Stilla havet
-
Ronald Reagan
- Medlem
Stilla havet
Hur många man satte Amerika in i Stilla havet?
Hans, aluminium?
Hans, aluminium?
Beror på hur du menar. Armén? Marinkåren? Stridande personal? Totalt?
I slutet av kriget 1945 hade man i alla fall dessa siffror för Stilla havet och Sydostasien:
Armén: 1.452.286 man, varav 495.792 stridande personal
Marinkåren: 485.833 man. Detta innefatar dock marinkårssoldater totalt, men i och med de flkesta av dessa befann sig runt stilla havet så...
Tvärtom vad många tror så var det alltså betydligt fler soldater från armén som stred mot Japan än från marinkåren.
I slutet av kriget 1945 hade man i alla fall dessa siffror för Stilla havet och Sydostasien:
Marinkåren: 485.833 man. Detta innefatar dock marinkårssoldater totalt, men i och med de flkesta av dessa befann sig runt stilla havet så...
Tvärtom vad många tror så var det alltså betydligt fler soldater från armén som stred mot Japan än från marinkåren.
Jag har ingen uppdelning mellan Stillahavsfronten och andra fronter där USA kämpade men US Navys personalstyrka anges med följande siffror;
1941 - 383 000
1942 - 1 260 000
1943 - 2 380 000
1944 - 3 201 000
1945 - 3 405 000
Det är nog säkert att anta att 60% eller flera av denna personal - på ett eller annat sätt var engagerade i kriget mot japanerna. Mako's siffror för armén antyder omkring en tredjedel 'stridande' och flottan hade troligen liknande siffror vilket pekar mot minst 700 000 man stridande i US Navy i Pacific TO.
Varjag
1941 - 383 000
1942 - 1 260 000
1943 - 2 380 000
1944 - 3 201 000
1945 - 3 405 000
Det är nog säkert att anta att 60% eller flera av denna personal - på ett eller annat sätt var engagerade i kriget mot japanerna. Mako's siffror för armén antyder omkring en tredjedel 'stridande' och flottan hade troligen liknande siffror vilket pekar mot minst 700 000 man stridande i US Navy i Pacific TO.
Varjag
Ja, uppenbarligen fler armister än marinkårister ja, men därmed inte sagt att SÅ många fler.Mako skrev:Beror på hur du menar. Armén? Marinkåren? Stridande personal? Totalt?
a) jag föreställer mig att marinkåren inte hade så mycket dödvirke - dvs armén stod för garnisonstjänst och "markservicen" odyl åt alla.
Vidare, såvitt jag förstår så i Europa var det mest armén, inte så mycket marinkåren som kämpade. Eller?
Vilket skulle innebära precis som du Mako skriver, de flesta marinkårister i Stilla Havet området - och de allra flesta av dem stridande. Dvs, i runda slängar, ungefär lika många stridande från fältarmén och från marinkåren...
Men din påpekan är ändå riktig och bestickande. Det är marinkåren som är känd för striderna mot Japanerna. Men de flesta stridande VAR faktiskt armister; bas- och transportpersonalen oräknad.
Jag undrar jag om marinkåren inte hade sitt eget "dödkött". USA:s marinkår var väldigt fristående (och inte lika starkt knuten till flottan som i andra länder) och hade t.o.m. eget stridsflyg. Jag tror inte alls att armén stog för stabstjänst och dylikt.Stefan skrev:Ja, uppenbarligen fler armister än marinkårister ja, men därmed inte sagt att SÅ många fler.
a) jag föreställer mig att marinkåren inte hade så mycket dödvirke - dvs armén stod för garnisonstjänst och "markservicen" odyl åt alla.
Vidare, såvitt jag förstår så i Europa var det mest armén, inte så mycket marinkåren som kämpade. Eller?
