För er som kommer ihåg skrev jag i höstas om arbetet med Fall Sverige.

Detta mod (fortfarande under konstruktion) baseras på Generallöjtnant Adolf Von Schnells operativa planer för ett anfall på Sverige sensommaren/hösten 1943.
I början av 1943 blev Schnell chef för uppbyggnaden av anfallsstyrkan i Norge. Man skulle samla en relativt liten militärstyrka, men med ganska mycket pansar som med överraskning och snabbhet skulle tvinga Sverige på knä.
I hans plan föreslog han 5 ev 6 divisioner inklusive en pansar division. Pansardivisionen skulle vara avsevärt starkare än deras standard Pz division. I mångt och mycket var Pz divisionen dubbelt så stark när det gäller pansar och den hade 7 grenadierer bataljoner mot 4 stycken som var normalt. När de avblåste uppbyggnaden hade man samlat 400 stridsvagnar och 200 Stug´s 25 pz Div, samt andra fordon (normalt hade en Pz div +-180 Stridsvagnar samt en mindre antal Stug eller JPZ). Enligt Von Schnell hade den ändå inte nått styrkan i materiel eller manskap som han hade planerat för att inleda anfallet.
Fallskärmsjägare skulle också användas.
Enligt mitt mod, som alltså helt självklart är ett ?what if mod? så fortsätter uppbyggnaden av tyskarnas trupper fram till 1944, kvartal 1, varvid anfallet inleds.
Svenskarna militär och regering var mycket medvetna om uppbyggnaden 1943 och en stor del av vårt försvar var mobiliserat, de drog en lättnande suck när större delen av 25 pz div lämnade Norge och där med var krigsfaran i stort över.
I mitt mod intensifierar även Svenskarna sin materiella uppbyggnad, men i en mindre omfattning eftersom vi redan gick på rustnings-högfart, det enda vi ?lyckades? stressa fram var en mindre mängd KP bilar (APC), som dessutom i all hast har fått kulsprutor som fast beväpning, (detta fick de först långt senare i verkligheten).
Ag m/42 är i trupptjänst, i ringa antal, 93 st / bat och vapnet är i mod-et ganska besvärat av eldavbrott vilket var ganska realistiskt med tanke på dess ojämna kvalitet (som löstes först långt senare). K-pist finns också i exakt de antal de hade 1944 i varje bat / reg. Samma sak gäller Kg m/37 (BAR). Svenskarna har Pvg m/42 20mm AT gevär.
Jag har för Infanteri, gränsförsvars kompani (Gfk), pansarinfanteri och kavalleri i möjligaste mån försökt att hålla vapen antalet så som situationen såg ut 1944. Pz och Strv bat är reducerad enligt GJS ?standard? för att anpassas till de begränsningar som finns i CC formatet, det är samma för Svenskar och Tyskar.
Modet kommer vara ganska ?stridsvagns intensivt? på grund av det stora antalet pansar, Tyskarna har 297 stridsvagnar totalt, av relativt bra kvalitet, (Mk2, 3, 4 samt H39 & S35 och Stugs till grenadierer) samt ganska många HT-251 med 20mm/37mm/75mm/FT och MG. Svenskarna har 248 Stridsvagnar totalt (m/37 - 40L - 40K ? 41SI ? 41SII ? 42 & SAV).
Infanteri regementet har 3 bataljoner, men jag har INTE fördelat REGEMENTETS (13 & 14 komp.) vapen lika över alla tre bataljonerna, utan gjort tre ?profiler?. Regementes vapnen är t ex pv-kan, i viss mån pv/lv, i viss mån hmg och LV kanoner, etc:
Bat 1 har många Pvkan, samt några få tunga LV/PV kanoner m/37, samt Bofors 40mm Lv. Bat 2 har pionjärplutonen med eldkastare samt en del annat godis från regementet, samt ett mindre antal kanoner.
Bat 3 är ?svag? och har i princip endast vad som finnas i bataljonen i sig själv, vilket gör den helt ok att bekämpa fiendens infanteri bataljoner, men dess möjlighet att bekämpa fi-pansar är begränsat till lättare AT-vapen, dit hör Pvg m/42 20mm, samt ett antal pv/lv 20mm hmg. Man har också dynamit och Molotovs enligt ?Finsk? modell i pansar jägare grupper.
På detta sätt kan man på det strategiskaplanet sätta in och möta fiendens olika typer av bataljoner med en lämplig och för ändamålet bra svensk bataljon.
Jag har kommit till stadiet där jag nu skall börja testa trupperna mot varandra mot en annan person, spela mot AI som jag gjort hittills ger inte riktigt den feedback och grad av motstånd man behöver för utvärdering.
Efter denna bataljon/grupp/vapen utvärdering så skall en förstaversion släppas, där man har 44 kartor och en strategikarta som ganska ?kantig? men som kommer representera den planerade anfallsvägen på ett trubbigt sätt. Strategikartan kommer behöva feedback och förslag för att den skall bli bra, (de taktiska kartorna som kommer användas är mycket bra), en bra strategi karta kanske man kan uppnå senare till en förbättrad version 2 (ett steg i taget).
Mats
Ps: När det gäller heraldiska vapen så stämmer antagligen inte Pansar brigadernas utan jag har tagit deras moderna motsvarigheter. Har någon kläm på de gamla från 1944?