Fick Västtyskland territorium av Nederländerna på 60-talet?
- Sonnenflieger
- Medlem
- Kontakt:
Fick Västtyskland territorium av Nederländerna på 60-talet?
Jag har ett minne av att jag, i någon litteratur som jag inte längre kan hitta, läst att Nederländernas östra gräns mot Västtyskland flyttades tillbaka västerut på 60-talet och att Västtyskland således fick tillbaka territorium som Nederländerna ockuperat sedan krigsslutet.
Är detta bekant för någon här, som kan berätta mer eller ge mig en länk till mer info? Varför lämnades landytan tillbaka, varför fick Nederländerna det från början?
Tack på förhand
Hans J
Är detta bekant för någon här, som kan berätta mer eller ge mig en länk till mer info? Varför lämnades landytan tillbaka, varför fick Nederländerna det från början?
Tack på förhand
Hans J
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Jag hittade en kort notis om det i ett historiskt atlas, att Nederländernas utrikesminister efter kriget, Paul-Henri Spaak arbetade för en revidering efter att områden ockuperats i den tyska zonen 1949. Den enda internetsidan jag hittade skrev följande:
Mvh -Dan
http://www.vdiest.nl/Europa/Germany/Germany.htm22 Mar 1949 The Allies allow the Netherlands to occupy and annex German border
territory. Territory annexed includes: municipalities of Havert,
Hillensberg, Millen, Süsterseel, Tüddern (Dutch: Tudderen), Wehr,
parts of Höngen, Gangelt, Schumm, Saeffelen as well as Elten
and Hoch-Elten.
23 Apr 1949 Dutch occupation/annexation begins.
11 Aug 1963 Territories returned (except for minor frontier adjustments),
following German agreement to pay war compensation.
Mvh -Dan
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Sverige bör be om ursäkt till Ryssland! Vi hade ju Lenin i Sverige och flera regeringsmedlemmar ansåg att han borde gripas. Men sossen Hjalmar Branting gjorde såklart ingenting och lät han åka hem och mörda folk...Martin Lundvall skrev:Ryssar är snälla. Landet Ryssland är dock en annan sak. Tyskland kan ju börja med att be om ursäkt för att de tillät Lenin att åka hem 1917. 8)
/Martin
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Precis. Jag älskar ironi.Carolus skrev:Sverige bör be om ursäkt till Ryssland! Vi hade ju Lenin i Sverige och flera regeringsmedlemmar ansåg att han borde gripas. Men sossen Hjalmar Branting gjorde såklart ingenting och lät han åka hem och mörda folk...Martin Lundvall skrev:Ryssar är snälla. Landet Ryssland är dock en annan sak. Tyskland kan ju börja med att be om ursäkt för att de tillät Lenin att åka hem 1917. 8)
/Martin
/Martin
Tyskland försökte ju i o f s krossa Ryssland i två världskrig med miljoner döda ryssar som följd, varav det första gav Lenin makten.Martin Lundvall skrev:Ryssar är snälla. Landet Ryssland är dock en annan sak. Tyskland kan ju börja med att be om ursäkt för att de tillät Lenin att åka hem 1917. 8)
/Martin
Prknus skrev:Varför vill du ha ett stor Tyskland?Carolus skrev:Kan inte polackerna och ryssarna vara lika snälla?
Vill och vill. Jag stör mig på faktumet att delar som i urminnes tider varit tyska blev etniskt rensade utan att någon brydde sig. Som om Finland (egentligen dålig jämförelse, har inget emot den östra rikshalvan) erövrade Sverige fram till Örebro, kastade ut alla öster om Stockholm och norr om Dalälven och flyttade in finnar; Norrtälje blev Nooritali, Gävle blev Giive och Uppsala blev Uupisaliska. Och ingen skulle bry sig.
Vad har du emot tyskarna? Förstår inte kritik av 15 miljoner fördrivna, 1 miljon våldtagna och 1 miljon mördade? Direkta order att skjuta och våldta, direkta order att sänka flyktingskepp. Är sådant okej för att Hitler var tysk och begick hemskheter?
Schhhhh......Carolus skrev:Som om Finland (egentligen dålig jämförelse, har inget emot den östra rikshalvan) erövrade Sverige fram till Örebro, kastade ut alla öster om Stockholm och norr om Dalälven och flyttade in finnar; Norrtälje blev Nooritali, Gävle blev Giive och Uppsala blev Uupisaliska. Och ingen skulle bry sig.
Ge dem inga ideer nu, för Guds skull!
- SuperPalle
- Medlem
Alltså, visst. Det har hänt (men å andra sidan hände ju samma sak i Sovjet, fast med tyskar som gärningsmän). Men det är väl lite sent att rätta till nu?Carolus skrev: Vad har du emot tyskarna? Förstår inte kritik av 15 miljoner fördrivna, 1 miljon våldtagna och 1 miljon mördade? Direkta order att skjuta och våldta, direkta order att sänka flyktingskepp. Är sådant okej för att Hitler var tysk och begick hemskheter?
Eller är det öga för öga och tand för tand? Låter som en dum idé att ge tyskarna Kaliningrad nu och låta dom göra samma sak som Sovjet gjorde för 60 år sedan. Två onda saker gör inte ett gott vet du.
Men visst var det svinigt av Sovjet, där protesterar nog få.
Carolus: Jag undrar en sak, först säger du, helt korrekt, att 15 miljoner tyskar fördrevs ifrån områden som inkoopererats i Polen och Ryssland, och i nästa andetag vill du att Tyskland ska får tillbaka dessa områden? Du måste ju förstå att det i princip inte bor några tyskar där längre, utan att polacker aoch andra har flyttat in i dessa områden. Dessa har ingen önskan att bli tyskar, och jag tror inte att särskilt många tyskar vill ha tillbaka områdena. Jag håller med om att det var fel att fördriva tyskarna ifrån början, men nu finns det inget att göra åt saken. Om nu Tyskland skulle få till baka Preussen, Schlesien etc, vad vill du då att de ska bli av polackerna som bor där nu? Ska dessa fördrivas österut och ersättas med tyskar?
Vad har det med saken att göra? Innan 1939 levde polacker på ett ställe och tykar på ett ställe. Jag förstår inte vad du menar?Prknus skrev:Du måste förstå att vi idag har fler stater än då, och alla måste de samsas på samma geografiska yta.
Vad föreslår du?
Jag föreslår ett erkännande av tyskarnas fördrivning och att tyskar ges rätten att återfå sin gamla mark.
Vad tyska soldater gjorde kan väl inte rättfärdiga övergrepp på tyska civila?SuperPalle skrev:Alltså, visst. Det har hänt (men å andra sidan hände ju samma sak i Sovjet, fast med tyskar som gärningsmän). Men det är väl lite sent att rätta till nu?Carolus skrev: Vad har du emot tyskarna? Förstår inte kritik av 15 miljoner fördrivna, 1 miljon våldtagna och 1 miljon mördade? Direkta order att skjuta och våldta, direkta order att sänka flyktingskepp. Är sådant okej för att Hitler var tysk och begick hemskheter?
Eller är det öga för öga och tand för tand? Låter som en dum idé att ge tyskarna Kaliningrad nu och låta dom göra samma sak som Sovjet gjorde för 60 år sedan. Två onda saker gör inte ett gott vet du.
Men visst var det svinigt av Sovjet, där protesterar nog få.
Nej, jag förslår inte att tyskarna ska våldta och mörda ryssar i Kaliningrad.