Vilket skulle innebära precis som du Mako skriver, de flesta marinkårister i Stilla Havet området - och de allra flesta av dem stridande. Dvs, i runda slängar, ungefär lika många stridande från fältarmén och från marinkåren...
Men din påpekan är ändå riktig och bestickande. Det är marinkåren som är känd för striderna mot Japanerna. Men de flesta stridande VAR faktiskt armister; bas- och transportpersonalen oräknad.
I Europa så var det armén som slogs. De enda marinkårssoldater i Europa var stationerade på Island och där såg de inte mycket strider.
Med tanke på att USMC hade som mest 6 st marinkårsdivisioner så gör det c:a 80000 man per divison vilket ger ganska mycket ickestridande personal.Mako skrev:Jag undrar jag om marinkåren inte hade sitt eget "dödkött". USA:s marinkår var väldigt fristående (och inte lika starkt knuten till flottan som i andra länder) och hade t.o.m. eget stridsflyg. Jag tror inte alls att armén stog för stabstjänst och dylikt.Stefan skrev:Ja, uppenbarligen fler armister än marinkårister ja, men därmed inte sagt att SÅ många fler.
I Europa så var det armén som slogs. De enda marinkårssoldater i Europa var stationerade på Island och där såg de inte mycket strider.
Sen angående armens siffra så antar jag att då det amerikanska flygvapnet var en del av armeén så ingår även USAAF manskap i siffran oc då är ganska mycket av armeéns manskap tillhörande flyget.
ang marinkåren och dödköttet. Källan tämligen suspekt men iaf:
Det finns ju ett antal sf och fantasy böcker där truppen som beskrivs är ganska uppenbarligen en omskrivning av, ja juste, den amerikanska marinkåren.
Par exemple Heinleins Starships troopers och Moons Sagan om Paksenarrion.
Bägge dessa var stolta för att de hade knappt nåt dödkött alls. Alla stred, även fälprästerna för att inte tala om kockarna.
Det finns ju ett antal sf och fantasy böcker där truppen som beskrivs är ganska uppenbarligen en omskrivning av, ja juste, den amerikanska marinkåren.
Bägge dessa var stolta för att de hade knappt nåt dödkött alls. Alla stred, även fälprästerna för att inte tala om kockarna.
Stämmer bra det.tokstolle skrev:Sen angående armens siffra så antar jag att då det amerikanska flygvapnet var en del av armeén så ingår även USAAF manskap i siffran oc då är ganska mycket av armeéns manskap tillhörande flyget.
USAAF hade 1945 592.430 man i Europa (av totalt 3,6 miljoner) och 339.730 man i Asien/Oceanien.
- Kapten_Gars
- Medlem
Vad de avser är den gamla principen "Every marine is a rifleman". Dvs att alla i marinkåren är fullt tränade för markstrid och förväntas delta i sådan vid behov något som tex U.S Army aldrig fullt ut tillämpade var sig då eller nu. Mdet det rä skillna dpå att kunna slåss och att verkligen delta i strid aktivit regelbundet. Marinkårens stab&tross mm sysslar först och främst med sin huvuduppgift, skillnaden är att de är något bättre på att bita ifrån sig om de hamnar i strid.Stefan skrev:ang marinkåren och dödköttet. Källan tämligen suspekt men iaf:
Har förlustsiffrorna för Stilla Havet
MVH
Kod: Markera allt
Land döda/saknade sårade krigsfångar
Amerikaner 55.060 162.230 30.000
Japaner 685.230 ingen uppgift 37.280
Är med på en lista om andra världskriget där det nyligen nämndes att marinkåren fanns representerad på fartygen och på dessa bemannade kanonerna, ofta den sekundära beväpningen. Så på det viset var de nog inte dödkött så mycket som att de gjorde jobb som i andra flottor sköttes av sjömän. Vad avser logistiska uppgifter tror jag att de sköttes av så kallade seebees. Vilken formell organisation de tillhörde vet jag ej, men flottan är nog ett bra tips.