Quiz: Militär utrustning
- hoffe_salem
- Medlem
Illa, så kan det gåSarvi skrev:Vad har vi här? Jag vet vad det är, men vad har saken för beteckning och vilket land rör det sig om?
Äh, pucktvåa. Mustamato var först.
det vill säga en BMP-1 moderniserad med ett nytt torn med en svensk 40 mm Bofors,
här är en annan variation på samma tema http://members.surfeu.fi/stefan.allen/pics/pbv402.jpg
Tror det är främst "Östeuropas supermakt" Polen som främst har sysslat med försöken
av detta slag.
Kan ge en ledtråd till min bild för övrigt; Bilden är tagen på Balkan.
Hehe ja jag inser att den inte är så lätt. Men om man säger som såhär, den tillverkadesSarvi skrev:Jag trodde den hette BWP-40? Nåja, land och beteckning är båda utredda nog.
Mustamato's ledtråd ger jag inte mycket för - nästan varenda eldhandvapen som tillverkats lär väl ha passerat Balkan vid ett eller annat tillfälle:Tycker den ser lite italiensk eller spansk ut. Bränns det?
(ett par hundra ex?) i ett av de länder i Balkan som under inbördeskriget fann att de inte
hade lika många vapenförråd som vissa andra och därför behövde något snabbt.
Här är en bild till som visar ett beslag från kriminella kretsar i Spanien dit den således har
letat sig efter att kriget i f.d. Jugoslavien tog slut.

Pipan saknas dock på denna bild
Kroatisk ja, Sokacz nej. Sokacz är en konstruktion från 1940-talet, den på min bild från tidigt 1990-tal.Sarvi skrev:Äääh... både Kroatien och Slovenien har vapenindustrier. Svår grej - den ser väldigt spartansk ut. Kroatisk Sokacz?
Om det mot all förmodan skulle vara rätt så blir frågan fri, måste avvika.