Efter att ha firat nationaldagen på borggården och på Skansen som sig bör började jag dels fundera lite kring formerna och lite vad som saknas i firandet tycker jag.
Jag ser det som mycket positivt att det blivit helgdag osv men man var fortfarande fast i gamla spår med arrangemang osv, fyrverkeri, mer salut och team 60, regatta mm hade gett mera krydda.
Vissa har gnält på den historiska aspekten men de är ofta sådan som gnäller i största allmänhet och är tråkiga människor, vi kan inte se vår historia med moderna genom vår politiska korrekthet idag.
Självklart skall dagen firas med fest och glädje men det saknas en stund av allvar och eftertanke i Sverige, vi ärstolta över att inte ha varit i krig på 190år men vi sänder aldrig en tanke till dels de som offrade sig i krig för vår frihet och utveckling mellan 994 och 1815, inte heller till de som idag ger sig ut på misssioner mm för se till så vi här hemma lever tryggt. En sådan tillställning bör inte blandas med nationaldagensfest utan man bör snarare lyfta upp 6 November, Gustaf Adolfsdagen som en Svensk memorial day.
Hoppas jag inte blev för politisk, jag vill bara undersöka inställningen till en mer allvarsmättad nationellhögtid.
Nationella högtidsdagar
- Belisarius
- Medlem
Re: Nationella högtidsdagar
De flesta av dessa offer dog och led la snarare som en följd av diverse olika herremäns försök att försvara eller tillskansa sig pengar, naturresurser, handelsleder, undersåtar, prestige och ära et cetera. Men nu är ju jag tämligen skeptisk till nationaldagen och nationalism. Speciellt då 'ärorik död på slagfältet' lyfts fram.Psilander skrev:[...]men vi sänder aldrig en tanke till dels de som offrade sig i krig för vår frihet och utveckling mellan 994 och 1815[...].
Tanten hade ju fel. Ofriheten var dock inte utövad av främmande makt utan av det egna landets överhet. När denna överhet har tvingats retirera hade varit något att fira, t. ex. avskaffandet av ståndsriksdagen, avskaffandet av inkomststräcken för män och utselutandet av alla kvinnor ur den politiska processen, eller en del andra framstegsreformer kunde vara något att fira, men en sådan dag finns ju redan den infaller ca 5 veckor innan "nationaldagen".Belisarius skrev:Som någon norsk tant sa på TV igår; "Ni svenskar vet inte vad ofrihet är". Något vi ska vara tacksamma för och väl värt att fira på vår nationaldag. Förstår inte varför folk känner sig så distanserade till det.