Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien.
-
Sumsar
- Medlem
Sumsar skrev:Trofim Lysenko hette han, ja!
Jag undrar då:
Vilken var Otto Weiningers - idag mindre populära - teori om kvinnor och judar?
Då ingen verkar kunna svara drar jag väl svaret: de saknar ande; en idé som gav anklang hos tidens intellektuella, bland annat Strindberg!
Min nya fråga blir koncis men inte helt given. Vem upptäckte "livets" grundämne, syret?
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
Lavoisier.
-
Pewi
- Medlem
Carl Wilhelm Scheele (1742-1786).
/Per
-
Pewi
- Medlem
Carl Wilhelm Scheele (1742-1786).
/Per
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
Också en slamkrypare!
Should we credit Priestley, who isolated oxygen and then went to his death thinking it was something else? Should we credit Lavoisier, who saw it was part of air, but didn't understand its nature? And what about Scheele, who published his work after that part of the game was over?
http://www.uh.edu/engines/epi86.htm
Jag drar till med Priestly också, så har jag två av tre.

-
BB
- Medlem
Jag har för mig att man numera tillskriver den polske alkemisten Michael Sendivogius för upptäckten av syret. Eller?
-
Ralf Palmgren
- Medlem
Syre upptäcktes första gången i slutet av 1500-talet av den polske alkemisten och filosofen Michał Sędziwój.
-
Leonidas
- Medlem
Jag har för mig att man numera tillskriver den polske alkemisten Michael Sendivogius för upptäckten av syret. Eller?
Syre upptäcktes första gången i slutet av 1500-talet av den polske alkemisten och filosofen Michał Sędziwój.
Är inte det samma person? Den förtsämnda på litauiska och den senare på polska.
-
Ralf Palmgren
- Medlem
Michael Sendivogius är ett annat sätt att skriva namnet på den polske kemisten Michał Sędziwój som uppfann syret. Eftersom han var en polsk kemist skulle jag personligen skriva Michał Sędziwój vilket även stöds av den engelska versionen av Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Micha%C5%8 ... ziw%C3%B3j
-
Sumsar
- Medlem
Pewi skrev:Carl Wilhelm Scheele (1742-1786).
/Per
Frågan är som synes rätt komplicerad - men i mina ögon är det de mer handfast dokumenterade experimenten vid det kemiska genombrottet (slutet av 1700- och början av 1800-talet) som är mest värda beteckningen "upptäckter". Man brukar säga att Priestley och Scheele upptäckte syre oberoende av varandra - och det är inte många som är insatta som betvivlar att Scheele var först men publicerade sin skrift senare. Lavoisier namngav grundämnet men hade fått information om S:s och P:s forskning. Alltså var enligt min syn Scheele upptäckaren och Pewi får frågan.
För er som kan franska:
II semble que déjà en 1615, un alchimiste hollandais Cornelis Drebbel aurait obtenu, par pyrolyse du salpêtre, un «air» qui lui permettait de rester pendant des temps prolongés dans un sous-marin de sa conception. Historiquement, on admet plutôt que c'est Cari W. Scheele, un pharmacien suédois, qui observa, en 1771, lors du chauffage de dioxyde de manganèse en présence d'acide sulfurique concentré, le dégagement d'un gaz, l'air de vitriol, qui active grandement les phénomènes de combustion. Trois ans plus tard, Joseph Priestley découvre, par hasard, en focalisant à l'aide d'une loupe les rayons du Soleil sur de l'oxyde mercurique, qu'un gaz se dégage, l'air déphlogistiqué, lequel permet à une souris de respirer plus longtemps que dans de l'air ordinaire. Mais c'est au génie de Lavoisier que l'on doit l'interprétation correcte de toutes ces découvertes, dans un document publie en mai 1775: l'air de vitriol, l'air déphlogistiqué, ce n'est rien d'autre qu'un nouvel élément, l'oxygène, qui joue un rôle fondamental dans les processus d'oxydation, à savoir l'oxydation des métaux et des non-métaux mais aussi la respiration des animaux et des plantes.
http://www.ac-versailles.fr/etabliss/ly ... lasper.htm
Och här lite på engelska:
The discovery of Oxygen was credited to Priestley in 1774 AD. However in a paper looking into Alchemy, by Richard Brzezinski, an expert in the history of science and Zbigniew Szydlo, a chemistry lecturer, published in the authoritative magazine History Today credit the discovery of Oxygen to a Polish alchemist called Michael Sendivogius who found that heated saltpeter produced "the elixir of life" and who, in 1604, described his experiments in a book regarded as so authoritative that it found its way into every major scientific library in Europe. They say that Priestley, would surely have had access to it. Cornelis Drebbel a Dutch inventor employed by the King of England James 1 in 1621 used Sendivogius work which was about 150 years before Priestley was credited with the discovery of Oxygen. Drebbel built a submarine which was manned by 12 oarsmen, made of wood and waterproofed by a coat of greases leather. It successfully traveled along the River Thames from Westminster to Greenwich, at a dept of 15 ft. The trip, and the method used to keep the oarsmen alive, was subsequently verified by Robert Boyle.
http://www.ucc.ie/ucc/depts/chem/dolche ... em008.html
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
Även utan fråga så har jag blivit en smula klokare, vilket jag härmed tackar för. (Man kan tänka sig att striden om syrets upptäckt förts något intensivare än om det gällt ex.vis arsenik eller molybden. Vissa grundämnen är helt enkelt finare än andra.)
-
Pewi
- Medlem
Tackar, tackar, även jag anser nog en smula klokare efter detta. Kul fråga. Nästa fråga:
Uppsala universitet är som bekant det äldsta i Sverige, men vilket svenskt universitet startade som nummer två?
/Per
-
Dalmas
- Medlem
Pewi skrev:Tackar, tackar, även jag anser nog en smula klokare efter detta. Kul fråga. Nästa fråga:
Uppsala universitet är som bekant det äldsta i Sverige, men vilket svenskt universitet startade som nummer två?
/Per
Åbo Akademi?
-
Ralf Palmgren
- Medlem
Helsingfors universitet är Finlands äldsta universitet. Det grundades av Greve Per Brahe och Drottning Kristina av Sverige år 1640 i Åbo. I och med Åbo brand på sommaren 1827 förstördes stora delar av det universitet som fanns där i Åbo. År 1828 flyttades universitetet i Åbo enligt kejserligt påbud till Helsingfors och där grundades Kejserliga Alexanders Universitetet i Finland som en kontinuitet av det universitet som funnits i Åbo. Kejserliga Alexanders Universitetet i Finland omdöptes år 1919 till Helsingfors universitet. Nuvarande Åbo Akademi är grundades först år 1918.
-
CvD
- Medlem
Pewi skrev:Tackar, tackar, även jag anser nog en smula klokare efter detta. Kul fråga. Nästa fråga:
/Per
Universitetet i Dorpat (Tartu) i nuvarande Estland (grundat av Gustav II Adolf 1632)