Örlogsmän... en fråga för er

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Stofilen
Medlem

Inlägg av Stofilen » 14 augusti 2005, 23:10

Det verkar inte som Gabriel är någon större utmanare till Exocet? Den är både långsammare och har sämre räckvidd. Semi-akriv målsökare ger inte något plus snarare tvärtom! Den testades i strid men hur kvalificerat var motståndet? Det är dock ett alternativ som måste beaktas. Harpoon faller utanför min tidsram annars skulle jag ta den utan att tveka en sekund.

Luftförsvarssystemet för den moderniserade östergötalandklassen är en spännande diskussion. Seacat är helt klart för gammalmodigt. Seasparrow är visserligen en tyngre robot men den långa räckvidden känns väldigt välkommen. Att kunna påbörja bekämpningen tidigare måste väl också vara en stor fördel? Kan den lätt integreras med en svensk radar så är det ett mycket intressant alternativ tycker jag! Vilka andra LVRB system kan vara intressanta som konkurrenter?

Det här med antalet luftförsvarskanaler är nytt för mig. Med 2-3 stycken kan man alltså bekämpa 2-3 olika inkommande mål med dom RB/AKAN man har, är det rätt uppfattat? Ursäkta min okunskap men vad är EL-RIS? Är det någon idé att ha pjäser som inte är radarledda? Kan dom skjuta ner inkommande sjömålsrobotar utan målangivelse från en radar?

//Stofilen

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 14 augusti 2005, 23:34

ElLRIS - elektroniskt riktsativ, var/är en sikteskamera som riktas för hand och slavas till eldledningen, finns/fanns bla CKR och minjakter.

De system som är intressanta är:

Seacat
Seawolf
Seasparrow (Albatros?)
Hemma bygge, tex mod av rb71 Skyflash.
Det finns ju också en del ryska system men de är ju inte aktuella.

De andra system är för stora som Tartar, SM-1 och Seadart

När blev italienska sjöroboten Otomat driftsatt?

Ögd jagarna hade ju HTM runt 70 och skulle därför vara i rätt bra skick. Jag föreslår faktiskt att en modifikation bör ske mellan 78 och 82 för att kunna fylla ut för Hld sedan. I sjörobot frågan får man A/ köpa in och montera under HTM, hade det varit möjligt med RB15 redan då, mod av Rbb började ju inte förrän 83, annars skulle man /B vänta att montera Sjrb men lämna plats och göra det bär ett system blev aktuellt, som gjorde med Hld vid byggandet redan.

Stofilen
Medlem

Inlägg av Stofilen » 15 augusti 2005, 09:51

Om Östergötalandjagarna hade HTM runt 1970 förstår jag inte varför man skall skjuta upp en REMO till 78-82. Vad vinner man med det? För att denna typ av omfattande moderniseringar skall löna sig måste fartygen kunna användas så många år som möjligt, tidigare i tråden har det sagts att Östergötaland klassen skulle bli tvungen att kasseras runt 1990-95. Det skulle betyda att totalkostnaden måste slås ut på 10år istället för 20år. Att få fartyg med Exocet redan i början av 70-talet skulle ge marinen ett modernt sjömålrobotsystem 15år innan RB15, det måste finnas ett stort värde i detta. Vad säger ni om detta?

//Stofilen

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 15 augusti 2005, 10:48

Psilander skrev: När blev italienska sjöroboten Otomat driftsatt?
Enligt uppgift på nätet, 1976
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/ ... ssile.html

Stofilen
Medlem

Inlägg av Stofilen » 16 augusti 2005, 13:02

Känner inte till Otomat så bra, men det verkar vara ett alternativ.

Skulle ett större system som SM-1 passat på någon svensk jagare? Kanske på Halland?

/Stofilen

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 16 augusti 2005, 19:54

Det skulle nog fungera om man offrade ett torn. Sedan har vi den berömda kostnaden.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 16 augusti 2005, 22:18

Stofilen skrev:
Skulle ett större system som SM-1 passat på någon svensk jagare? Kanske på Halland?
Det tvivlar jag på att dom svenska jagarna var tillräckligt stora för. Möjligtvis att lättviktsvarianten med MK 22 lavettaget som finns på spanska robotfregatterna av Baleares-klass skulle ha fått plats på Halland i stället för aktra tolvan, men detta system hade bara 16 Standard SM-1 MR robotar i magasinet (mot 40 SM-1 MR robotar för det ordinarie Mk 13 lavettaget). Man hade även varit tvungen att installera roboteldledningssystemet Mk 74, och endast två robotar hade kunnat kontrolleras åt gången.

