriga kriget? och vad skulle vi då med en " ärke-Bismarck" att göra?
Men Wasa skeppet förliste ju 1628, alltså något år innan Sverige gav sig in i 30- åriga kriget? och vad skulle vi då med en " ärke-Bismarck" att göra?
Det här har inte med frågan att göra, men väl tråden... För en tid sedan skrev jag till museet och frågade hur namnet egentligen skall stavas, och fick följande svar från museichefen:
Klas Helmerson skrev: På 1600-talet fanns ingen exakt, föreskriven stavning. I de samtida dokument, där skeppet nämns vid namn, stavas hon på flera olika sätt: WASAN, WASSAN, WASEN mm. Stavningen WASA dyker upp på 1650-talet i ett dokument på latin. V-ljudet skrevs då alltid med W eller U i det tyska typsnitt som alltid användes när man skrev på svenska.
När skeppet igen blev aktuellt vid mitten av 1950-talet, varierade stavningen. Upptäckaren Anders Franzén skrev alltid VASA, medan Sjöhistoriska museet, som var projektets huvudman, skrev WASA. Det provisoriska museet hette WASAVARVET.
Inför det nya museets öppnande beslöt Statens sjöhistoriska museum år 1989 att den officiella stavningen skulle vara VASA och VASAMUSEET. Det grundade sig på att andra ord som har med vasa-dynastins symbol vasen - kärven/risknippet - att göra (t ex vasaborg, vasaätten, vasatiden, kung Gustav Vasa) idag stavas med V. Detta är också den stavning som de flesta tidningar använder och som Svenska språknämnden rekommenderar.
Att vi inte använder den i och för sig historiskt riktiga bestämda formen VASEN beror mest på att VASA har hunnit bli alltför djupt inarbetad i det allmänna språkmedvetandet.
- Kai Robert
- Medlem
Re: Regalskeppet Wasa
Wasa var så pass felbyggd attt det inte var frågan om hon skulle kantra, utan när det skulle hända.(och det tog inte så lång tid som bekant).Gröfaz skrev: hur bra var igentligen Wasa för sin tid?
Det lades till ett extra kanondäck till de ursprungliga planerna vilket resulterade i ett rankt, dåligt balanserat skepp som egentligen var omöjlig att segla.
mvh Kai
- Kapten_Gars
- Medlem
Wasa var tänkt att var flaggskepp under kriget mot Polen som ppgick för fullt 1628 och som innefattade ett sjökrig med en blockad av Danzig som hade sin egen flotta. Wasa skulle också utgöra en utjämning i terrorbalansen med den danska flottan som var östersjöns bäst och som överlag bestod av större skepp med tyngre beväpning jämfört med de svenska.
Till sist så gick sverige med i 30-åriga kriget redan 1628 även om huvudarmen landsteg i Tyskland först 1630. Svensk och Dansk trupp försvarade gemensamt staden stralsund emot Wallenstein och det svenska inträdet frigjorde den danska armen för Kristian IV amfibiekrig mot Wallenstein som då ockuperade stora delar av det danska fastlandet.
Wallenstein ahde även fått kejsarens uppdrag att förvandla Wismar till en flottbas och han var redan utnämnd till chef för den katolska östersjö flotta som skulle byggas och baseras där. Till detta kom hotet ifrån planerna på att basera en spansk eskader i just Wismar.
För att möta dessa oliak hot så behövdes Wasa.
Mvh
Daniel
Till sist så gick sverige med i 30-åriga kriget redan 1628 även om huvudarmen landsteg i Tyskland först 1630. Svensk och Dansk trupp försvarade gemensamt staden stralsund emot Wallenstein och det svenska inträdet frigjorde den danska armen för Kristian IV amfibiekrig mot Wallenstein som då ockuperade stora delar av det danska fastlandet.
Wallenstein ahde även fått kejsarens uppdrag att förvandla Wismar till en flottbas och han var redan utnämnd till chef för den katolska östersjö flotta som skulle byggas och baseras där. Till detta kom hotet ifrån planerna på att basera en spansk eskader i just Wismar.
