Lepa sela lepo gore
Lepa sela lepo gore
Såg en intressant bosnienserbisk film på svt1 natten mellan lö-sö nu i veckoslutet. Den hette "Flammande byar" på svenska, insp tror jag 96. Har vad jag kan minnas inte sett någon postjugoslavisk film om 90-talets krig förut, men jag tyckte mycket om den. Med hyperkritiska glasögon kan man säkert uppleva både romantiseringar och schabloner, men jag valde att svälja upplevelsen otuggad och fick ut mycket av den. I enkelhet om två kompisar i en etniskt blandad by nånstans i Bosnien och vad kriget gör med dem. Till stor del kammarspel i en tunnel. Ingen mesig försoning på slutet. Tankeväckande. Och - underligt nog - otroligt kul att titta på. Sund distans till vältrande i smärtsam bitterhet. Rekommenderas.
/ Probstner
/ Probstner
- Belisarius
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Har själv sett Lepa sela lepo gore innan den visades på TV hos en kompis, och håller med om att den var speciell.
Speglar vansinnigheten med krig, särskilt ett inbördeskrig.
Dock utan att försöka ge någon förklaring eller sensmoral.
(Var väl lite "konstig" emellanåt, eller också är jag bara för obildad för att ta in diverse filmistiska finesser?)
Ps. Ingenmansland är bra, se den.
Speglar vansinnigheten med krig, särskilt ett inbördeskrig.
Dock utan att försöka ge någon förklaring eller sensmoral.
(Var väl lite "konstig" emellanåt, eller också är jag bara för obildad för att ta in diverse filmistiska finesser?)
Ps. Ingenmansland är bra, se den.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt: