Ninjaorden

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 22 februari 2004, 01:45

Stevster skrev:
Engan skrev: Just senban shuriken är extremt lika (om inte rentav identiska med) de teppan shuriken som används av kukishinden tenshin hyoho ryu.

http://www.shinjin.co.jp/kuki/hyoho/catalog1_e.htm
Men nu sa jag ju att det var Senban Shuriken som var ett Ninjavapen inte Hira Shuriken. Hira shuriken var utbrett bland samurajer, ja, men Senban var en specifik modell av Hira shuriken som endast förekom inom Togakure ryu ninjutsu.
Och jag sa ju heller inte att samurajer använde specifikt senban shuriken, eller hur? Vad jag sa var att de använde hira shuriken och att åtminstone en modell av hira shuriken (teppan shuriken) som används i kukishinden tenshin hyoho ser extremt lika ut senban shuriken..
Stevster skrev: Du påstår också att Senban Shuriken kan vara identiska med de Teppan som användes i 'kukishinden tenshin hyoho ryu' (som förövrigt inte heter så, utan endast kukishinden tenshin hyoho). Det är ju ett påstående som är taget helt ur det blå! Teppan är inte skapta för att skada på samma sätt som Senban. Teppan är en slags metallklump som användes för att knocka en motståndare.
Tja, om du besvärat dig med att titta på länken jag bifogade mitt påstående så ser då inte de bilderna på teppan shuriken ut som några "metallklumpar".. däremot ser de oerhört lika ut senban shuriken. Kanske inte identiska, men bra nära. "Taget helt ur det blå" var mitt påstående i alla fall definitivt inte.
Stevster skrev: "Kukishinden happo hiken ryu"?? Vad är det? Menar du Kukishinden happo bikenjutsu?
Nej. Jag menade precis vad jag skrev. Men båda verkar vara lika godtagbara namn på skolan. Liksom Kukishinden happo hikenjutsu, kukishinden happo biken ryu etc. Hela namngivningen av de olika delarna av kukishin verkar vara hopplöst tilltrasslade. Prova att söka på lite olika stavningar och sammansättningar så får du se. Du hittar ungefär lika mycket på alla.
Stevster skrev: Förövrigt så är inte det en förgrening av Kukishin ryu utan en helt egen skola som bara haft sporadiska kontakter med ursprungsgrenen av kukishin ryu. Om du inte tror på det är du välkommen att konsultera Tanemura Sensei på det området! Kukishinden happo bikenjutsu är en skola som behandlar svärd exklusivt.
Men snälla nån. Hur skulle jag kunna "konsultera" honom? Och vad är du så upprörd för? Och enligt den mesta information jag hittar om skolan (oavsett stavning) verkar den inte direkt vara en exklusiv bikenjutsu-ryu (även om fokus ligger där) utan behandla alla möjliga vapen som yari och bo också..

Men det var ju inte alls det vi pratade om, så låt oss lämna detta totalt förvirrande ämne.

Användarvisningsbild
Stevster
Medlem

Inlägg av Stevster » 22 februari 2004, 04:47

Engan skrev: Tja, om du besvärat dig med att titta på länken jag bifogade mitt påstående så ser då inte de bilderna på teppan shuriken ut som några "metallklumpar".. däremot ser de oerhört lika ut senban shuriken. Kanske inte identiska, men bra nära. "Taget helt ur det blå" var mitt påstående i alla fall definitivt inte.
Jo, jag har tittat på de bilderna! (många gånger!) Med tanke på att jag de senaste tre veckorna har tränat med både teppan shuriken och senban shuriken (i Japan) så kan jag säga att de inte är "oerhört lika". Om man jämför teppan shuriken med senban shuriken så känns de som en metallklumap i handen. Senban shuriken är mycket tunnare och lättare... Bilder säger mycket... men inte allt :) Köp ett par så får du se!
Engan skrev: Prova att söka på lite olika stavningar och sammansättningar så får du se. Du hittar ungefär lika mycket på alla.
Behöver nog inte SÖKA på det... antingen vet man vad det heter eller så vet man inte vad det heter :D Finns många på "nätet" som inte har 100% koll... jag behöver inte SÖKA!
Engan skrev: Men snälla nån. Hur skulle jag kunna "konsultera" honom? Och vad är du så upprörd för? Och enligt den mesta information jag hittar om skolan (oavsett stavning) verkar den inte direkt vara en exklusiv bikenjutsu-ryu (även om fokus ligger där) utan behandla alla möjliga vapen som yari och bo också..