För att möta dessa oliak hot så behövdes Wasa.
Mvh
Daniel
Kände ett omedelbart behov att bumpa den här tråden när jag läste vad den gode Björn Landström skrev 1961 om ett "svenskt krigsskepp, början av 1600-talet":

Detta är alltså, så rekonstruktion det är, ett fartyg som man utgått ifrån är av utländskt ursprung på grund av dess rika dekorationer?!? Jamenvafan??
Har det verkligen hänt så otroligt mycket på ca. 50 år, att man på den tiden inte trodde Sverige vara kapabelt att dekorera denna skuta, som ju nättopp skulle kunna tjänstgöra som jolle till regalskeppet Vasa? Eller Kronan, m.fl.? Va?!?
Modellen Landström beskriver och ritar, riggen är visserligen hans men skrovet är det befintliga; jaa, eftersom orden fattas mig grep jag min scanner:En svårt skadad men mycket vackert dekorerad modell av ett skepp från början av 1600-talet finns bevarad i Sjöhistoriska Museet i Stockholm. Man har utgått ifrån att modellen är av utländskt ursprung, då man inte har ansett det troligt att ett så rikt dekorerat skepp har funnits i Sverige. När detta skrives pågår bärgningen av skeppet Wasa i Stockholm, och det man hittills har fått upp visar att ett skepp med långt dyrbarare dekor har byggts i landet.

Detta är alltså, så rekonstruktion det är, ett fartyg som man utgått ifrån är av utländskt ursprung på grund av dess rika dekorationer?!? Jamenvafan??
Har det verkligen hänt så otroligt mycket på ca. 50 år, att man på den tiden inte trodde Sverige vara kapabelt att dekorera denna skuta, som ju nättopp skulle kunna tjänstgöra som jolle till regalskeppet Vasa? Eller Kronan, m.fl.? Va?!?
-
Kurt Lundgren
- Medlem
- Kontakt:
Därför stavades Vasa med W
Anders Franzén, som slutligen fick professors namn av regeringen (vilken han var mer än värd) lärde jag känna under 70-talet då jag efterforskade lite om Stora Cronan. Jag vågar påstå att vi blev goda vänner. Anders Franzén var högintelligent, karismatisk, vänlig och mycket generös. Han delade alltid med sig av sitt stora vetande om gamla skepp.
Hur som helst, han lokaliserade som alla vet Vasa nersjunken i dyn. Hon bärgades. Nu uppstod en namnstrid eftersom fartyget stavades hipp som happ i 1600-talsdokumenten och man måste bestämma sig för något alternativ.
Beslutet togs i Vasanämnden och det blev dubbelt W till att börja med. Ordförande i nämnden var nämligen Albert Aronsson (tror jag han hette) och han var ordförande i kooperationen, KF och en allmän storpamp. Språkexperter uppbådades på ömse sidor - V eller W, stort språkbråk, men till slut avgjorde KF-ordföranden Aronsson denna namnstrid med följande auktoritära uttalande, vilket också blev nämndens beslut :
- Inom kooperationen stavar vi både korven Winner och ölbryggeriet Wårby med dubbelt W så det får bli W i Wasa också. Klubban i bordet, pang.
Detta berättat för mig av Anders Franzén, som var med och blev överkörd vid detta upprörda möte. Ja, så kan skeppsnamn upphetsa sinnena. Behöver jag påminna än en gång om hur ni skall stava Cronan...
Kurt Lundgren
Hur som helst, han lokaliserade som alla vet Vasa nersjunken i dyn. Hon bärgades. Nu uppstod en namnstrid eftersom fartyget stavades hipp som happ i 1600-talsdokumenten och man måste bestämma sig för något alternativ.
Beslutet togs i Vasanämnden och det blev dubbelt W till att börja med. Ordförande i nämnden var nämligen Albert Aronsson (tror jag han hette) och han var ordförande i kooperationen, KF och en allmän storpamp. Språkexperter uppbådades på ömse sidor - V eller W, stort språkbråk, men till slut avgjorde KF-ordföranden Aronsson denna namnstrid med följande auktoritära uttalande, vilket också blev nämndens beslut :
- Inom kooperationen stavar vi både korven Winner och ölbryggeriet Wårby med dubbelt W så det får bli W i Wasa också. Klubban i bordet, pang.
