Artikel om Maumau

Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Artikel om Maumau

Inlägg av Marcus » 14 juni 2005, 18:44

På dn.se kan läsa en artikel om de brutala brittiska åtgärderna för att slå ner Maumau i Kenya.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

/Marcus

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 15 juni 2005, 00:14

En mycket intressant och samtidigt rörande artikel om vår historia.

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 15 juni 2005, 11:17

Skrämmande att Storbrittanien använde sådana metoder, fullt i klass med terrorn som SS utövade 10 år tidigare.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 juni 2005, 13:12

Deras forskningsresultat är chockerande. Vi svenskar tänker på England som rättsstatens ursprung och arketyp. Hur kunde britterna låta kampen mot terrorismen leda till rättsstatens totala sammanbrott i Kenya? Hur kunde britterna, som just riskerat allt i kampen mot nazismen, själva överta Gestapos metoder? Hur kunde de i Afrika försvara samma herrefolksideologi som de just besegrat i Europa?

Forskarna har inte svaren. Men jag lär mig av dem att terrorismen utgör ett fruktansvärt hot - inte bara i sig själv, utan framför allt genom sin långa, mörka skugga: kriget mot terrorismen.

Sven Lindqvist
Det här uppmuntrar väl snarast till att dra paralleller till vår nutid, av den mer politiska arten, vilket väl är Lindqvists poäng (med tanke på vissa återkommande fraser, som "kriget mot terrorismen)? Och politiska trådar skall väl undvikas? :wink:

Mvh -Dan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 juni 2005, 13:15

Jag har inte hunnit med att läsa hela artikeln, men nånting slog det mig. Är det nånting som har varit okänt fram tills nu?

Stefan

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 15 juni 2005, 13:30

Hur kunde britterna låta kampen mot terrorismen leda till rättsstatens totala sammanbrott i Kenya? Hur kunde britterna, som just riskerat allt i kampen mot nazismen, själva överta Gestapos metoder? Hur kunde de i Afrika försvara samma herrefolksideologi som de just besegrat i Europa?
Författaren är inte så lite naiv heller. Låter på honom som att tyskarna uppfann koncentrationslägren. Herrefolksbeteende i det brittiska imperiet var väl en av anledningarna till att Hitler beundrade britterna, och kanske fick inspiration av.

spiring
Medlem

Inlägg av spiring » 15 juni 2005, 14:18

Leonidas skrev:
Hur kunde britterna låta kampen mot terrorismen leda till rättsstatens totala sammanbrott i Kenya? Hur kunde britterna, som just riskerat allt i kampen mot nazismen, själva överta Gestapos metoder? Hur kunde de i Afrika försvara samma herrefolksideologi som de just besegrat i Europa?
Författaren är inte så lite naiv heller. Låter på honom som att tyskarna uppfann koncentrationslägren. Herrefolksbeteende i det brittiska imperiet var väl en av anledningarna till att Hitler beundrade britterna, och kanske fick inspiration av.
Medvetet naiv, i så fall, som retoriskt grepp. Sven Lindqvist har ju i andra sammanhang drivit tesen att Hitler gjorde mot europeer vad kolonialmakterna gjorde mot icke-europeer ("Utrota varenda jävel" och debatten kring den boken).

Olof

Kropotkin
Medlem

Inlägg av Kropotkin » 15 juni 2005, 15:27

Oh ja, Lindqvist är fullt medveten om koncentrationslägrernas historia. Se boken som spiring just nämnde. På samma sätt som det går att spåra koncentrationslägrets historia längre tillbaka än tredje riket, har Lindqvist gjort en insats genom att peka på att bombningen med av hjälp av flygplan mot civila mål inte började i och med Guernica. Guernica var endast det första tillfället vita människor utsattes för denna nya tekniks möjligheter. Se boken "Nu dog du".

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 juni 2005, 17:35

Kropotkin skrev:... har Lindqvist gjort en insats genom att peka på att bombningen med av hjälp av flygplan mot civila mål inte började i och med Guernica. Guernica var endast det första tillfället vita människor utsattes för denna nya tekniks möjligheter. Se boken "Nu dog du".
Lindqvist bok innehåller en del tveksamheter, som just det där. Så fort det var möjligt att bomba mål (även civila) från luften, så gjorde man det, i Första Världskriget. Även om det var vita människor det gällde. Så den distinktionen gjorde man inte när det gällde fiender. Det är ungefär som att hävda att britternas gasattacker i Irak under 20-talet skiljer sig från gasattackerna i Flandern under WW1.

Mvh -Dan

spiring
Medlem

Inlägg av spiring » 15 juni 2005, 19:08

Dûrion Annûndil skrev:[Lindqvist bok innehåller en del tveksamheter, som just det där. Så fort det var möjligt att bomba mål (även civila) från luften, så gjorde man det, i Första Världskriget. Även om det var vita människor det gällde. Så den distinktionen gjorde man inte när det gällde fiender. Det är ungefär som att hävda att britternas gasattacker i Irak under 20-talet skiljer sig från gasattackerna i Flandern under WW1.
Ja, även om Lindqvist ofta brukar ange källor för sina resonemang så är han ju en polemisk författare. Han driver vissa teser som han understryker med väl valda exempel och drar ibland rätt drastiska slutsatser. Så man ska ju vara medveten om att han inte gör några anspråk på att skriva vetenskapliga uppsatser (även om också sådana kan vara väl så polemiska och drastiska).

Sven Lindqvist är dock en i mitt tycke mycket skicklig författare, och jag minns hur tagen jag blev av just "Nu dog du". Jag köper inte hans slutsatser rakt av. Men hans böcker brukar ofta sätta igång tankeverksamheten...

Olof

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 17 juni 2005, 15:42

Det säger något om vilka brutala fula metoder britterna använde sig av när man betänker
att Idi Amin gjorde karriär i just den konflikten, när han lyckades stiga i graderna till Löjtnant.
Han började ju sin karriär som menig i "King´s African Rifles" 1946 och gjorde sig tidigt känd
för att vara... tja som han var. Tror inte jag behöver utveckla det där.

Vad gäller "tonen" och slutsatserna Lindqvist försöker få fram i artikeln så känns det rätt "DN",
men det är ju en politisk diskussion förstås. Men visst håller jag med honom. "Terrorism" är
ett så löst begrepp, genom att hänvisa till det kan man komma undan med det mesta, då och
nu.

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 17 juni 2005, 22:43

Den som vill ha vidare läsning kan hitta detta i vårens nummer av "London review of books" där några av de av Lindqvist citerade författarna har debaterats. LRB toder finnas på de flesta svenska universitets- och stdsbibliotek i Sverige (hoppas jag).

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 17 juni 2005, 22:45

mustamato skrev: Vad gäller "tonen" och slutsatserna Lindqvist försöker få fram i artikeln så känns det rätt "DN",
men det är ju en politisk diskussion förstås.
jag som tyckte att det var en frisk fläkt med en lite mer kritsik syn på västern, mycket oDN skulle jag vilje påstå, men det är ju kanske en politisk diskusion...

Skriv svar