Hitlers framtidsplaner

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
kalte
Ny medlem

Hitlers framtidsplaner

Inlägg av kalte » 9 augusti 2005, 23:02

Vad hade Hitler för planer angående Amerika vid en vinst i Europa?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 9 augusti 2005, 23:32

Jag tror inte Hitler hade några särskilda planer för Amerika. Åtminstone inget seriöst.

mvh/ Daniel
Senast redigerad av 1 Daniel L, redigerad totalt 10 gånger.

kalte
Ny medlem

NW

Inlägg av kalte » 9 augusti 2005, 23:37

Vad jag har hört ville han bomba NewYork

Att det skickades massa ubåtar till kusten längs Amerika för att minera m.m måste vara ett förspel till en större operation? iallafall om kriget på hemmaplan var slut.
Ingen som har hört något uttalande av honom angående detta?

Vad hände med "Erövra världen"?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Re: NW

Inlägg av Sarvi » 9 augusti 2005, 23:52

kalte skrev:Vad jag har hört ville han bomba NewYork
Står lite om det genidraget i den här tråden.

kalte
Ny medlem

hmm

Inlägg av kalte » 10 augusti 2005, 00:12

menar med framtida atombomb, han pratade tydligen om vilken underbar syn det hade varit att se alla hus i NW försvinna

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Re: NW

Inlägg av Daniel L » 10 augusti 2005, 00:52

kalte skrev:Vad hände med "Erövra världen"?
De enda ställen jag sett detta nämnas är i allierad propaganda och dåligt underbyggda texter skrivna efter kriget.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 10 augusti 2005, 08:16

De enda ställen jag sett detta nämnas är i allierad propaganda och dåligt underbyggda texter skrivna efter kriget.
Exakt D. Löwenhamn! Det var ren propaganda fran de allierade att Hitler hade världsherravälde som mal. Samma propagandafilm som visade hur Japan, Italien och Tyskland delade upp världen mellan sig användes även under det kalla kriget där nu de komunistiska staterna, främst Sovjetunionen, delade upp världen mellan sig.

Västeuropa var aldrig ett tema för Hitler innan Frankrikes och Storbritanniens krigsförklaringar skedde i början av september 1939. Det primära malet för Hitler och det "stortyska riket" var att utvidga sitt territorium österut, det sk. "Lebensraum", i Polen och västra Sovjetunionen. Den slutgiltiga tyska gränsen i österled skulle vara belägen vid det naturliga hindret Uralbergen.

I västerled skulle den tyska gränsen vara den gamla, med undantag fran införlivandet av de gamla tyska provinserna Elsass och Lothringen. Luxemburg har jag även sett skulle inga i det "Stortyska riket".

Mvh Andreas Wien

varjag
Saknad medlem †

Re: Hitlers framtidsplaner

Inlägg av varjag » 10 augusti 2005, 12:59

kalte skrev:Vad hade Hitler för planer angående Amerika vid en vinst i Europa?
Jag trodde han tänkte pensionera sig efter segern i öster! Och ta deltidsjobb som kurator på sitt nya Konstmuséum i Linz. :P Samt bekvämt återgå till den småborgerliga bakgrund från vilken han kommit.
Amerika - hade nog inte kunnat utmana det Grossdeutschland som Hitler avsåg skapa inom överskådlig tid och Tyskland hade inga 'amerikanska ambitioner'.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 10 augusti 2005, 15:33

Andreas Wien skrev: Luxemburg har jag även sett skulle inga i det "Stortyska riket".

Mvh Andreas Wien
Stämmer, det införlivades 1942 vilket ledde till det första folkliga motståndet mot tyskarna - främst kanske p.g.a. att det innebar värnplikt för de inte alltid så protyska luxemburgarna.

MVH

Hans

Edit - Glömde, det finns en filmom Luxemburg under kriget

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 10 augusti 2005, 17:09

Andreas Wien skrev:
Exakt D. Löwenhamn! Det var ren propaganda fran de allierade att Hitler hade världsherravälde som mal. Samma propagandafilm som visade hur Japan, Italien och Tyskland delade upp världen mellan sig användes även under det kalla kriget där nu de komunistiska staterna, främst Sovjetunionen, delade upp världen mellan sig.

Västeuropa var aldrig ett tema för Hitler innan Frankrikes och Storbritanniens krigsförklaringar skedde i början av september 1939. Det primära malet för Hitler och det "stortyska riket" var att utvidga sitt territorium österut, det sk. "Lebensraum", i Polen och västra Sovjetunionen. Den slutgiltiga tyska gränsen i österled skulle vara belägen vid det naturliga hindret Uralbergen.

I västerled skulle den tyska gränsen vara den gamla, med undantag fran införlivandet av de gamla tyska provinserna Elsass och Lothringen. Luxemburg har jag även sett skulle inga i det "Stortyska riket".

Mvh Andreas Wien
Att Hitler inte var så förtjust i USA är väl ganska troligt.
Krigsförklaringen var väl snarare ett sätt att bekräfta alliansen med Japan.
Jag har inte läst Mein Kampf, har börjat, för mycket utsvävningar för min smak, men har hört att där står de territoriella kraven du skriver om.
Men när väl kriget började, var det inte det det handlade om?
Vansinniga planer om att Rommel skulle ta Indien med tyska styrkorna från Sovjet?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 augusti 2005, 06:17

Jag tror att Hitler ville har kontroll över hela Europa och införliva hela kontienten med den tradition som var i Tyskland under 1930-talet. Det stora riket som han eftersträvade dog ut i samband med förluster i Ryssland(bl a Stalingsburg). De områden utanför Europa kanske skulle införlivas senare, men det är bara spektualtioner som kan sluta hur som helst.

Men nu blev verkligheten helt något annat än vad Hitler hoppades på. :) :o

Om jag får komma en personlig åsikt, så kan dra alla möjliga olika åsikter om detta.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 augusti 2005, 10:15

Relaterat: En länk till en framtidsvision som Goebbels skrev i februari 1945.
Background: Here Goebbels takes on the role of prophet, imaging the world two generations after German victory. In this essay, he also uses the phrase "Iron Curtain" to describe the results of the Soviet incursion into Europe. The war was nearing its end, but Goebbels seeks to persuade his fellow citizens that victory is still possible.
http://www.calvin.edu/academic/cas/gpa/goeb49.htm

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 11 augusti 2005, 13:25

Schwalbe skrev:
Andreas Wien skrev:

Mvh Andreas Wien
Att Hitler inte var så förtjust i USA är väl ganska troligt.
Krigsförklaringen var väl snarare ett sätt att bekräfta alliansen med Japan.
Jag har inte läst Mein Kampf, har börjat, för mycket utsvävningar för min smak, men har hört att där står de territoriella kraven du skriver om.
Men när väl kriget började, var det inte det det handlade om?
Vansinniga planer om att Rommel skulle ta Indien med tyska styrkorna från Sovjet?
Hitler väntade hela tre dagar (till den 11:e december) med 'sin' krigsförklaring mot USA - troligast i förhoppningen om att Japan genom sina förpliktelser i Tremaktspakten, skulle förklara krig mot Sovjetunionen. Inte ens Hitlers uppfyllande av paktens villkor, (krigsförklaringen mot USA) kunde rubba de 'outgrundliga orientalerna' i Tokyo till det steget. Också just - när Hitlers djupfrusna arméer sviktade framför Moskva och han mest behövde japansk hjälp.

Skriv svar