Detta berättat för mig av Anders Franzén, som var med och blev överkörd vid detta upprörda möte. Ja, så kan skeppsnamn upphetsa sinnena. Behöver jag påminna än en gång om hur ni skall stava Cronan...
Kurt Lundgren
Kurt,
Får jag lov att lägga ut anekdoten på den här sidan?
http://www.faktoider.nu/vasen.html
Korv och öl - jamen..!
Får jag lov att lägga ut anekdoten på den här sidan?
http://www.faktoider.nu/vasen.html
Korv och öl - jamen..!
Re: Regalskeppet Wasa
Vasa (tack för informationen Kurt Lundgren!) var inte heller det enda skeppet som förliste p.g.a. konstruktionsfel. Här och var i skärgården ligger Vasas systrar. Vasa och JAS är väl båda egentligen variabler på ett och samma fenomen: konstruktionsfel i den svenska krigsmakten. Men detta är nu inget unikt varken för krigsmakt eller för Sverige, inte för industri överhuvudtaget faktiskt.Kai Robert skrev:Wasa var så pass felbyggd attt det inte var frågan om hon skulle kantra, utan när det skulle hända.(och det tog inte så lång tid som bekant).Gröfaz skrev: hur bra var igentligen Wasa för sin tid?
Det lades till ett extra kanondäck till de ursprungliga planerna vilket resulterade i ett rankt, dåligt balanserat skepp som egentligen var omöjlig att segla.
mvh Kai
-
Kurt Lundgren
- Medlem
- Kontakt:
Jag ser att det diskuteras livligt om varför Cronan och Vasa sjönk. För Cronan kan jag meddela följande, och jag tror att Vasa hade samma konstruktionsfel; några fakta först.
1. Påståendet att det inte fanns skeppsritningar på denna tid är totalt felaktigt; det fanns exakta ritningar, men dessa var skeppsbyggarens egen hemlighet, han visade dem inte för någon, tog med sig dem i graven. När Sheldon begav sig till Danmark tog han ritningarna med sig, står det i källmaterialet; det var oerhört detaljerade ritningar.
2. Stabilitetsberäkningar var inte möjliga förrän ca 100 år senare, men kanske så tidigt som 1670-80.
3. Cronan byggdes för smal, den aktra balken, häckebalken var flera alnar för kort i förhållande till längden, vilket påpekades av Clas Uggla. Häckebalken bestämmer fartygets bredd.
4. Cronan var därför ett rankt skepp, som Vasa.
5. Det var nästan ett olösligt konstruktionsproblem att ansätta kanonportarna rätt i förhållande till vattenlinjen.
6. Cronan kanoner kom för nära vattenlinjen, kanonerna kunde inte avlossas när hon var fullt lastad.
7. Innan hon seglade ut lossades barlasten i Dalarö, flera hundra ton, varvid hon flöt högre, mycket högre, vi talar här om en meter eller mer.
8. Med alla segel blåsande var Cronan som ett seglande badkar; hon borde ha vält långt innan, men nu kom det att ske vid Öland i höjd med Hulterstad.
9. Jag har i olika sammanhang riktat kritik mot de dykningar som sker vid Cronan, det är skattjakt, det enda forskningsmässigt motiverade vore att bärga konstruktioner som belyste katastrofens orsaker. Vad det fanns för prylar på 1600-talet vet vi redan, det är onödig forskning.
10. Kör därerfter Cronans konstruktion i ett modernt stabilitetsprogram på datorn för att belysa stabiliteten, det kan ge något forskningsmässigt, inte det föremålssamlande som sker nu. Det kan man sluta med och lämna till kommande generationer.
Kurt Lundgren
1. Påståendet att det inte fanns skeppsritningar på denna tid är totalt felaktigt; det fanns exakta ritningar, men dessa var skeppsbyggarens egen hemlighet, han visade dem inte för någon, tog med sig dem i graven. När Sheldon begav sig till Danmark tog han ritningarna med sig, står det i källmaterialet; det var oerhört detaljerade ritningar.