/Per

Stofilen
Medlem

Inlägg av Stofilen » 17 augusti 2005, 00:29

Jag har spanat lite och hittat något intressant! Taiwan har utrustat sina gamla Gearing jagare med SM-1. Det är Amerikanska WWII jagare i samma stolek som Halland. Dock använder man inte Mk13 lavettaget utan kontainers, motsvarande Harpoon. Detta skulle nog göra det enklare/billigare för Halland. Prestandan för SM-1 är mycket imponerande men frågan är om det finns behov av en missil av den här klassen på Svenska fartyg? Vad säger ni?

//Stofilen

http://www.globalsecurity.org/military/ ... o-yang.htm

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 19 augusti 2005, 19:21

Jag hade hellre sett ett Seadart Lavett. Jag föredrar Seadart framfaör SM-1 av en rad anledningar, framförallt hastigheten, dock måste systemet kompletteras med en form av CWIS som tex Seawolf eller akan.

Självklart hade jag gärna sett lvrb på våra jagare, men till priset av vad. Det tar mig ocökt in på en ännu roligare mod, nämligen Göta Lejon, vars aktra torn man tar bort och ersätter med Talos (föregångaren till SM-2 ER).

Den bästa kompromissen av vikt, pris och utrymme är nog desvärre Seasparrow. Dock så är vi svenskar som gillar att bygga om saker så varför inte kika på en mod av HAWK Rb67/77 eller Rb71 skyflash, som i sin tur är en mod av Sparrow, när vi ändå håller på.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 19 augusti 2005, 23:01

Stofilen skrev:Jag har spanat lite och hittat något intressant! Taiwan har utrustat sina gamla Gearing jagare med SM-1. Det är Amerikanska WWII jagare i samma stolek som Halland. Dock använder man inte Mk13 lavettaget utan kontainers, motsvarande Harpoon. Detta skulle nog göra det enklare/billigare för Halland. Prestandan för SM-1 är mycket imponerande men frågan är om det finns behov av en missil av den här klassen på Svenska fartyg? Vad säger ni?

//Stofilen
Iran hade väl också jagare som moderniserats på detta sätt. Dock så kunde de bära väldigt få robotar, 4 eller 8 st.

Stofilen
Medlem

Inlägg av Stofilen » 19 augusti 2005, 23:10

Jag håller helt med om att ett system av Seasparrows stolek skulle passa bäst på Östergötaland/Småland. Jag vet inte något om hur svårt det skulle vara att modifiera Skyflash eller Hawk till marina versioner. Framförallt är jag osäker på om man skulle vinna så mycket på det. Att göra sådana modifieringar kostar ju en massa pengar.

Vet inte så mycket om Seadart, men säger du att det är en bättre robot så varför inte. Jag har dock ingen koll på vilka typer av magasin lavetter osv som Seadart använder. Finns den också i kontainer?

Jag har också kikat lite på möjligheterna att konvertera Götalejon och Trekronor till robotkryssare. :P Uppgiften för fartygen skulle då bli att skydda övriga fartyg i eskaden mot flyganfall samt understöd med art.

Talos var väl inte föregångare till SM-1/2ER. Terrier är väl den robot som ersattes av SM-1ER. Terrier har nästan samma mått som SM-1ER L=8m D=34,3cm V=1400kg, SM-1ER är lite längre och något lättare. Talos var den största LVRB som USA haft på sina fartyg L=9,53 D=76cm V=3175kg, en riktig bjässe med andra ord. 8)

Problemet med både Talos och SM-1ER är att deras robotmagasin dvs GMLS Mk7 och Mk10 är horisontellt monterade i fartyget. Man kan alltså inte bara ta ur ett torn och stoppa ner robotmagasinet och lavetten. Detta skulle vara möjligt med GMLS Mk4, Mk13 och Mk26 under förutsättning att dom passar. USA prövade att sätta in GMLS Mk7 och Mk10 i Cleavlandklassen en kryssare något större än dom svenska. Det blev tydligen dyrt och krångligt pga att man var tvungen att skära sig genom en massa skott för att få in magasinen.

Terrier använde GMLS Mk4 med vertikalt magasin, men jag vet inte så mycket om systemet eftersom det är skrotat sedan länge. Terrier har dock längre räckvidd om man gjämför med SM-1MR som är det andra alternativet. Den längre räckvidden skulle vara mycket trevlig men hela systemet känns som en återvändsgränd ingen utv på systemet efter 1963.

Jag tror därför att det mest praktiska för Trekronor och Götalejon hade varit att ta bort torn två och stoppat i en GMLS Mk13. Jag vet inte om SM-1MR skulle ha tillräcklig räckvidd för att försvara en hel eskader mot flyganfall. Men systemet har uppdaterats konternuerligt och används fortfarande.

//Stofilen

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 19 augusti 2005, 23:25

Jag tänkte mer på den hollänska kryssaren "De Zeven Provincens" konversion, hon hade faktiskt samma torn som GL.

En moddad GT skulle vara en god resurs i invasioinsförsvaret också, med effektiva sensorer och LV robotar var en första länk i luftförsvaret av södra sverige, väl placerad utanför Öland eller i Gotsla sjön kan hon nästan se när planen lyfter från Baltikum. Dessutom skulle hon bjuda invasions kakn på en rejäl känga.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 19 augusti 2005, 23:28

Tryggve skrev:
Iran hade väl också jagare som moderniserats på detta sätt. Dock så kunde de bära väldigt få robotar, 4 eller 8 st.
Standardroboten användes här av Iran som sjörobot, dock naturligtvis med horisonten som begränsning. En medelstor lvrobot som används som sjörobot med en ballistisk bana får mkt hög fart i slutskedet och är därför svår att bekämpa. Dessutom kan målet bekämpas snabbare än med en konventionell sjörobot som flyger lågt över vattenytan i underljudsfart. Jmf med den iranska robotbåt som i slutet av 80-talet bekämpades av USN med flera Standardrobotar och en Harpoonrobot. Dessa avskjöts ungefär samtidigt från de amerikanska fartygen, men när väl Harpoonroboten nådde fram till målet så hade det redan sjunkit efter flera träffar från Standardrobotar.

Även Chile har använt den brittiska lvroboten Seaslug som sjörobot ombord på f.d. brittiska County-klass jagare. Måste ha varit mäktigt att se en sådan avfyring. Jag skulle då inte velat ha varit ombord på målfartyget när en 2-tons Sea Slug kommer farande uppifrån himlen i nära mach 2!

/Per

Stofilen
Medlem

Inlägg av Stofilen » 19 augusti 2005, 23:43

Jag får kolla in De Zeven Provincens i morrgon!

Givetvis kan ett mindre fartyg igentligen inte bära tillräckligt många SM robotar dom är för stora. Det är väl ett av dom bästa argumenten mot att inte använda detta system på små jagare.

Att använda Standardroboten som sjömålsrobot var väl lite av en nödlösning. Efter vad jag har förstått så gavs standardroboten förmågan att användas mot fartyg pga att USA inte hade någon sjömålsrobot alls. USA förlitade sig helt på sitt hangarfartygburna attackflyg. När man sedan upptäckte att resten av världen intresserat sig för sjömålsrobotar stod man med byxorna nere.

Countyklassen är en av mina favoriter, jag har gjort några tänkta modifieringar av den men det är en annan historia :wink:

//Stofilen

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 20 augusti 2005, 00:12

Att använda LVrobotar mot hasigt uppdykande sjömål är effektivtAtt skjuta lvrobot mot en sea skimmer och en robotbåt är ungefär samma sak.

Stridsdelen är något mindre men inte mycket mindre, men har stor splitter verkan och hög kinetisk energi.

SM-1 ER skulle vara intressant på GT, samt lite nya sensorer vor hög intressant, säg att vi moddar istället för säljer henne 1971.

Skriv svar