SS, Bosse Schön och Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
SS, Bosse Schön och Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek
Jag har inte läst Bosse Schöns bok "Hitlers svenska soldater". Skälet därtill är att kamrater avrådde mig från att skaffa boken. Den höll inte måttet menade de. Däremot har jag läst ett antal recensioner, varibland Per Ahlander i Nerikes Allehanda, som förefaller mycket väl underbyggd och som påvisar direkta lögner i Schöns bok, bl a fallen Sundin och Nordborg.
Men - som sagt - jag har själv inte läst boken och därför denna fråga:
Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek (SMB) lancerar nu Schöns alster såsom månadens bok. Därmed har SMB valt sida ifråga om Schöns bok.
Betyder detta att kvalificerade militärhistoriker funnit att "Hitlers svenska soldater" är seriös litteratur?
Eller betyder det att SMB har sålt ut sin trovärdighet?
Men - som sagt - jag har själv inte läst boken och därför denna fråga:
Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek (SMB) lancerar nu Schöns alster såsom månadens bok. Därmed har SMB valt sida ifråga om Schöns bok.
Betyder detta att kvalificerade militärhistoriker funnit att "Hitlers svenska soldater" är seriös litteratur?
Eller betyder det att SMB har sålt ut sin trovärdighet?
Det kan ju vara så att Schööns litteratur har blivit seriös, men det jag reagerar på att det inte finns några som helst källhänvisningar i hans böcker.
Var får han sina uppgifter ifrån?
Finns det några nya uppgifter avseende hans forskning som gör att han blir trovärdig?
Det jag upplever när jag läser hans böcker är att han försöker sig på nån form av "scoopjournalistik" utan att vara källkritisk.
Detta gör, åtminstone för mig, att det blir lite "Se och hör" över hans böcker.
Med ovanstående resonemang får man hoppas att SMB gjort ett misstag när de lanserar Schööns bok. Om inte så instämmer jag att de tappar ånyo i trovärdighet.

Var får han sina uppgifter ifrån?
Finns det några nya uppgifter avseende hans forskning som gör att han blir trovärdig?
Det jag upplever när jag läser hans böcker är att han försöker sig på nån form av "scoopjournalistik" utan att vara källkritisk.
Detta gör, åtminstone för mig, att det blir lite "Se och hör" över hans böcker.
Med ovanstående resonemang får man hoppas att SMB gjort ett misstag när de lanserar Schööns bok. Om inte så instämmer jag att de tappar ånyo i trovärdighet.
Jag håller på att läsa om "Svenskarna som stred...". Visst håller den ett journalistiskt tonläge och innehåller en och annan onödig floskel. En källhänvisning hade lyft dess cred betydligt. Och en mer noggrann faktagranskning hade kunnat sandpappra bort sådant som inte är korrekt.
Men jag tycker att Schön har andra poänger, kanske mer på ett psykologiskt plan. En blandning av empati för enskilda individer och tydligt avståndstagande från de motiv som drev dem. Har man ett källkritiskt sinne så kan man ha behållning av läsningen.
/ Probstner
Men jag tycker att Schön har andra poänger, kanske mer på ett psykologiskt plan. En blandning av empati för enskilda individer och tydligt avståndstagande från de motiv som drev dem. Har man ett källkritiskt sinne så kan man ha behållning av läsningen.
/ Probstner
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Sundin
Enligt uppgift från Per Ahlander, som hänvisar till SÄPO-akten HA 1360/45 kan sagde Sundin rimligtvis inte ha varit lägervakt i Treblinka 1944 eftersom han det året fram till september vistades i Holmenstrand i Norge och därefter återvände till Sverige.
"Inte ens en Spitfire kan vara på två platser samtidigt".
"Inte ens en Spitfire kan vara på två platser samtidigt".
Min kvinna på slutet av 80-talet var bästa vän med Bosse Schöns kvinna Lotta Reberg, vi sågs mao rätt mkt alla fyra.