2. Stabilitetsberäkningar var inte möjliga förrän ca 100 år senare, men kanske så tidigt som 1670-80.
3. Cronan byggdes för smal, den aktra balken, häckebalken var flera alnar för kort i förhållande till längden, vilket påpekades av Clas Uggla. Häckebalken bestämmer fartygets bredd.
4. Cronan var därför ett rankt skepp, som Vasa.
5. Det var nästan ett olösligt konstruktionsproblem att ansätta kanonportarna rätt i förhållande till vattenlinjen.
6. Cronan kanoner kom för nära vattenlinjen, kanonerna kunde inte avlossas när hon var fullt lastad.
7. Innan hon seglade ut lossades barlasten i Dalarö, flera hundra ton, varvid hon flöt högre, mycket högre, vi talar här om en meter eller mer.
8. Med alla segel blåsande var Cronan som ett seglande badkar; hon borde ha vält långt innan, men nu kom det att ske vid Öland i höjd med Hulterstad.
9. Jag har i olika sammanhang riktat kritik mot de dykningar som sker vid Cronan, det är skattjakt, det enda forskningsmässigt motiverade vore att bärga konstruktioner som belyste katastrofens orsaker. Vad det fanns för prylar på 1600-talet vet vi redan, det är onödig forskning.
10. Kör därerfter Cronans konstruktion i ett modernt stabilitetsprogram på datorn för att belysa stabiliteten, det kan ge något forskningsmässigt, inte det föremålssamlande som sker nu. Det kan man sluta med och lämna till kommande generationer.
Kurt Lundgren
-
Björn Nilsson
- Provmedlem
- Kontakt:
Hej allesammans,
Jag snubblade in på detta forum idag då jag letade efter lite info om Regalskeppet Stora Cronan. Jag tänkte att jag kunde visa er lite av mitt projekt som jag arbetat på under en längre tid där jag återskapar Regalskeppet Vasa som 3D modell. Det är ett arbete under utveckling i vilket jag tagit mig en hel del konstnärliga friheter så ta inte för hårt och allvarligt på färger och former
Jag bifogar ett par bilder och en länk om någon är intresserad av att se mer.
http://www.animate.se/viewtopic.php?t=4 ... sc&start=0
- Björn
Jag snubblade in på detta forum idag då jag letade efter lite info om Regalskeppet Stora Cronan. Jag tänkte att jag kunde visa er lite av mitt projekt som jag arbetat på under en längre tid där jag återskapar Regalskeppet Vasa som 3D modell. Det är ett arbete under utveckling i vilket jag tagit mig en hel del konstnärliga friheter så ta inte för hårt och allvarligt på färger och former
Jag bifogar ett par bilder och en länk om någon är intresserad av att se mer.
http://www.animate.se/viewtopic.php?t=4 ... sc&start=0
- Björn
- Bilagor
-
- vasa60.jpg (99.03 KiB) Visad 4757 gånger
-
- akterspegel4b.jpg (115.96 KiB) Visad 4757 gånger
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Kankse en omöjlig fråga, men jag försöker ändå:
Efter Jaz-krascherna byggdes planet om och blev flygbart. Kan vi se att samtiden lärde sig något av Vasas förlisning, eller fortsatte man att begå samma blundrar?
Det skulle vara intressant att vara åhörare vid beslutet att sätta på ett extra kanondäck på båten. troligen var det en upphetsad diskussion mellan en kunnig skeppsbyggare å ena sida och en skicklig militör strateg å andra sida. Tydligen hade den senare högre rang...
Efter Jaz-krascherna byggdes planet om och blev flygbart. Kan vi se att samtiden lärde sig något av Vasas förlisning, eller fortsatte man att begå samma blundrar?
Det skulle vara intressant att vara åhörare vid beslutet att sätta på ett extra kanondäck på båten. troligen var det en upphetsad diskussion mellan en kunnig skeppsbyggare å ena sida och en skicklig militör strateg å andra sida. Tydligen hade den senare högre rang...