Illuminati - Existerar denna rörelse eller är det en myt?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Jago_86
Ny medlem

Illuminati - Existerar denna rörelse eller är det en myt?

Inlägg av Jago_86 » 3 juni 2005, 02:09

Jag läste lite om Illuminati i en tråd som handlar om Frimurarna. Eftersom det inte finns någon enskild tråd om Illuminati skapar jag denna.

Är det någon som har någon trovärdig fakta om rörelsen?
Det finns ju många som tror att den faktiskt existerar och att den har spridit ut sina symboler överallt i världen.
Jag läser "Änglar och demoner" av Dan Brown nu. Javisst, det är en roman. Men han påstår ju att faktan i boken är äkta. Där berättar han om att den amerikanska dollarsedeln är märkt med en utan Illuminatis symboler och även att mycket av den kristna konsten har symboler från Illuminati.

Det jag har läst är mest att de från början var vetenskapsmän som motarbetade kyrkan eftersom kyrkan censurerade vetenskapen. Vetenskapen sade emot bibeln, bland annat i fallet att jorden är universums centrum och att allting cirkulerar i en perfekt cirkel kring jorden.
Sen att det har fått rykte om sig att vara satanistiskt är på grund av att man motarbetade kyrkan.

Angående Frimurarnas inblandning i det hela så sägs Illuminati existera "inuti" Frimurarordern. Därav symbolen på dollarsedeln, den är från Frimurarna, som sägs vara en symbol för Illuminati.
Jag har läst många, nästan löjliga, teorier om att de tretton rikaste familjerna (bland de rikaste i alla fall) är Illuminatis största ledare. Och att de styr hela världen, bland annat att de ordnar alla presidentval i USA genom att se till att rätta kandidat vinner. Som när Bush "vann" över Al Gore, det var mycket oklart kring omröstningen.
De lär även kontrollera film och musikbranschen i syftet att få folket att lyssna på satanistisk musik och se på filmer om magi (Härskarringen) för att förbereda världen på vad de (Illuminati) planerar att göra.
En enväldig härskare, en religion. Det var grundidén.

Min fråga till er på forumet är om ni vet något mer och kanske har intressanta länkar.

//Jonas

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 juni 2005, 10:38

Första stället att kolla på...

http://en.wikipedia.org/wiki/Illuminati
The order had its branches in most countries of the European continent, but its total numbers never seem to have exceeded two thousand. The scheme had its attraction for literary men, such as Goethe and Herder, and even for the reigning dukes of Gotha and Weimar. Internal rupture preceded its downfall, which was effected by an edict of the Bavarian government in 1785.
Sen är det en helt annan sak att det inte saknats folk som vart villiga att plocka upp stafettpinnen, och grundad Illuminati lite varstans.

Mina favoriter i sammanhanget är dataspelet Deus Ex (där Illuminati figurerar) och KLF, som flitigt utnyttjade symbolik från boken Illuminatus!

Vet inte vad jag ska säga om artikeln på susning:
Bland de mer kända synarkisterna som säger sig ingå i illuminati är journalisten Jacques de Molay.
Jacques de Molay, det var väl den siste tempelherren? Finns det nån journalist med samma namn?

http://susning.nu/Illuminati

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 3 juni 2005, 15:37

Jag får nog säga att jag är väldigt skeptisk till att denna rörelse någonsin existerat.

Ett tips på litteratur är diverse böcker av Robert Anton Wilson.

Jago_86
Ny medlem

Inlägg av Jago_86 » 3 juni 2005, 20:28

Jag åker bort nu, men jag är tillbaka om 2-3 veckor med nya funderingar efter att ha läst mer.

//Jonas

Solitaire
Medlem

Re: Illuminati - Existerar denna rörelse eller är det en myt

Inlägg av Solitaire » 3 juni 2005, 20:32

Jago_86 skrev:Är det någon som har någon trovärdig fakta om rörelsen?
Det finns ju många som tror att den faktiskt existerar och att den har spridit ut sina symboler överallt i världen.
Jag läser "Änglar och demoner" av Dan Brown nu. Javisst, det är en roman. Men han påstår ju att faktan i boken är äkta. Där berättar han om att den amerikanska dollarsedeln är märkt med en utan Illuminatis symboler och även att mycket av den kristna konsten har symboler från Illuminati.
Jag vet inte hur det är med "Änglar och demoner" men Brown har erkänt i TV att han inte har några bevis för sina fantasier vad gäller "Davincikoden".

Illuminati var ett hemligt sällskap inom vissa frimurarordnar på 1700-talet som arbetade för att undergräva det konservativa styren till förmån för Upplysningens idéer (därav namnet som betyder ungefär "upplysarna" el. dyl.). De avslöjades och upplöstes av myndigheterna i Bayern har jag för mig och har allt sedan dess befolkat konspirationteoriernas värld.

Ändr.:Bayern inte Österrike
Senast redigerad av 1 Solitaire, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 5 juni 2005, 20:46

Solitaire skrev:Jag vet inte hur det är med "Änglar och demoner" men Brown har erkänt i TV att han inte har några bevis för sina fantasier vad gäller "Davincikoden".
Det TV-programmet måste jag ha missat. När och var sändes detta TV-program?

Sällskapet Illuminati är lika verkligt som Prieure de Sion, och förmodligen kommer ryktena om dessa sällskaps existens från samma källa. Finns det någon som kan tipsa om trovärdiga källor som man kan verifiera? Nej, jag trodde väl inte det.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 5 juni 2005, 21:29

Widsith skrev: Det TV-programmet måste jag ha missat. När och var sändes detta TV-program?
Dokumentären gick i SVT i februari i år och gick igenom faktapåståendena i Da Vincikoden:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=8 ... e&selected
Originaltitel The Real Da Vinci Code.

