Svenskar inom Waffen SS´ divisioner

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Confident
Tidigare medlem

Svenskar inom Waffen SS´ divisioner

Inlägg av Confident » 21 april 2005, 15:55

Hej!

Jag ska fatta mig kort. Jag söker fakta om hur många svenskar som stred i Waffen SS olika divisioner. Utöver detta, också i precis vilka divisioner som dessa svenskar stred.
Det jag vet med säkerhet, är att svenska frivilliga fanns i SS Wiking och SS Nordland.

Jag har läst att det kan ha förekommit en eller några få stridande inom SS Das Reich med. Jag tänker då på Torkel Tillman och någon av hans kamrater vid Carentan, där jag vet att SS Das Reich faktiskt var engagerade.

Sålunda är det bara två divisioner som jag vet att det fanns svenskar i; den tredje(SS Das Reich) är jag ändå inte helt hundra säker på.

Det sammanlagda antalet svenskar inom Waffen SS lär ha varit cirka 180 stycken.
Denna siffra läste jag i Gyllenhaal/Westebergs superba bok, Svenskar i Krig (2004).
Utgår från att det är den mest korrekta bedömningen; i alla fall jämfört med Wikipedia som skryter om antalet 2000 (!) stridande SS-svenskar. Jämför även med Bo Schöns verk.

Kan man dra slutsatsen att det var inom tre Waffen SS divisioner som svenskar stred, eller fanns det fler?

Vet Någon här exakta uppgifter och/eller i hur många SS divisioner som svenskar var engagerade i, samt vilka dessa divisioner det rörde sig om?

Givetvis är det inte min mening att sätta Er i onödigt slit och släng; jag bara chansade på att få vettig och bra information här. Ryktet säger det bästa, så Skalman.nu fick det bli. 8)

Med vänliga hälsningar, Dagwood.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 21 april 2005, 16:30

Lars Ericson uppger i Svenska frivilliga från 1996 en total på cirka 200. Han är inte jättedetaljerad på individnivå, men innehållet i hans essä känns trovärdigt. En och annan var det nog som inte hängde ihop med flertalet i de divisioner Du nämner.

/ Probstner

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 21 april 2005, 17:21

Antalet svenska frivilliga som kom ut till fronten är något hundratal, dvs mindre än man tidigare trott. De flesta fanns mycket riktigt i Nordland och eller Wiking. Det fanns även svenskar i Das Reich, Totenkopf, LAH, HJ, Estnische, SS-Jagdverbände, Nederland. Sedan fanns en rad inom SS-adminstrationen såsom SS-HA, RSHA.

Martin

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 21 april 2005, 17:25

Dagwood, svenskar tjänstgjorde i en mängd SS-förband, inte bara i SS-divisionerna. En god introduktion hittar du på Marcus egen sida, kolla om den kanske besvarar dina frågor bättre.

http://www.axishistory.com/index.php?id=2714

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 21 april 2005, 18:09

Jag sa till en österrikisk krigsvetran att man trodde att antalet frivilliga svenskar var runt 300.
Han svarade bara att det var betydligt fler, betydligt fler.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 21 april 2005, 18:33

Endast det faktumet att man är krigsveteran ger ju dock inte direkt någon auktoritet inom området.

mvh/ Daniel

Confident
Tidigare medlem

Inlägg av Confident » 21 april 2005, 20:55

Japp! Jag har fått mer än svar på mina spörsmål! :) Mycket, mycket intressant länk jag fick.

Mycket tack för hjälpen!

Mvh/Dagwood

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 21 april 2005, 22:26

Schwalbe skrev:Jag sa till en österrikisk krigsvetran att man trodde att antalet frivilliga svenskar var runt 300.
Jag har svårt att sätta någon tilltro till detta uttalande, får man fråga vad han grundar detta på?

Martin

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 21 april 2005, 22:28

D. Löwenhamn skrev:Dagwood, svenskar tjänstgjorde i en mängd SS-förband, inte bara i SS-divisionerna. En god introduktion hittar du på Marcus egen sida, kolla om den kanske besvarar dina frågor bättre.

http://www.axishistory.com/index.php?id=2714

mvh/ Daniel
Jag har en rad korrigeringar till nästan samtliga namn, dock har jag inte fått "tummen ur" att sammanställa allt och skicka till Marcus. CO Wrang kom aldrig ut till W-SS tex.

Martin

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 21 april 2005, 22:57

Martin Månsson:

Har du någon uppfattning om hur många som idag lever av de som ställde upp för Tyskland?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 22 april 2005, 12:13

Martin Månsson skrev:
Schwalbe skrev:Jag sa till en österrikisk krigsvetran att man trodde att antalet frivilliga svenskar var runt 300.
Jag har svårt att sätta någon tilltro till detta uttalande, får man fråga vad han grundar detta på?

Martin
Jag vet faktiskt inte. Men jag kan ju fråga honom nästa gång vi ses.
Tyvärr åker jag inte till Spanien förrän i september, så det får väl vänta tills dess.

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 22 april 2005, 16:21

Mr x skrev:Martin Månsson:

Har du någon uppfattning om hur många som idag lever av de som ställde upp för Tyskland?
Under 15 är ännu i livet.

Martin

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 22 april 2005, 16:22

Schwalbe skrev:
Martin Månsson skrev:

Martin
Jag vet faktiskt inte. Men jag kan ju fråga honom nästa gång vi ses.
Tyvärr åker jag inte till Spanien förrän i september, så det får väl vänta tills dess.
Är mycket nyfiken så jag väntar mer än gärna.

Martin

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 23 april 2005, 10:32

Vill bara påminna om att vi har skapat en helt ny sektion om frivilliga på Historiskt samlarforum, se även denna tråd: viewtopic.php?t=19075

Martin

liljekonvalj
Medlem

Gustav Johansson

Inlägg av liljekonvalj » 14 juli 2005, 17:22

Söker information om en viss Gustav Johansson som stred för wehrmacht eller waffen-ss vid dagen D. Träffade nyligen en gammal släkting och frågade honom om han visste någon ifrån sin byggd som åkte till Tyskland och slogs. Han berättade då om en viss Gustav Johansson som lämnade sin hembyggd (Alingsås trakten) och for till Tyskland och tog värvning. Min släktning vet dock ej om det var för waffen-ss eller wehrmacht. Han skall dock ha varit skyttesoldat och fordonsförare, stridit i balt staterna, stridit vid en av landstigningsplatserna vid dagen-D, tillfångatagen senare i Frankrike och frisläppt 1946 ifrån något amerikanskt fångläger. Han lever även idag.

Är det någon som har information om denne man?

Skriv svar