Nä, så fri är den nog kanske inte, men den är din? ...och jag skulle säga att allt man egentligen kan göra är att försöka förstå varför man tar de beslut man tar. Det är nog så mycket frihet man kan uppnå inom våra ramar?lioness skrev:Jag anser att jag har en fri vilja och jag tar konsekvenserna av alla de val jag gör, men hur fri är egentligen min fria vilja? Jag är som alla människor färgad av mina tidigare upplevelser, min kultur och min uppväxt...så egentligen är min fria vilja kanske inte så "fri"?
Fri vilja
(Tillbaka i tråden efter några månader...)sqeezer skrev:jag tror inte den "fria viljan" existerar.
Det folk kallar ”den fria viljan” ,
är bara är en reaktion på två eller flera faktorer.
att vi har en vilja är nog ingen tvekan om, men om den är fri det tror jag inte.
Du har alldeles rätt, det är ju det märkliga begreppet "fri" och inte viljan i sig som är värd att ifrågasätta. För att återgå till min diskussion om skillnaden mellan bakteriens och människans "vilja": ju mer utvecklat medvetande vi har, desto lättare blir det att handla inte bara utifrån kortsiktig vilja (ren reflex) utan att också tillgodose långsiktig vilja. Vi är alltså friare än bakterien gentemot vår direkta här-och-nu-miljö, men detta gör bara att vi istället är bestämda av en mycket mer komlpicerad uppsättning omständigheter -- inte att vi är fria.