Hatkaraktär

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 12 augusti 2002, 14:56

Tror jag inte har någon ork (ork som i orka, inte svenska översättningen av "orc" enligt Danne & Co) till att väga upp allt ont mot gott som Turin har gjort, får ta det någon dag...

Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 12 augusti 2002, 18:10

Jag har för mig att Túrin fick lite av Glaurongs blod på sig, vilket inte var så hälsosamt.

Bara för att man inte är genomgod behövet man inte nödvändigtvis vara en fjant...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 12 augusti 2002, 18:30

Nej, det är ju de onda som är coola i Tolkiens Värld :D

Túrin är god, men hans liv kantas av ondskefulla saker. Leva med banditer, döda Beleg av misstag, döda Brandir i ren ilska för att han trodde Brandir ljög, smälla på sin egen syster...

Det värsta är ändå hans reaktioner på allt ondskefullt, efter att ha dödat Beleg döper han om sig, efter Brandirs död flyr han in i skogen och begår sen självmord.

Jag hade förstått det tragiska i berättelsen om han blivit förtrollad av Glaurung att gå över till den mörka sidan och slåss för dom. Hade han sen levt för Morgoth i några år hade det blivit ännu bättre. Bäst hade varit om han tillslut skickades på en räd in i det ställe där hans syster levde och dödat henne. Sen kunde han på något vis blivit väckt ur förtrollningen och insett sitt misstag, dödat Glaurung och sen begått självmord...men nej, istället var han tvungen att smälla på sin syster och sen döda Glaurung och sen begå självmord.

Túrin är bara cool pga av det svärd som Eöl smidde engång i tiden som Anglachel...(sen skulle Túrin döpa om svärdfan)

Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 13 augusti 2002, 18:19

Jag tror inte att du har förstått detta riktig min bäste herr Gothmog II.

Túrin och hans syster blir 'förtrollade' av Glaurong. Därför känner inte de igen varandra när de träffas igen. När Brandir försöker förklara för honom vägrar han inse sanningen och slår ihjäl honom. När han sedan själv inser vad han har gjort vill han inte längre leva.

Och att leva med banditer vad han tvungen att göra för att överleva. Men de han får dem härjar ju inte hejvillt som de hade gjort innan...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 13 augusti 2002, 20:32

Jag tror inte att du har förstått detta riktig min bäste herr Gothmog II.

Túrin och hans syster blir 'förtrollade' av Glaurong. Därför känner inte de igen varandra när de träffas igen. När Brandir försöker förklara för honom vägrar han inse sanningen och slår ihjäl honom. När han sedan själv inser vad han har gjort vill han inte längre leva.

Och att leva med banditer vad han tvungen att göra för att överleva. Men de han får dem härjar ju inte hejvillt som de hade gjort innan...
Visst, Túrin och hans syster blir 'förtrollade' av Glaurung. Men vad säger du Túrin? Incest är bäst...

Túrin behövde inte heller leva med banditer, eftersom att han visserligen lät en svartsjuk alv springa naken genom Doriath tills hans ramlade ner för ett stup och dog men Thingol förlät honom och bad Túrin komma tillbaka. Túrin hade vid den tidpunkten blivit knäpp och bandit...

Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 15 augusti 2002, 22:24

Som sagt: Túrin och hans syster känner inte igen varandra när de träffas igen, på grund av Glauron...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 15 augusti 2002, 22:33

Incest är pest :P

Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 15 augusti 2002, 22:35

Självklart!

Jag menar inte att de gjorde rätt! Men att de under omständigheterna kan förlåtas.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 15 augusti 2002, 22:41

Javisst kan dom det, jag gillar vara inte Túrin. Jag tycker inte han passar in riktigt i Silmarillion...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 16 augusti 2002, 11:52

kalas med incest blir en familjefest brukar man väl säga? :D

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 16 augusti 2002, 11:56

Vi brukade säga "incest, incest, familjefest", men innebörden är väl i stort den samma. Men nu har vi nog glidit ifrån ämnet lite... :)

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 16 augusti 2002, 20:03

jaa...jag måste säja att kapitlet om Túrin e ett av dom tråkigaste i silmarillion...men jag tycker inte att han e cool...snarare håller jag med Gothmog II om att Túrin e en fjant!!! klart slut!

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 16 augusti 2002, 20:17

Vi brukade säga "incest, incest, familjefest", men innebörden är väl i stort den samma. Men nu har vi nog glidit ifrån ämnet lite... :D
Vi har bara glidit ifrån ämnet lite, vi snackar ändå om Túrins favoritsysselsättning näst efter att döpa om sig och sin omgivning och Túrin är ju som bekant min hatkaraktär...

Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 17 augusti 2002, 21:33

Jag har förstått det nu...

Men nu tycker jag att vi har tjatat nog om Túriin utan att komma någon
vart.

Min hatfigur i LotR är Boromir. Han är en äkta stropp, visserligen så gottgör han lite i slutet av sitt liv, (som en viss Túrin...) men det hjälps inte.
Allting kunde ha misslyckats om han hade lyckats få tag i ringen!

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 17 augusti 2002, 22:36

jaa...jag gillar väl inte heller Boromir men han är ju den mest mänskliga personen i LoTR...alla andra...(nästan iallafall) är ju superhurtiga å är kungar och drottningar åt höger och vänster...

Skriv svar