Fråga om bild
Fråga om bild
Tja, undrar om någon vet vart denna bilden kan utspela sig?
Kan det praktist taget vara vart som helst i hela europa? och mannen i mitten har hjälm medans de andra två har mössa, betyder de att han är högre rang eller valde han bara att ha den på sig?
TACK
Kan det praktist taget vara vart som helst i hela europa? och mannen i mitten har hjälm medans de andra två har mössa, betyder de att han är högre rang eller valde han bara att ha den på sig?
TACK
- Bilagor
-
- 202.jpg (34.72 KiB) Visad 3235 gånger
-
Martin Månsson
- Medlem
Varför måste cheferna bära hjälm men inte de andra? Får att skydda chefen? Det borde väl snarare signalera för fi vem som ska bekämpas först...Martin Månsson skrev:Om inte jag missminner mig helt är denna bild från Warszawa 1944 vid tiden för Jürgen Stroops illdåd i det judiska gettot, med reservation för att minnet sviker mig. Angående hjälmen så kan det vara så att han är kompani/gruppchef och sålunda ålagd att bära hjälm, har sett detta tidigare.
Martin
Senast redigerad av 1 CvD, redigerad totalt 19 gånger.
- Fältmarskalken
- Medlem
-
Artur Szulc
- Medlem
Du menar antagligen 1943 under det Judiska upproret.Om inte jag missminner mig helt är denna bild från Warszawa 1944 vid tiden för Jürgen Stroops illdåd i det judiska gettot, med reservation för att minnet sviker mig. Angående hjälmen så kan det vara så att han är kompani/gruppchef och sålunda ålagd att bära hjälm, har sett detta tidigare.
Sensommaren 1944 ägde den polska hemarméns uppror rum, och då tror inte jag att Stroop var närvarande.
Hälsningar
Artur
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Lidice, det räckte:
http://www.historyplace.com/worldwar2/h ... lidice.htm
http://www.historyplace.com/worldwar2/h ... lidice.htm
Members of the Schutzpolizei (German protective police) pose in front of the Horak family farm, which they had just destroyed.
-
Martin Månsson
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
Svårt att se på fotot, kragspeglarna ser ganska lika ut. Hursomhelst är min spontana reaktion att den med lägst rang har hjälmen. Sedan var det ju lite si och så med uniformsreglementet varmed tiden led...CvD skrev:Varför måste cheferna bära hjälm men inte de andra? Får att skydda chefen? Det borde väl snarare signalera för fi vem som ska bekämpas först...Martin Månsson skrev:Om inte jag missminner mig helt är denna bild från Warszawa 1944 vid tiden för Jürgen Stroops illdåd i det judiska gettot, med reservation för att minnet sviker mig. Angående hjälmen så kan det vara så att han är kompani/gruppchef och sålunda ålagd att bära hjälm, har sett detta tidigare.
Martin
- Belisarius
- Medlem
- svarta gardet
- Medlem
Ser ut som Ordningspolisen...
Ang bilden.. är det inte ordningspolisen? Orpo= Ordnungspolizei
Se uniform...
Se uniform...
- Bilagor
-
- Orpo