Ett bra strategi spel

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Flavius Aëtius
Tidigare medlem

Ett bra strategi spel

Inlägg av Flavius Aëtius » 4 augusti 2002, 15:21

Hur tycker ni att ett bra strategi spel ska vara??

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 4 augusti 2002, 16:34

Bra uppdrag, många möjligheter att klara uppdragen på, mycket trupper, inget sådant när man ska bygga (iallefall inte i ww2) mycket kan förstöras, ja, finns en massa årkade bara ta upp dessa.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 5 augusti 2002, 10:46

1. Historiskt baserat_________________________\
2. Realism_________________________________ } Age of Empires II
3. En kraftig Editor för att kunna göra egna banor_/

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 5 augusti 2002, 17:45

Ingen speciell ordning:

*Fler än två "raser/nationer".
*Många olika enheter.
*Olika enheter för olika "raser/nationer".
*Historiskt eller fantasy.
*Möjlighet att ha stora slag.
*Scenario Editor.
*Många valmöjligheter för enhetsformationer.
*Gärna möjlighet att zooma och vrida.

Ännu har inget spel uppfyllt allt, men AoE2, EU2, WC2, WC3, C&C: RA, C&C RA2 och GC är spel som ligger (ganska) nära.

/Johan

Börje
Ny medlem

Inlägg av Börje » 17 augusti 2002, 07:11

Jag kan varmt rekommendera Steel Panthers: World at War, finns att ladda ner på http://www.matrixgames.com helt gratis

Ett turbaserat 2:a VK spel med 50yards hexagoner där man man styr enkskilda fordon eller max 10-12manna grupper

Inte så värst imponerande grafik, men det finns många länder, måååånga enheter och tar en hel del tid :)

Combat Mission är helt OK också

C&C och dess kloner är jag inte så förtjust i....främst vad beträffar realismen....en fabrik bara "ploppar upp" på nolltid som formligen spottar ut fordon.....och hur många soldater motsvarar en "enhet"?, hur många fordon motsvarar varje....(!?)...fordon? Sånt man vill veta om man som jag är petig vad beträffar sådant

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 17 augusti 2002, 11:13

Håller med Börje Steel Panther, särskilt den variant som finns på Matrixgams, är förbannat detaljerad och har en enorm flexibilitet.

Ska man vara petig är det inte ett strategiskt spel, men jag har spelat SP sedan 1994 då första varianten kom, och kommer hela tiden tillbaka till spelet. Tycker att Civ är det bästa strategispelet, tillsammans med RT2.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 17 augusti 2002, 13:16

Turer hör inte ihop med bra spel, det gör spelet alldeles för stelt och slött. Realtime ska det vara så det händer något!

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 17 augusti 2002, 13:20

Jag kan hålla med dig om att spelandet kan bli ganska slött med turnbased. Än så länge är våra datorer inte tillräckligt starka för att klara av ett realistiskt krigspel som SP i realtid.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 17 augusti 2002, 13:30

Det förstås, men då kan hålla prestandan nere lite för vad är viktigast? Att spelet är skitsnyggt men otroligt slött att spela eller att det är mindre snyggt men fungerar perfekt?

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 17 augusti 2002, 13:32

Jag föredrar helt klart det andra alternativet, men jag kanske är rätt ovanlig. Dessutom ett annat argument för turnbase är ju att du kan styra fler styrkor, än i realtid. CC 15 styrkor är ungefär vad jag klarar av.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 17 augusti 2002, 13:45

Om du inte har prövat SP, gör det. Har du bredband kan du ladda ner det från matrixgames. Tycker du det är dåligt kan du iallafall glädja dig åt den fina sammanställningen av alla vapen som användes i kriget

Börje
Ny medlem

Inlägg av Börje » 17 augusti 2002, 14:27

Dalmas skrev:Om du inte har prövat SP, gör det. Har du bredband kan du ladda ner det från matrixgames. Tycker du det är dåligt kan du iallafall glädja dig åt den fina sammanställningen av alla vapen som användes i kriget
Precis, det finns en "encyclopedia" över alla enheter som finns med i spelet, dock beskrivs de bara i speltekniska termer(förutom pansar och pansargenomslag som jag skulle tro mäts i millimeter). Och huruvida pansar/penetrationssiffrorna stämmer med verkligheten vet jag inte riktigt....nån som vet om siffrorna är tillförlitliga?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 17 augusti 2002, 14:33

Fasiken vad stort filen är...även med bredband kommer ta en evighet.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 17 augusti 2002, 14:35

Tog en halv timme för mig.

Tror att siffrorna är hyfsat tillförlitliga. En del av fordonen har ju en kommenterande text. Och på alla kan du ju se hur de var bestyckade.

Användarvisningsbild
MOS 13F
Medlem

Inlägg av MOS 13F » 17 augusti 2002, 15:45

Gothmog II skrev:Realtime ska det vara så det händer något!
Riktig realtid är nog inget bra idè. Tänk dig att det tar en förmiddag att bara att ställa upp armén inför slaget, truppförflyttningar som tar flera dagar osv :)
Omgångsbaserade spel har fördelen att man kan tänka efter före och göra de där riktigt briljanta dragen. Jag gillar Heroes of Might and Magic.

"realtime strategy" spelen tappar ganska mycket i realism. Det är synd. Fast jag gillar också Age of Empires II, det är jäkligt bra.

Sammanlagt föredrar jag realistiska strider. Inget byggande. Favoriter är Shogun och Close Combat-spelen. Airborne Assault: Red devils over Arnhem, verkar bra. Det påminner om de klassiska krigsspelen fast utan hexagoner och att trupperna rör sig steglöst i terrängen.

Skriv svar