Fast artilleri i norra Sverige
Fast artilleri i norra Sverige
Besökte Rödbergsfortet i Boden nyligen och i stridsledningscentralen (heter det så?) fanns en karta över en stor del av norra Norrland. På denna karta var ett antal fasta artillerienheter utmärkta och en cirkel markerade deras respektive skottvidd. Förutom Bodens fästning fanns ett antal pjäser ganska nära finska gränsen. Men det fanns även en ensam pjäs i trakten av Gällivare eller Jokkmokk. Det var rätt mycket folk i besöksgruppen så jag hann inte fråga guiden särskilt mycket men han sa i alla fall att det batteriet hade byggts så sent som på 80-talet. Är det någon som vet något om dessa installationer, utbildades värnpliktiga på de här ställena och när togs de ur bruk?
/KEH
/KEH
I Gällivare/Malmberget fanns det två st lfkan batterier som ingick i en lfkanonbataljon.
Varje batteri hade två pjäser (har jag för mig). Byggdes och var klart 86-87.
Längs Luleälvdal fanns följande (kan missat någon):
Vid Vuollerim fanns ett fast batteri.
I Harads (Klusåberget) fanns ett fast batteri.
Mellan Luleå och Boden fanns ett batteri.
Detta taget ur minnet.
Personalen till dessa förband var överföringsvärnpliktiga från fältförbanden (generellt äldre än 32 år). Det skedde ingen grundutbildning vid dessa batterier utan endast reputbildning.
Samtliga förband torde ha lagts ned senast 2000.

Varje batteri hade två pjäser (har jag för mig). Byggdes och var klart 86-87.
Längs Luleälvdal fanns följande (kan missat någon):
Vid Vuollerim fanns ett fast batteri.
I Harads (Klusåberget) fanns ett fast batteri.
Mellan Luleå och Boden fanns ett batteri.
Detta taget ur minnet.
Personalen till dessa förband var överföringsvärnpliktiga från fältförbanden (generellt äldre än 32 år). Det skedde ingen grundutbildning vid dessa batterier utan endast reputbildning.
Samtliga förband torde ha lagts ned senast 2000.
Lokalförsvarskanonkompani 622
Jag tror att det hette lokalförsvarskanonkompani 622 i Gällivaretrakten. Ansvarig myndighet var I22/Fo66. I alla fall fanns batteri Robsam i Malmberget, ca 1,5 km från centrum samt batteri Stenbron ca 20 km från centrum, längs väg E10. Jag tror de hade 3 pjäser per batteri. Pjäserna var äldre 12 cm jagarpjäser av skärmtyp, dvs utan splitterskydd runt om. De bör ha haft ett heltäckande
napalmskydd av tunnare plåt som skydd för servisen. Innanför stängslet fanns färdigbyggda skyttevärn av betongmoduler samt skyddsrum för all personal.
Anläggningarna var av en mycket enklare och billigare konstruktion än tidigare, istället för bergrum med tunnlar mellan pjäser som fanns på de flesta håll grävde man ner skyddsrum av standardtyp. S-plats, kök, ammunitionsförråd mm var separata enheter med öppna förbindelsegångar emellan.
De här två anläggningarna plomberades ungefär 2002-03, mycket kort aktiv tid således. Stängsel + en del skyttevärn har sparats i Robsam för att användas av den lokala paintballföreningen.
napalmskydd av tunnare plåt som skydd för servisen. Innanför stängslet fanns färdigbyggda skyttevärn av betongmoduler samt skyddsrum för all personal.
Anläggningarna var av en mycket enklare och billigare konstruktion än tidigare, istället för bergrum med tunnlar mellan pjäser som fanns på de flesta håll grävde man ner skyddsrum av standardtyp. S-plats, kök, ammunitionsförråd mm var separata enheter med öppna förbindelsegångar emellan.
De här två anläggningarna plomberades ungefär 2002-03, mycket kort aktiv tid således. Stängsel + en del skyttevärn har sparats i Robsam för att användas av den lokala paintballföreningen.