Ja... då vet du inte mycket om Kukishinden happo bikenjutsu :D
Engan skrev: Men det var ju inte alls det vi pratade om, så låt oss lämna detta totalt förvirrande ämne.
Jo,det är sant! Jag försöker bara rätta till de fel som du sprider i detta forum!

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 22 februari 2004, 15:59

Stevster skrev: Jo, jag har tittat på de bilderna! (många gånger!) Med tanke på att jag de senaste tre veckorna har tränat med både teppan shuriken och senban shuriken (i Japan) så kan jag säga att de inte är "oerhört lika". Om man jämför teppan shuriken med senban shuriken så känns de som en metallklumap i handen. Senban shuriken är mycket tunnare och lättare... Bilder säger mycket... men inte allt :) Köp ett par så får du se!
Men varför i hela friden sa du inte det då? Du har säkert alldeles rätt, men varför överdriva och kalla dem "metallklumpar" som inte är ett dugg lika senban shuriken när du ju då själv sett att de har så gott som exakt samma form och bara skiljer sig åt i tjocklek (vilket ju är intressant information).
Stevster skrev:
Engan skrev: Prova att söka på lite olika stavningar och sammansättningar så får du se. Du hittar ungefär lika mycket på alla.
Behöver nog inte SÖKA på det... antingen vet man vad det heter eller så vet man inte vad det heter :D Finns många på "nätet" som inte har 100% koll... jag behöver inte SÖKA!
Du menar som till exempel (bland många andra) kukishinden tenshin hyohos officiella webbsida, som kallar skolan just kukishinden happo hikenjutsu? De har "ingen koll" och jag skall gå på vad du säger i stället, eftersom du har så perfekt koll att du inte behöver "SÖKA" (lustigt att du är så hånfull mot detta)? Kom igen nu. Visa en liten aning ödmjukhet.
Stevster skrev:
Engan skrev: Men snälla nån. Hur skulle jag kunna "konsultera" honom? Och vad är du så upprörd för? Och enligt den mesta information jag hittar om skolan (oavsett stavning) verkar den inte direkt vara en exklusiv bikenjutsu-ryu (även om fokus ligger där) utan behandla alla möjliga vapen som yari och bo också..
Ja... då vet du inte mycket om Kukishinden happo bikenjutsu :D
Tja, vem vet. Jag har faktiskt inte över huvud taget nämnt den från början, eller hur? Det var du som tog för givet att jag skrivit fel och att det var "bikenjutsu" jag menade...

Den kukishinden ryu happo hikenjutsu (på en del ställen stavad bikenjutsu) som jag talar om är en av de nio skolor som Masaaki Hatsumi hävdar (med rätt eller orätt) Soke-skap över och har använt för att sätta samman Bujinkan budo taijutsu. Denna skola innehåller och använder sig av alla möjliga vapen, som svärd, naginata, yari, bo, hanbo, kusarigama, bisen-to mfl.

Exakt vad det är som du menar med kukishinden happo bikenjutsu vet jag uppriktigt sagt inte. Kan mycket väl hända att det är en helt annan skola med ett ytligt släktskap. Vad vet jag. I vilket fall är det du som förutsatt att vad jag pratade om var det du kände till. Kan det möjligen vara så att jag kanske talar om något helt annat än du, och att du var en smula förhastad i din iver att "sätta mig på plats"?
Stevster skrev:
Engan skrev: Men det var ju inte alls det vi pratade om, så låt oss lämna detta totalt förvirrande ämne.
Jo,det är sant! Jag försöker bara rätta till de fel som du sprider i detta forum!
Man kan ta det lugnt och ha en hövlig ton ändå. Och fundera några sekunder i alla fall över om det skulle kunna vara så att man inte nödvändigtvis har 100% kunskap om allt bara för att man vet mer än de flesta (som du ju uppenbarligen gör). Ingen är ofelbar. Vare sig du, jag, din sensei eller någon annan.

