Leni Riefenstahl
Leni Riefenstahl
Ifall ni missade det:
Leni Riefenstahl fyllde igår 100 år och släppte samtidigt en ny film.
/Marcus
Leni Riefenstahl fyllde igår 100 år och släppte samtidigt en ny film.
/Marcus
-
Alfa Romeo
- Medlem
Leni
Hon har faktiskt inte gjort nån film sen Tiefland. Nubafolket fotograferade hon bara. Det finns några glassiga fotoböcker men ingen film som hon själv gjorde. Däremot finn det nån dokumentär om hennes arbete i Sudan. Det var förövrigt vid ett återbesök hos Nubafolket härom året som hennes helikopter kraschade och hon ådrog sig en del skador men än verkar det vara lite krut kvar i gumman. Hon är väl förmodligen den ende idag levande som arbetade så högt upp i nazi-hierarkin (även om hon inte var medlem i partiet) och som umgicks och arbetade med med Hitler, Goebbels, Speer mfl..Hon var tex redan etablerad inom filmen innan Hitler kom till makten.
Angående dokumentären så finns det en från 1993 "Macht der bilder" (Power of the image-wonderful, terrible life of Leni Riefenstahl) som handlar om hennes liv.
Angående dokumentären så finns det en från 1993 "Macht der bilder" (Power of the image-wonderful, terrible life of Leni Riefenstahl) som handlar om hennes liv.
Komma undan vad? Vad jag förstår är det diskussioner om huruvida hon hon kunde förhindrat avdagatagandet av lägerfångar som tidigare medverkat i någon av hennes filmer. Riefenstahl är konstnär och filmare, knappast lägervakt eller bödel.Newt skrev:Happy birthay to you..Patrik skrev:Nu hade Leni blivit stämd såg jag.Fin 100 års present...
![]()
Helt rätt bara för att hon är gammal så betyder juh inte det att hon ska få komma undan
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Ja, lite tramsigt newt!
Jag har ju hennes film "Viljans Triumf"(1934) på DVD, och på den kan man se klipp på andra års partidagar(1935, 1936, 1937, 1938)! Så jag undrar har Leni även gjort dom??? Och hur långa är dom??? Har hört att dom senare filmerna blir mer och mer gigantiska och man får se stridsvagnar och när Hitler lägger grundstenen till den gigantiska kongresshallen på Zeppelinfältet!
Jag har ju hennes film "Viljans Triumf"(1934) på DVD, och på den kan man se klipp på andra års partidagar(1935, 1936, 1937, 1938)! Så jag undrar har Leni även gjort dom??? Och hur långa är dom??? Har hört att dom senare filmerna blir mer och mer gigantiska och man får se stridsvagnar och när Hitler lägger grundstenen till den gigantiska kongresshallen på Zeppelinfältet!
Leni
AR det inte lite konstigt att en konstnarinna som Leni forfoljes skoningslost till sin dodsdag medan 'röda medlopare' tveklost kan naa samhallets hogsta positioner,aven nar vi idag ar medvetna (?) om den kollossala omfattningen om kommunismens offer?
Näää hon bad juh bara hitler om att få låna några människor men sydlänskt utseende (zigenare) som sedan bara försvann.. LR sa att hon gjorde allt för att dom skulle räddas men jag har svårt att tro att någon som stod så nära hitler inte skulle veta om vad som hände med människor som inte passade in..Ljunggren skrev:Komma undan vad? Vad jag förstår är det diskussioner om huruvida hon hon kunde förhindrat avdagatagandet av lägerfångar som tidigare medverkat i någon av hennes filmer. Riefenstahl är konstnär och filmare, knappast lägervakt eller bödel.Newt skrev:Happy birthay to you..Patrik skrev:Nu hade Leni blivit stämd såg jag.Fin 100 års present...
![]()
Helt rätt bara för att hon är gammal så betyder juh inte det att hon ska få komma undan