Både Bosse och Lotta var sensationsjournalister, Bosse, Lotta fick som många andra på Aftonbladet börja med att stoppa in skon i dörren i ngn lägenhet där mord begåtts.
Nåväl, Bosse kom snabbt in under Ashbergs hägn, s.k. undersökande journalistik. Hit and write.
Han har nog inte längst inne tappat sitt gamla paradigm; avslöjande genom intervjuer.
Källkritik och klassisk objektiv forskning ligger nog inte primärt i Bosses värld.
Både Bosse och Lotta var sensationsjournalister, Bosse, Lotta fick som många andra på Aftonbladet börja med att stoppa in skon i dörren i ngn lägenhet där mord begåtts.
Nåväl, Bosse kom snabbt in under Ashbergs hägn, s.k. undersökande journalistik. Hit and write.
Han har nog inte längst inne tappat sitt gamla paradigm; avslöjande genom intervjuer.
Källkritik och klassisk objektiv forskning ligger nog inte primärt i Bosses värld.
- Wirth M16811
- Ny medlem
- Kontakt:
Schöns böcker innehåller mängder av fel då han varken har koll på Svenskarnas insatser under kriget eller de divisioner som svenskarna tjänstgjorde i. Ta bara felet med den svenske plutonschefen i AA11, Valther Nilsson som enligt Schön skall ha stupat i Lettland januari 1944 - detta är emellertid helt åt skogen fel då han stupade öster om Narva i jan 1944 då AA11 slog till mot sovjetiska anfall mot den tyska reträtten till Narva. Detta borde Schön vetat om efter sina 18 års forsking i ämnet!!
Sedan har han blandat ihop slag och insatser huller om buller med varandra - skulle kunna göra en lång lista eller till och med skriva en hel bok med rättelser! Så jag rekommenderar varje forummedlem att inte använda Schöns böcker som källor utan istället som dörrklossar eller något liknande!
/PK
Sedan har han blandat ihop slag och insatser huller om buller med varandra - skulle kunna göra en lång lista eller till och med skriva en hel bok med rättelser! Så jag rekommenderar varje forummedlem att inte använda Schöns böcker som källor utan istället som dörrklossar eller något liknande!
/PK
Det finns ett flertal trådar om Schöns böcker i forumet som pekar på problemen och felaktigheterna i de böckerna, de flesta som forskar i de ämnen som han skriver om är också väldigt kritiska mot vad som lyfts fram som fakta i de böckerna.
Personligen tycker jag det är trist att Schön lyfts fram av t.ex. SMB när t.ex Lennart Westberg har skrivit både bättre och långt tidigare i ämnet.
Tråkigt nog kommer för övrigt en artikel av Westberg i senaste Pennan & Svärdet precis före sidan om Schöns bok (som för övrigt inte är månadens bok utan premiebok).
/Marcus
Personligen tycker jag det är trist att Schön lyfts fram av t.ex. SMB när t.ex Lennart Westberg har skrivit både bättre och långt tidigare i ämnet.
Tråkigt nog kommer för övrigt en artikel av Westberg i senaste Pennan & Svärdet precis före sidan om Schöns bok (som för övrigt inte är månadens bok utan premiebok).
/Marcus
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Lennart Westbergs forskning
Jag har som tidigare nämnts inte läst några av Bosse Schöns böcker. Därför denna fråga:
Omnämner Schön Lennart Westbergs seriösa och banbrytande forskningar i sina böcker?
Undrar
Stellan
Omnämner Schön Lennart Westbergs seriösa och banbrytande forskningar i sina böcker?
Undrar
Stellan
De böcker Schön skriver ska läsas som journalistik, likt Hermans böcker om svensk historia, inte som historisk facklitteratur. Därför har jag tidigare, och även nu, försvarat Schöns böcker.
Det är dock obegripligt att SMB väljer att ge ut dem, som Bojerud skriver så tappar de förtroende. Är det så ont om ny svensk militärhistorisk litteratur?
Det är dock obegripligt att SMB väljer att ge ut dem, som Bojerud skriver så tappar de förtroende. Är det så ont om ny svensk militärhistorisk litteratur?