Användarvisningsbild
Stevster
Medlem

Inlägg av Stevster » 22 februari 2004, 19:46

Engan skrev: Man kan ta det lugnt och ha en hövlig ton ändå. Och fundera några sekunder i alla fall över om det skulle kunna vara så att man inte nödvändigtvis har 100% kunskap om allt bara för att man vet mer än de flesta (som du ju uppenbarligen gör). Ingen är ofelbar. Vare sig du, jag, din sensei eller någon annan.
Sorry, det var inte meningen att låta otrevlig... kan bli så ibland när man tänker högt!
Engan skrev: Bortsett från din sista mening finns det inga direkta belägg för det du säger. Spekulera och hitta på kommer man i och för sig långt med nu för tiden, se bara på Jan Guillou.
... jag blev ju inte direkt mottagen med öppna armar efter mitt första inlägg i den här tråden :D

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 22 februari 2004, 19:53

Lite olyckligt vald formulering av mig, håller med. Det var egentligen inte avsett att vara så elakt mot dig, mer mot Jan Guillou.. :-) Men jag ber om ursäkt om det uppfattades som ovälkomnande.

Men jag är fortfarande lite halvintresserad av om vi verkligen pratar om samma ryu eller inte. Kan du specificera lite mer var den kommer från och innefattar?

Och en annan sak: om teppan shuriken är mer avsedda att "knocka", innebär det att de inte är skarpslipade, eller vad?

Användarvisningsbild
Stevster
Medlem

Inlägg av Stevster » 22 februari 2004, 21:08

Engan skrev: Men jag är fortfarande lite halvintresserad av om vi verkligen pratar om samma ryu eller inte. Kan du specificera lite mer var den kommer från och innefattar?
Jo, Kukishinden happo bikenjutsu är samma som Kukishinden happo hikenjutsu... men "Kukishinden happo hiken ryu" som du skrev, vet jag inte vad det är...

jaja, nu lägger vi ner detta... ha de gott!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 augusti 2005, 08:04

Har läst på en smula om ninjor och det verkar vara en riktigt härlig röra av sanningar och myter. :) Här är en välskriven och, som det synes mig, trovärdig sida som beskriver "History, Myth, Cinema":

http://www.illuminatedlantern.com/cinem ... ninja.html
In sum, to be considered a ninja, as we understand it through popular entertainment and modern ninjutsu masters, a ninja must:
1. practice the art of concealment
2. engage in covert military operations
3. belong to a secret fraternity of ninja
4. wear black, and lots of it.
Punkterna 1 och 2 är korrekta, 3 och 4 osanna.

Anledningen till att jag bumpar denna tråd är främst att ni tagit upp många andra aspekter av ämnet, men inte den avgjort mest iögonenfallande: den svarta dräkten, som ju omedelbart signalerar "här kommer en ninja" på film, i serier etc. Förklaringen som ges är häpnadsväckande, jag skulle mycket gärna vilja höra era kommentarer - för kan det verkligen vara så, att den berömda svarta dräkten verkligen kommer från scenarbetare!?
With all of these stories of the ninja being written, it was only a matter of time before they appeared on the Kabuki theater stage. And then, the actors had a dilemma -- how does one portray a ninja? And more importantly, what kind of costume should be used? Sometimes, they wore garb not dissimilar to any other samurai when playing a ninja on stage. But the ninjas reputation as masters of stealth and invisibility suggested a costume to the actors. Because there already were people on stage, in many performances (especially of the Bunraku or puppet theater), who were supposed to be invisible. They were the kurogo, or stage-hands. The stage-hands, to indicate to the audience that they were not meant to be seen and should be ignored, wore black from top to bottom. And here, at last, we have the famous ninja uniform -- those black pajamas that seem to provide little protection from weapons, little cover in pitch darkness, and foolishly advertise to the entire world who you are. It makes little sense for an outfit such as this to be used in the real world, but in the conventions of Kabuki theater, it was the perfect costume. And to this day, every ninja movie, no matter how authentic they attempt to be, includes the Kabuki stage-hand's costume as an unquestioned and vital part of ninja outerwear.
Hittade en bild på en kurogo i tjänst:

Bild
http://www.behindthemask.org/shows/catmountain.html

Förklaring av kurogo:
Kabuki stage attendants completely dressed in a black costum with a san-benito look-alike black cloth covering the face, the convention for invisibility on stage. If the background is a snowy landscape, they are dressed in white. If the background is the Sea, they are dressed in blue. Their roles are multiple: they bring or remove stage props, help actors during the costums/roles changes, animate fake animals or will-o'-the-wisps... Their technical skills and efficiency are essential for the success of many stage tricks. They are also called kurombô. The word kurogo itself is used for either the stage assistant or his black costum.
Edit: "Kuroko" är en alternativ stavning.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 augusti 2005, 16:32

Ninjas (i betydelsen hemliga sällskap eller familjer av lönnmördare, som smyger omkring likt spöken och är mästare i allt vad gäller dödandets konst) har lyckats hålla sig så hemliga, att det inte med källgranskning går att visa att de existerat historiskt.

Man kan antingen se det som ett bevis på deras skicklighet, eller som att de historiskt sett är en myt. Jag föredrar det senare alternativet rent historiskt.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 augusti 2005, 17:45

För de som gillar samtida källor och slikt finns en skrift Bansenshukai från 1676. Jag har hittat en sida med vad som verkar vara fragment av texten översatta till engelska.

http://www.ninpo.org/historicalrecords/ ... hukai.html

Fragment, som sagt. Har inte hittat något som är mer upphetsande än SoldF, däremot en del som är mer besynnerligt (vol 8 har drag av astrologi). Det känns konstigt att tänka på ninjutsu som en sorts prototyp-lära för kommandosoldater, men det fungerar lika bra som att försöka applicera brödraskaps-hokuspokus-tänket.
Question: When was the beginning of Ninjutsu?
Answer: It began as military strategy of emperor Fushigitei and by the time of Kotei it was fully employed. Since then, it has been transmitted to the following generations. Only conscientious people, with no evil intentions, can use it. Although we say that ninjutsu as a military affair has been in use since Fushigitei and Kotei, its records were hidden, and it only existed in substance. [However], its essence could be seen in various ancient records.

Question: Why is it said that ninjutsu is an essential aspect of the army?
Answer: It is confirmed within the thirteen volumes of the Sun Tzu, in one volume about the employment of information gatherers (yokan). In addition, generations of military records, as well as military records in our country state share similar [views concerning ninjutsu], without exception.
Förresten kan jag inte nog rekommendera Peter Nepstads artikel som jag länkade till ovan.
So, when exactly do ninjas show up in the historical record? Do they ever? They do. And it seems the earliest reference to a band of ninja occurs in the Taiheiki, written around 1360 and referring to an event which took place in 1338. And unfortunately, it's an unmitigated disaster -- the ninjas are discovered before the raid is even carried out and they are slaughtered to a man. Not an auspicious beginning!
Eller inledningen av litteraturförteckningen, jfr. Dûrions kommentar:
Books were hard to find in researching this topic, for a number of reasons. One reason is because all the books are geared toward fighting styles and moves and cool weapons, and very few devoted to any kind of historical study. Finding a ninja book with an index was something of a minor miracle. And although the libraries all indicated they had dozens of ninja books on hand, a search through the appropriate sections yielded little in return. But then, I realized, that a person studying to be a ninja does not do something so mundane as checking out a library book. Bah! Using ninja-like stealth and invisibility techniques, the book shall be claimed by the righteous hand of the ninja! So this is why a good ninja book is hard to find.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 augusti 2005, 18:30

Det där är, så att säga, falsarier. Syftet är naturligtvis att främja Ninjutsun, som efter kriget blev en lyckad affärsidé. En förgrundsfigur är Masaaki Hatsumi. Man kan också roa sig med att kolla in kapitelindelningen på den länkade Bansenshukai, som är tryckt (det är ingen variation mellan förstasidorna förutom numreringen 1-9). För att få tag på källan så hänvisas man till "some major national and university libraries"... Dead-end alltså.
So, when exactly do ninjas show up in the historical record? Do they ever? They do. And it seems the earliest reference to a band of ninja occurs in the Taiheiki, written around 1360 and referring to an event which took place in 1338. And unfortunately, it's an unmitigated disaster -- the ninjas are discovered before the raid is even carried out and they are slaughtered to a man. Not an auspicious beginning!
Historier om lönnmördare (även i gäng naturligtvis) finns det självklart. Detta kan lika gärna gälla ett gäng samurajer, eller banditer, eller vad som helst.

Några bevis på Ninjas finns alltså inte. Bara ett tendensiöst tolkande av enstaka lönnmördare som medlemmar i ninjaorden.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 augusti 2005, 18:55

Är Bansenshukai en förfalskning eller inte?

Vi är helt överens om att Hollywoods ninjor aldrig funnits. Däremot har man kallat vissa sorters soldater för ninja. Om man skulle visa upp en sådan ninja idag skulle ingen känna igen honom, dels för att det kunde vara en tämligen ordinär soldat, men främst (menar jag) för att den svarta pyjamasen inte fanns med. Om två företeelser nästan bara har beteckningen gemensam, finns det då någon koppling? ...Etymologiskt kanske, men inte mer.

Vad gäller lönnmorden så nämner Nepstad att det inte finns något dokumenterat lyckat lönnmordsförsök utfört av en ninja; men "ninja" skulle kunna vara i princip vem som helst som agerar i smyg, vad jag förstår.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 augusti 2005, 20:02

Jag tvivlar på dess äkthet. Om den var äkta skulle den finnas i varje historiskt verk som pratar om Ninjas. Vilket historiska verk inte gör, ens i Japan. Det finns nämligen inga bevis, utan det betraktas som en myt.

En sådan definition av ninja blir så bred att ordet inte längre har den betydelsen vi alla lägger i det, så varför skulle vi då kalla det ninja? Ninja har funnits i film och litteratur (och kampsport) sedan kriget, och vad en ninja är har väl de flesta en liknande uppfattning om. Sektmedlems-superlönnmördare i svart pyjamas. Om det rör sig om en tillfällig lönnmördare eller spion, så kan vi kalla det något annat.

Enligt lag sedan 1600-talets början, så fick enbart samuraier bära vapen. Man kan lika gärna spekulera i att lönnmördare som smyger omkring med samurai-vapen och döljer sin identitet är just samuraier. Lönnmord är ju nämligen något skamligt enligt deras kodex, som ingen äkta samurai skulle erkänna att de sysslade med, eller beordrats göra. Det finns även andra kandidater - Ronin tillexempel. Men det krävs inte något så sofistikerat som en sekt specialiserade lönnmördare.

Ninjutsu är däremot en modern uppfinning utifrån andra kampsporter.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 augusti 2005, 08:55

Dûrion Annûndil skrev:Jag tvivlar på dess äkthet. Om den var äkta skulle den finnas i varje historiskt verk som pratar om Ninjas.
Ja, jag har ingen möjlighet att avgöra vare sig det ena eller det andra. Eftersom den tydligen aldrig blivit översatt i sin helhet så har den inte fått någon särskild spridning i vår kultursfär. Den är tydligen skriven på kanbun (japanska skriven med enbart kanji, vilket användes innan japanerna fick igång sina egna stavelsesystem); är det en förfalskning så är det åtminstone någon som lagt ner jobb på den. Men, om det finns en massa japanska lärde som är överens om att den skrevs på 1930-talet eller så, så har jag inte sett några antydningar om det.
Dûrion Annûndil skrev:En sådan definition av ninja blir så bred att ordet inte längre har den betydelsen vi alla lägger i det, så varför skulle vi då kalla det ninja?
Därför att japanerna gjorde det när det begav sig. Ninjas som vi känner till dem är en myt, men de är inte ett rent påhitt som tomtar och troll, utan det finns en verklig företeelse som myten grundar sig på. Visst är det en bred definition, men den är inte godtycklig, och om det var den som användes på den japanska medeltiden (vad de nu kallade perioden) så tycker jag att det är helt OK att använda den - om man gör det tydligt vad man talar om. Det här kommer att bli en utomordentlig faktoid.
Dûrion Annûndil skrev:Man kan lika gärna spekulera i att lönnmördare som smyger omkring med samurai-vapen och döljer sin identitet är just samuraier.
Spekulera kan man ju alltid göra...
Dûrion Annûndil skrev:Men det krävs inte något så sofistikerat som en sekt specialiserade lönnmördare.
Vilket vi är helt överens om.
Dûrion Annûndil skrev:Ninjutsu är däremot en modern uppfinning utifrån andra kampsporter.
Om Bansenshukai inte är fejk, och om "ninjutsu" är korrekt översatt, så har det ändrat betydelse i lika hög grad som ordet "ninja"; som jag läst det beskrivs det som ett fältreglemente för spejare, ungefär. Vilken historia dagens ninjutsu, eller bujinkan som man försöker kalla det för att slippa ufo:n, verkligen har verkar vara trassligt att ta reda på eftersom ämnet är en sån enastående grogrund för de frodigaste myter, samt att den som alla andra kampsporter verkligen har rötter X antal år tillbaka, men utan att ha forskat djupare i saken så utgår jag ifrån att den inte är äldre än någon annan modern kampsport.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 augusti 2005, 11:00