Re: Lokalförsvarskanonkompani 622
Det stämmer!Kelly skrev:Jag tror att det hette lokalförsvarskanonkompani 622 i Gällivaretrakten. Ansvarig myndighet var I22/Fo66. I alla fall fanns batteri Robsam i Malmberget, ca 1,5 km från centrum samt batteri Stenbron ca 20 km från centrum, längs väg E10. Jag tror de hade 3 pjäser per batteri. Pjäserna var äldre 12 cm jagarpjäser av skärmtyp, dvs utan splitterskydd runt om. De bör ha haft ett heltäckande
Mobmyndighet var I 22/Fo66 men krigsförbandschefen var en artillerist från A 8.
Om jag kommer ihåg rätt så var det max två pjäser per batteri men osäker.
Re: Lokalförsvarskanonkompani 622
Det kan ha varit det jagarbatteri som jag har besökt. Mitt bestående minne var hur någon förklarade att precisionen var för (!) bra på pjäserna. När de sköt var de tvingade att skruva lite på rattarna annars hamnade alla granaterna i samma hål.
MVH
Hans
MVH
Hans
Armébatterier i Norrbotten
Mellan Luleå och Boden fanns det här:
http://web.telia.com/~u92015766/duggre.htm
Fartygsartilleri i Norrbotten:
Kalixlinjen
Siknäs 4 x 15,2 cm m/03-55 dubbel Fylgia
Kamlunge 2 x 15,2 cm m/12-60 Gustav V
Överkalix 3 x 15,2 cm m/12-60 Gustav V
Längs Luleälven
Vuollerim-Harads 1 x 15,2 cm m/12-60 dubbel Gustav V
1 x 15,2 cm m/12-60 dubbel Drottning Victoria
3 x 15,2 cm m/12-60 Drottning Victoria
Norra Sunderbyn 2 x 15,2 cm m/12-60 Sverige
Luleå 1 3 x 15,2 cm m/98 E 50 Äran (Byggt som KA-batt, överfört till A8 1986, hörde ihop med LU2 4x57 mm m/89B)
Från stadsjagar-klassen togs pjäser till ett antal lokalförsvarskanonkompanier:
Haparanda 3 x 12 cm m/24c-66
Pajala 3 x 12 cm m/24c-66
Tärendö 3 x 12 cm m/24c-66
Junosuando 3 x 12 cm m/24c-66
Vittangi 3 x 12 cm m/24c-66
Boden (Rödbergsfortet) 6 x 12 cm m/24c-66
Gällivare 6 x 12 cm m/24c-66
Källa: A8 94 år 1906-2000
Förutom de här fanns en hel del värnpjäser 7,5 cm och mindre längs vägar, hamnar och flygfält, men de brukar inte räknas som fast artilleri utan som lokalförsvar.
http://web.telia.com/~u92015766/duggre.htm
Fartygsartilleri i Norrbotten:
Kalixlinjen
Siknäs 4 x 15,2 cm m/03-55 dubbel Fylgia
Kamlunge 2 x 15,2 cm m/12-60 Gustav V
Överkalix 3 x 15,2 cm m/12-60 Gustav V
Längs Luleälven
Vuollerim-Harads 1 x 15,2 cm m/12-60 dubbel Gustav V
1 x 15,2 cm m/12-60 dubbel Drottning Victoria
3 x 15,2 cm m/12-60 Drottning Victoria
Norra Sunderbyn 2 x 15,2 cm m/12-60 Sverige
Luleå 1 3 x 15,2 cm m/98 E 50 Äran (Byggt som KA-batt, överfört till A8 1986, hörde ihop med LU2 4x57 mm m/89B)
Från stadsjagar-klassen togs pjäser till ett antal lokalförsvarskanonkompanier:
Haparanda 3 x 12 cm m/24c-66
Pajala 3 x 12 cm m/24c-66
Tärendö 3 x 12 cm m/24c-66
Junosuando 3 x 12 cm m/24c-66
Vittangi 3 x 12 cm m/24c-66
Boden (Rödbergsfortet) 6 x 12 cm m/24c-66
Gällivare 6 x 12 cm m/24c-66
Källa: A8 94 år 1906-2000
Förutom de här fanns en hel del värnpjäser 7,5 cm och mindre längs vägar, hamnar och flygfält, men de brukar inte räknas som fast artilleri utan som lokalförsvar.