Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
BBC skrev:Louisiana's governor said 300 "battle-tested" National Guardsmen were being sent to the crippled city.
"They have M-16s and are locked and loaded. These troops know how to shoot and kill and I expect they will," Kathleen Blanco said.
"Locked and loaded"? Tog reda på vad det egentligen betyder:
Lock and load is a metaphor of military origin. Its current, mainstream use is in the sense 'to prepare oneself for imminent action or confrontation'. In other words, "Get ready!"
The reference is to the loading of ammunition in a gun. The version of the command to chamber a round that's most familiar to World War II veterans seems to be load and lock, that is, load the ammunition and lock the weapon in firing position. More recently, the more popular version--and the only one used in this metaphorical sense--is reversed to lock and load, that is, lock the weapon in the safety position and then load the ammunition.
This expression has been in use since World War II. It seems to have spread beyond the military only in the last several years.
http://www.randomhouse.com/wotd/index.p ... e=19960918
Så en nationalgardist som har sin byssa "locked and loaded" har den alltså i säkrat läge. Det visste nog inte guvernören, fast budskapet går ju fram ändå.
-
Kapten_Gars
- Medlem
Lite mer infromation
Lock and Load
This imperative phrase originally referred to the operation of the M1 Garand Rifle, the standard U.S. Army rifle of WWII. Its meaning is more general now, referring to preparation for any imminent event.
The original phrase was actually reversed, load and lock. The phrase refers to inserting a clip of ammunition into the rifle, loading the clip and locking the bolt forward, thereby forcing a round into the chamber. The phrase first appears in Gach's 1941-42 In the Army Now. It was immortalized by John Wayne (who else?) in 1949's Sands of Iwo Jima, where the Duke reversed the phrase to the current lock and load.
The term lock in this phrase is a different use of the word than in references to the firing mechanism of a weapon, as in flintlock.
http://www.wordorigins.org/wordorl.htm
Dagens begrepp verkar alltså ha sitt ursprung i en felsägning av "The Duke", resultatet och meningen är den samma, ett skjutklart och stridsberett vapen.
Notera också att ordet "locked" inte är det samma som ordet "säkrat" utan refererar till att slutstycket befinner sig i ett visst läge. Ett slutstycken (bolt) kan vara "locked" både i ett bakre läge och i det främre skjutklara läget när man ahnterar en M16
http://smct.armystudyguide.com/Skill_Le ... 1-2027.htm
-
Daniel L
- Medlem
"De vet hur man skjuter och dödar och de är mer än villiga att göra det om det är nödvändigt, och jag förväntar mig att de gör det, sade Blanco."
Hur citatet översattes i SvD vilket fick mig att höja på ögonbrynen.
mvh/ Daniel
-
Solitaire
- Medlem
Idiom är svåra att direktöversätta.
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
För det första tror jag att det är TT som gjort översättningen, har sett den i andra tidningar, och för det andra så har de nog inte ens försökt att översätta "lock and load" utan den andra meningen, "These troops know how to shoot and kill and I expect they will".
Gars: Helt riktigt; och när jag kollar med det jag saxade så står ju båda alternativen omnämnda, "firing position" resp. "safety position". (Antar att det gäller för fler skjutjärn än M-16.)
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
Några inlägg som inte tillförde något har tagits bort.
-
LasseMaja
- Redaktör emeritus
Hexmaster skrev:Några inlägg som inte tillförde något har tagits bort.
Det vore ju intressant och veta varför? Är det du som bestämmer vilka aspekter av en fråga man får diskutera?
-
Marcus
- Medlem
LasseMaja skrev:Är det du som bestämmer vilka aspekter av en fråga man får diskutera?
Som värd så är det en av hans uppgifter att se till att trådarna håller sig till ämnet och inom forumets ramar.
/Marcus
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
Det är fritt fram att diskutera alla aspekter som tillför något. Att citera samma pressmeddelande en gång till tillför inget, även om det tagit vägen om Al-Jazeera.
-
LasseMaja
- Redaktör emeritus
Marcus Wendel skrev:Som värd så är det en av hans uppgifter att se till att trådarna håller sig till ämnet och inom forumets ramar.
Det är jag medveten om, men jag behandlade samma citat som diskuterades.
Hexmaster skrev:Det är fritt fram att diskutera alla aspekter som tillför något. Att citera samma pressmeddelande en gång till tillför inget, även om det tagit vägen om Al-Jazeera.
Jag ser det inte som samma presscitat eftersom det kommer från en annan källa. Det är ett medie från ett arabisk talande land utanför vår kulturkrets och därför intressant.
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
LasseMaja skrev:Jag ser det inte som samma presscitat eftersom det kommer från en annan källa.
Eftersom det var samma ordalydelse så var källan snarare den nyhetsbyrå som al-Jazeera fått telegrammet ifrån. Om de hade gett händelsen en anti-amerikansk vinkling innan de publicerat det så hade det varit en annan sak, men det gjorde de alltså inte. Klart.