Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
-
Kontakt:
30cm skrev:Stefan Lundgren skrev:
Det är tio guds bud, dock verkar det inte åtföljas, det händer alltid nånting varje år.
Formuleringen är tagen ur bibeln men samma regler finns i hinduism, buddhism och en massa andra religioner. Olika regler strider mot varandra och därför kan det bli lite dumt ibland.
Stefan Lundgren skrev:
Man kan ju alltid påstå att kannibaler har moral att döda/äta andra människor, moral behöver inte heller vara nånting som man dödar för, exempelvis människor hade moral att återinta "avslutade" odlingsmarker efter digerdöden, Columbus hade moral att hitta sjövägen till västindien, Magnus Ladulås hade moral att lås skall sättas på dörrarna hos olika boningsenheter eller man hade moral att skapa fred efter de båda världskrigen. Som jag skrev tidigare i denna tråd är moralen är ett brett ämne.......Det går nog inte att skriva en kortfattad förklaring i historiskt bemärkelse.
Moral är alltså helt subjektivt (men självklart färgad av uppfostran, förebilder o.s.v.). Det finns inget objektivt rätt eller fel.
Stefan Lundgren skrev:
Ja, det kan vara moral.......Men moralen är nog inte bara att döda utan också göra rätt för sig.
Att det är fel att stjäla är ju bara en påfund av människan.
Jag kan citera följande meningar.
moral, uppfattning om rätt och orätt.
mora´l är regler för vad som anses vara rätt och fel.
mora`lbegrepp subst. ~et, plur. ~, best. plur. ~en
ORDLED: mor-al--be-grepp-et
• begrepp som utgör del av inställning till rätt och orätt: han har alltid haft mycket stränga ~
HIST.: sedan 1899
Stefan
-
haido
- Medlem
-
Kontakt:
moral uppkommer väl ständigt på nytt eftersom den är helt personlig men starkt färgad och präglad av individens miljö och uppväxt. Det som kan vara intressant att diskutera är väl när Etiken uppstod och varför? Den som är de gemensamma kollektivets uppfattning om rätt och fel?
Rätta mig om jag har fel.
-
hans lindquist
- Medlem
haido skrev:moral uppkommer väl ständigt på nytt eftersom den är helt personlig men starkt färgad och präglad av individens miljö och uppväxt. Det som kan vara intressant att diskutera är väl när Etiken uppstod och varför? Den som är de gemensamma kollektivets uppfattning om rätt och fel?
Moral i primitiv form finns säkert hos fler arter än homo sapiens. I varje flock eller samhälle uppstår en motsättning mellan vad individen vill göra och flocken eller dess ledning anser ska göras eller inte göras.
Moralen är således objektivt konstaterbar - samtidigt som en objektiv moral är omöjlig.
Där fick moralisterna en munter paradox att grubbla över. :o)
mvh
Hasse L
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
-
Kontakt:
haido skrev:moral uppkommer väl ständigt på nytt eftersom den är helt personlig men starkt färgad och präglad av individens miljö och uppväxt. Det som kan vara intressant att diskutera är väl när Etiken uppstod och varför? Den som är de gemensamma kollektivets uppfattning om rätt och fel?
Det är just det som jag har försökt förklara tidigare, så jag instämmer med ditt resonemang till hundra procent.
Stefan