Västeuropeer som sköt från hästrygg?

Skriv svar
jofredes
Medlem

Västeuropeer som sköt från hästrygg?

Inlägg av jofredes » 23 augusti 2005, 20:21

De beridna engelska långbågsskyttarna avfyrade inte sina bågar från hästrygg, men har det under västeuropas historia funnits båg- eller armborstskyttar som avfyrat sina vapen från hästryggen?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 23 augusti 2005, 20:37

Ja, beridna armborstskyttar fungerade som en blandnign av dragoner och lätt akvalleri under 1400-talet och början av 1500-talet. De satte av och stred till fots ibland men kudne även sljuta från hästryggen eller gå in i beriden närstrid med svärd i hand. Det finns en rad tecken på att de var en valigt förekommande krigartyp här i Sverige både under sista delen av medeltiden och en bra bit in på Gustav Vasas tid. Det var först under 1550-talet som eldhandvapen ersatte armborstet fullt ut som ryttarvapen i Sverige.

Fahlvik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Fahlvik » 24 augusti 2005, 09:55

Är det någon som testat att spänna armborst från hästryggen eller har historiska bilder på det. Jag har sätt bilder på folk som skjuter från hästryggen och jag har bilder på folk som spänner armborst, men ingen där spännandet sker på häst ryggen.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 24 augusti 2005, 10:19

Jag har inte sett några bilder på det men det säger inte så mycket då det inte vore en handling som skulle avbildas särskilt ofta, konstnärerna föredrog helt enkelt andra motiv. Bilder är ju en källa som måste användas med rätt stor källkritik och många är inte precis pålitliga källor. Att man spännde armborsten till häst är klarlagt i skriftliga källor.

Jag känner inte till några experiment på området men att spänna upp och ladda ett armbost till häst med hjälp av en cranquin kan inte ha varit svårare än att ladda en hjulåspistol eller karbin där man skall hantera både kula och krut och förladdning.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 24 augusti 2005, 16:13

Jag vill minnas att jag sett en avbildning av slaget vid Bouvines (1214) där en brynjeklädd ryttare i "västeuropeisk stil" avlossar en kompositbåge i klart "österländsk" stil från hästryggen

/Mikael

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 24 augusti 2005, 16:32

Kan det möjligen vara denna bilden det rör sig om? Har svårt att tänka mig att det finns två bilder med samma motiv som är kopplade till Bouvines. Frågan är hur man skall tolka bilden?
Bilagor
bilden2.jpg
bilden2.jpg (123.76 KiB) Visad 1097 gånger

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 24 augusti 2005, 21:39

Vad var det för bakgrundshistoria till det här slaget?
Användes nån form av caracoll vid armborstskytte?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 24 augusti 2005, 21:54

Om slaget vid Bouvines 1214 http://xenophongroup.com/montjoie/bouvines.htm

Något karakoll-förfarande vid armborstskytte från hästryggen har jag aldrig hittat spår av i källorna, öht så är de beridna armborstskyttarnas stridssätt forfarnade något av ett mysterium. Detaljerade beskrivningar saknas.

Fahlvik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Fahlvik » 25 augusti 2005, 08:29

Jag ställde inte en retorisk fråga och krävde bevis utan bara undrade om det var någon som hade en bild, då dessa ibland innehåller intressanta detaljer. Jag är alltså mest intresserad av hur man går tillväga, om alla typer av armborst används från hästryggen, vilka spännings anordningar som lämpar sig bäst eller som är just avsedda för ändamålet. Just sånt som jag inte kunnat utröna från skriftliga källor.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 25 augusti 2005, 11:21

Kapten_Gars skrev:Kan det möjligen vara denna bilden det rör sig om? Har svårt att tänka mig att det finns två bilder med samma motiv som är kopplade till Bouvines. Frågan är hur man skall tolka bilden?
Ja titta där är den ju! Från Matthew Paris krönika om jag minns rätt...

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 augusti 2005, 14:12

Efter att ha mött män, som kan rulla och tända en cigarett i sadeln - men bara en hand - är jag beredd att tro vad som helst....Varjag

Skriv svar