Citat
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Karl Marx "Historien börjar som en fars och slutar som en tragedi"
Och förstås klassikern: "Förövrigt anser jag att Karthago bör förströras"
Eller The Smith´s "...burn down the disco, hang the blessed dj, beacause of the music that they constantly play....it says nothing to me about my life..."
/Robert Sköld
Och förstås klassikern: "Förövrigt anser jag att Karthago bör förströras"
Eller The Smith´s "...burn down the disco, hang the blessed dj, beacause of the music that they constantly play....it says nothing to me about my life..."
/Robert Sköld
-
Gutekrigaren
- Medlem
Kropotkin in a coma, I know I know it's serious... 
“Att röra vid sanningen är detsamma som att röra vid könsorganen.” /Wilhelm Reich
"I can see the carrot at the end of the tunnel." /Stuart Pearce
Det sistnämnda från Chelsea's hemsida, där finns massor med skoj citat från fotbollsvärlden.
http://www.chelseafc.co.uk
Mvh Petter
“Att röra vid sanningen är detsamma som att röra vid könsorganen.” /Wilhelm Reich
"I can see the carrot at the end of the tunnel." /Stuart Pearce
Det sistnämnda från Chelsea's hemsida, där finns massor med skoj citat från fotbollsvärlden.
http://www.chelseafc.co.uk
Mvh Petter
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Finns så många bra citat i världen. Därför tycker jag det är en bra idé att återliva denna tråd!
Let's share!
Här kommer ett citat från en av mina favorit böcker Dune som jag tycker är extremt bra!
Let's share!
Här kommer ett citat från en av mina favorit böcker Dune som jag tycker är extremt bra!
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past, I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Det var inte Hermann Göring som uttalade det citatet. Ej heller var det så citatet löd. Citatet kommer från pjäsen Schlageter av Hanns Johst och lyder "Wenn ich das Wort Kultur höre, so entsichere ich meinen Revolver."Hooka-Hey skrev:"Varje gång jag hör ordet kultur osäkrar jag min revolver!"
Herman Göring
Så det så!
mvh/ Daniel
Skrev just ihop följande faktoid:D. Löwenhamn skrev:Hooka-Hey skrev:"Varje gång jag hör ordet kultur osäkrar jag min revolver!"
Herman Göring
Hittade till och med en bild på ett vapen som skall ha tillhört HG:Det är fullt möjligt att Göring och hans kumpaner använde sig av uttrycket, men det myntades av en annan nazist, Hanns Johst, i dennes pjäs Schlageter, som förresten uppfördes för första gången i april 1933 som en födelsedagspresent till Hitler. I akt 1, scen 1 säger officeraren Friedrich Thiemann: "Wenn ich Kultur höre... entsichere ich meinen Browning".
En Browning är ju inte en revolver utan en halvautomatisk pistol, åtminstone när ordet används som substantiv på det här sättet. Enligt uppgift var Görings handeldvapen en Smith & Wesson .357 Magnum, som är en revolver; månne är det ett tecken på att han verkligen använt sig av uttrycket, och att "felet" i själva verket är en högst medveten anpassning?
Military and Historical Image Bank: Smith and Wesson revolver owned by Hermann Goring
Kan detta vara den berömda "osäkrade revolvern"? En tanke som är rent ovetenskapligt spännande, tycker jag.
Eller så rör det sig bara om en "miss" i översättningen, vilket jag lutar åt eftersom jag hört både folk använda ordet "revolver" eller "pistol".
Personligen är jag övertygad om att citatet - iaf från Görings sida - är en vandringsmyt som av olika anledningar spritts över världen. Speciellt som det passar in i synen på nazisterna som kulturella barbarer.
Personligen är jag övertygad om att citatet - iaf från Görings sida - är en vandringsmyt som av olika anledningar spritts över världen. Speciellt som det passar in i synen på nazisterna som kulturella barbarer.
-
Johan Matsson
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt: