Homosexuella i Sovjet

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 6 augusti 2005, 19:08

Sagt av ett barn i en bok (tror det var Gamla Tanter lägger inte ägg): "Alla invandrare är tjuvar/motsv., utom dom vi känner".

Fubbik
Medlem

Inlägg av Fubbik » 9 augusti 2005, 20:18

Den officiella inställningen i Sovjet på 60-talet var att det fanns ingen inflation, ingen prostitution, ingen alkoholism, ingen kriminalitet, ingen homosexualitet och inga handikappade.

Sanning var väl inte deras mest utmärkande drag.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 10 augusti 2005, 19:54

Fubbik skrev:Den officiella inställningen i Sovjet på 60-talet var att det fanns ingen inflation, ingen prostitution, ingen alkoholism, ingen kriminalitet, ingen homosexualitet och inga handikappade.

Sanning var väl inte deras mest utmärkande drag.
Sanning var inte Sovjetunionens utmärkande drag, men man ska inte göra det värre än det var. För att bara ta ett exempel bekämpade Chrusjtjov den höga alkoholkonsumtionen. Inte heller kan man påstå att man de ansåg sig ha besegrat kriminaliteten, det dömdes fortfarande människor och det fanns fortfarande poliser och domstolar. Däremot så betonade man att ens egna problemn var lägre än de egentligen var.

/Martin

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 31 augusti 2005, 16:56

Robert är du nöjd med det lilla om lagstiftningen jag hittade eller är det något mer du vill ha? Jag är tillbaka i Ryssland nu och kan påbörja, vad jag antar, en lång och mödosam efterforskning av gamla sovjetiska lagar.

/Martin

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 31 augusti 2005, 18:49

Jo tack Martin, nöjd är jag. Men skulle du råka stöta på någon ytterligare information i något sammanhang, så skulle jag blir glad om du skrev något mer ;-)

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 31 augusti 2005, 19:32

Jag håller ögonen öppna, det hade varit kul att få tag på gamla lagböcker och se vad som står där.

/Martin

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 31 augusti 2005, 22:04

Ja verkligen, frågan är dock hur praxis och lagbok hänger samman!

/Robert

Användarvisningsbild
KjelleB
Medlem

Inlägg av KjelleB » 21 september 2005, 20:19

Utan att på något sätt försöka ändra inriktning på tråden, men.... Var det inte en Sovjetisk psyk forskare som påstod sig funnit en bot mot homosexualitet?? Jag kan definitivt ha fel, men jag har för mig att jag sett något sånt i svenska media. (Och jag är säker på att det var om Sovjet, för det är annars bara fundamentalistiska, amerikanska, religionspsykologer som pysslar med den här typen av forskning. Och där vet jag att det finns dom som påstår att man "botat" homosexuella....)

/Kjelle

Skriv svar