Mycket näramap358 skrev:Wilhelm Tell, Schweiz?
Näe inte direkt
Fregatt av iranska Alvand-klassen, tidigare även kallad Saam-klassen eller typ Vosper Mk 5. Fyra st byggda 1967-72, toppfart 40 knop med brittiskt CODOG maskineri! Sahand träffades av 3 amerikanska Harpoon robotar samt kluster bomber och sjönk 19/4 1988. Även Sabalan skadades av en laserstyrd bomb samma datum och tillbringade två år på varv. Numera tror jag endast någon enstaka enhet finns kvar i tjänst.CvD skrev:
Vad heter fartygsklassen och vilket är användarlandet?
Perman skrev:Fregatt av iranska Alvand-klassen, tidigare även kallad Saam-klassen eller typ Vosper Mk 5. Fyra st byggda 1967-72, toppfart 40 knop med brittiskt CODOG maskineri! Sahand träffades av 3 amerikanska Harpoon robotar samt kluster bomber och sjönk 19/4 1988. Även Sabalan skadades av en laserstyrd bomb samma datum och tillbringade två år på varv. Numera tror jag endast någon enstaka enhet finns kvar i tjänst.CvD skrev:
Kan nog inte bevaka om svaret är rätt eftersom jag jobbar i morgon. Lämnar frågan fri i så fall.
/Per

Ja, det var Alvandklassen (Vosper Mk 5)[/quote]mustamato skrev:Perman skrev:Fregatt av iranska Alvand-klassen, tidigare även kallad Saam-klassen eller typ Vosper Mk 5. Fyra st byggda 1967-72, toppfart 40 knop med brittiskt CODOG maskineri! Sahand träffades av 3 amerikanska Harpoon robotar samt kluster bomber och sjönk 19/4 1988. Även Sabalan skadades av en laserstyrd bomb samma datum och tillbringade två år på varv. Numera tror jag endast någon enstaka enhet finns kvar i tjänst.CvD skrev:
Kan nog inte bevaka om svaret är rätt eftersom jag jobbar i morgon. Lämnar frågan fri i så fall.
/Per
Efterom Alvandklassen ser ut såhär enligt Google så utgår jag från att du hade rätt, och
snattar därför frågan eftersom den ju inte kan få vara fri heller. Jag undrar;