[quote="Hexmaster"]Ja, jag har ingen möjlighet att avgöra vare sig det ena eller det andra. Eftersom den tydligen aldrig blivit översatt i sin helhet så har den inte fått någon särskild spridning i vår kultursfär. Den är tydligen skriven på kanbun (japanska skriven med enbart kanji, vilket användes innan japanerna fick igång sina egna stavelsesystem); är det en förfalskning så är det åtminstone någon som lagt ner jobb på den. Men, om det finns en massa japanska lärde som är överens om att den skrevs på 1930-talet eller så, så har jag inte sett några antydningar om det.
[/quoteSkriva kanbun kan vilken bildad japan som helst göra. Efter kriget införde man det nuvarande kana-systemet, men alla japanska skolbarn lär sig ju fortfarande kanji. Dr Hatsumi föddes 1931 och bildades sannolikt i det gamla systemet, och han är ju förövrigt väldigt bildad verkar det som. Att någon lagt ner jobb på den... Tja, det verkar vara en ganska kort text, och som sagt, försättsidorna är uppenbarligen tryckta (förutom numreringen) - de är identiska förutom numreringens tecken. Knappast ett tecken på att det skulle vara en handskriven text från 1600-talet? Och jag har inte sett något som tyder på att texten är från 1600-talet - då skulle vi sett den översatt för länge sedan och vi skulle få veta på vilka universitet texten fanns för att vi skulle kunna verifiera dess äkthet. Nu blir det bara ett "gammalt mystiskt dokument" som fascinerar ninja-frälsta västerlänningar. Jag är mycket skeptisk.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 augusti 2005, 13:47

Dûrion Annûndil skrev:det verkar vara en ganska kort text, och som sagt, försättsidorna är uppenbarligen tryckta
Det var bara korta utdrag på den sidan, här finns rubbet:

http://ninjutsu.robertk.com/Bansenshukai/

Jag laddade ner volym 9, den är på 31 inscannade sidor. De verkar inte vara tryckta - fast det är naturligtvis inget äkthetsintyg.
Dûrion Annûndil skrev:Och jag har inte sett något som tyder på att texten är från 1600-talet - då skulle vi sett den översatt för länge sedan och vi skulle få veta på vilka universitet texten fanns för att vi skulle kunna verifiera dess äkthet. Nu blir det bara ett "gammalt mystiskt dokument" som fascinerar ninja-frälsta västerlänningar. Jag är mycket skeptisk.
Har inte hittat någon information om volymernas historia, textkritik etc. Då och då nämns att boken var "förbjuden", ibland beskrivs den som nån sorts scientologiskt verk som bara får läsas av folk som uppnått en viss grad, etc. Sådana idéer främjar ju inte precis sökandet efter sanningen, oavsett hur hemlig boken varit eller ens om den är äkta eller inte. F.ö. vet jag inte om det bara är "ninja-frälsta västerlänningar" som är fascinerade.

Hittade förresten följande anmärkning, även om man här inte ifrågasätter att boken verkligen är från 1600-talet så ifrågasätts sanningshalten i det som skrevs:
How much of this book is true is debatable. According to an article appearing in the Japan Times in June 1940, the real ninja were simply men who specialized in thievery and assassination. Then, during the seventeenth century, "Playwrights and story-tellers in order to increase their own sense of importance through sensational announcements advocated the 'ninjutsu' in their fabulous claims. Needless to say the methods the 'ninjutsu' used to escape from some delicate situation were to say the least, most comical."
http://ejmas.com/kronos/NewHist1350-1699.htm

Som jag förstått det skall Bansenshukai vara en nykter fälthandbok, och inte innehålla uppenbara fantaserier. Men utan en komplett översättning är det ju svårt att avgöra.

Skriv svar