Nu ska jag modifiera mitt påstående med att jag inte minns exakt hur Brown uttryckte sig, men det var något i stil med "jag har inga bevis för det jag säger men tror att det är sant ändå".

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 6 juni 2005, 01:02

Solitaire skrev:Nu ska jag modifiera mitt påstående med att jag inte minns exakt hur Brown uttryckte sig, men det var något i stil med "jag har inga bevis för det jag säger men tror att det är sant ändå".
Ja, jag kommer ihåg nu att jag såg programmet, med Tony Robinson som programledare, känd från "Time Team" bl a, men mitt minne från intervjun med Brown innefattar inte att Brown skulle ha sagt något sådant. Däremot skummade Tony under den övriga programtiden igenom allt från da Vinci's "Nattvarden" till "Prieure de Sion", konstaterade snabbt att "det här stämmer nog inte", och bollade sedan ämnena vidare till Brown, vilken snabbt fick kommentera med den introduktiva beskrivning Tony gett förut, och med bakgrund av det kompletterade du och alla andra tittare undermedvetet Browns svar med Tony's ogiltigförklarande. Snyggt gjort av Tony.

Illuminati har dock antagligen aldrig funnits, utan är ett påhitt av Pierre Planchard och hans vänner.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 6 juni 2005, 01:20

Jag ska anskaffa programmet och titta på det en gång till.

Användarvisningsbild
Corsair
Medlem

Inlägg av Corsair » 6 juni 2005, 01:34

Dan Brown har själv sagt att hans verk är ren fiction, och baserar sig inte på någon sann händelse över huvud taget. Om man noga tar och läser faktasidan i boken så skriver han aldrig någonstans att boken återspeglar en sann händelse eller dylikt händelseförlopp. På hans hemsida (http://www.danbrown.com) befäster han att det han skriver är ren fiction; däremot är ritualerna som han skriver om, konsten och diverse geografiska platser riktiga och kan återses. Någonting som jag tror har ökat myten att Dan Browns verk verkligen skulle återspegla någon form av sanning är att organisationen 'Opus Dei' har varit väldigt omnämnd förra året i USA. Främst pågrund av att anklagelser om hjärntvätt av dess medlemar hade läckt ut i media samtidigt som de köpte ett enormt komplex i USA för runt 50 miljoner amerikanska dollar.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 6 juni 2005, 07:43

Välkommen till Skalman, Corsair. Nej, angående händelseförlopp så är Browns bok naturligtvis ren fiction. Men det var inte vad vi pratade om här.

Förresten, hur var det nu med Illluminati, som tråden egentligen handlar om?

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 6 juni 2005, 08:18

Hähä, nu tittade jag på den delen av programmet igen och det visade sig att jag misstagit Dan Brown för en annan person som uttalade sig på slutet.

Ändrat: Michael Baigent är det som i programmet erkänner att det inte finns några bevis för det han och hans medförfattare har skrivit i "Holy blood, holy grail" som ligger till grund för Dan Browns "Da Vincikoden".

Vad gäller Illuminati så har den väl funnits i Bayern under en kort period på 1700-talet och inte mer. I betydelsen världsomfattande konspiration har den endast existerat i fanatasin.
Senast redigerad av 1 Solitaire, redigerad totalt 18 gånger.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 juni 2005, 13:29

Solitaire skrev:Vad gäller Illuminati så har den väl funnits i Bayern under en kort period på 1700-talet och inte mer. I betydelsen världsomfattande konspiration har den endast existerat i fanatasin.
Ja, den uppfattningen har jag också fått -- att det funnits en sorts orden som kallat sig Illuminati förefaller oomstritt, att de av någon anledning fått en roll som super-Frimurare eller Rosencreutzare el.dyl. är en helt annan sak, som givetvis tillhör fantasins värld.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 12 juni 2005, 11:19

Känner ett par killar som på fullaste allvar verkar tro att Illuminati existerar och att de har förgreningar i hela världen, och att de t.o.m. styr världen. Jag har slutat försöka säga emot, då man knappast kan övertyga dom om annat. Men då är om ju förstås belgare också... :? :P

Dock känns det bra att det fins några som delar min syn på hela frimurar/Illuminatigrejen. Det började kännas rätt ensamt att hålla på och upprepa att dom inte als styr världen, och kanske inte ens finns idag som en annan upphakad grammofonskiva...

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 15 juni 2005, 10:30

Hexmaster skrev:att det funnits en sorts orden som kallat sig Illuminati förefaller oomstritt
Solitaire skrev:Vad gäller Illuminati så har den väl funnits i Bayern under en kort period på 1700-talet och inte mer.
Detta påstådda Illuminati skall alltså ha funnits som ett hemligt sällskap inom frimurarorden på 1700-talet i Bayern. Vad finns det för källor till det? Har någon direkt erkänt sig vara en medlem av detta sällskap, eller är det så att sekundära källor hävdar detta sällskaps existens? Är Illuminati helt enkelt en rötmånadshistoria från 1700-talets Bayern som överlevt till våra dagar och i brist på verifierbara förstahandskällor levt vidare på det hermetiska innehållet?

Själv tror jag på det sistnämnda, tills någon kan upplysa mig om var Adam Weisshaupts verk i original kan återfinnas. De av oss som plöjt igenom R A Wilsons böcker vet att människor gladeligen fabricerat och fortfarande fabricerar "sanningar" rörande detta påstådda Illuminati.

Skriv svar