-
Anders Wesslén
- Medlem
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 1 augusti 2002, 22:40
- Ort: Hagaström
-
Kontakt:
Inlägg
av Anders Wesslén » 1 augusti 2002, 23:12
Vi vet ungefär hur Karl XII såg ut - brunt hår, grov näsa, svartblå ögon, kraftig haka och fylliga läppar. Men många av målningarna är väldigt olika varandra. Vilken stämmer överens bäst?
Själv tippar jag på David von Kraffts målning av kungen 1717 i Lund. Vilken målning tror ni ger honom mest rättvisa?
PS. Mer om detta ämne hittar ni på min Karl XII hemsida,
http://www.karlxii.tk
-
Fläsket
- Medlem
- Inlägg: 1007
- Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
- Ort: Mjölby
Inlägg
av Fläsket » 3 augusti 2002, 10:56
Som ni kanske minns fanns ju flera olika versioner av Lee Harvey Oswald i omlopp efter Kennedymordet?
Kanske skulle man kunna svänga ihop en skojig konspirationsteori om Karl XII och hans många ansiken?
"Kungen dog inte av dendär kulan...Det var en dubbelgångare. Karl XII flyttade till Brasilien tillsmammans med Elvis,Hitler och Bigfoot för att kriga mot The Grey Aliens. Det är sant Scully, jag lovar!"

-
Lützow
- Medlem
- Inlägg: 326
- Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
- Ort: Sverige
Inlägg
av Lützow » 6 augusti 2002, 02:07
Typ såhär!
Vet någon förresten vad det är för kransliknande pryl han har på huvudet på bilden till vänster?
/Martin
-
Bilagor
-

- karl12dod.jpg (13.87 KiB) Visad 8537 gånger
-
Lindir
- Medlem
- Inlägg: 2811
- Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
- Ort: Göteborg
Inlägg
av Lindir » 6 augusti 2002, 02:33
Lützow skrev:Typ såhär!
Vet någon förresten vad det är för kransliknande pryl han har på huvudet på bilden till vänster?
Kan det vara en kunglig krona från 1300-talet och ett par rejäla hörselkåpor ...?
-
virdung
- Medlem
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 24 mars 2002, 12:33
- Ort: Växjö
Inlägg
av virdung » 6 augusti 2002, 12:45
Kan det vara en kunglig krona från 1300-talet och ett par rejäla hörselkåpor ...?
Haha... hörselkåpor

-
Ben
- Medlem
- Inlägg: 8761
- Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
- Ort: Sverige
Inlägg
av Ben » 6 augusti 2002, 14:14
Det är resterna av en lagerkrans.
-
Anders Wesslén
- Medlem
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 1 augusti 2002, 22:40
- Ort: Hagaström
-
Kontakt:
Inlägg
av Anders Wesslén » 6 augusti 2002, 19:40
Jag betvivlar att Karl XII:s 284 år gamla kropp kan ge oss en bra bild om hur han såg ut. Jag har sett många fotografier av liket och det syns hur ansiktet dragits tillbaka och inskjunknat. Liket ger knappast kungen rättvisa. Men det är klart - kroppen är väl bevarad, detta tack vare balsameringen som Neumann utförde. Men jag litar nästan mer på målningarna som ju ändå visar en levande Karl XII. David von Kraffts målning från 1717 är antagligen den som är mest lik kungen.
Ett reportage om Riddarholmskyrkan kommer snart på min Karl XII sajt. I reportaget hittar man bilder från boken "Konung Karl XII:s banesår" vilka visar kungens lik. Min hemsideadress är:
http://www.karlxii.tk
/Anders
-
Lützow
- Medlem
- Inlägg: 326
- Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
- Ort: Sverige
Inlägg
av Lützow » 7 augusti 2002, 02:14
Nä okej! kanske inte men man får ett hum. Han hade en speciel örnäsa verkar det som.Gjordes det en ny lagerkrans varje gång man undersäkte kroppen eller lades den gamla tillbaka?
Bra sida du har på gång Anders!
/Martin
-
Anders Wesslén
- Medlem
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 1 augusti 2002, 22:40
- Ort: Hagaström
-
Kontakt:
Inlägg
av Anders Wesslén » 7 augusti 2002, 10:25
På målningarna har knappast Karl XII en örnnäsa, man kan snarare kalla det en "potatisnäsa". Att likets näsa ser spetsig ut beror på att brosket har tryckts in och deformerats (detta pga av de kuddar man lade över den dödes ansikte). De som var närvarande vid gravöppningen 1917 menade att hans näsa var "kraftigt böjd och stor, slutande i en bred klump". Alltså tyckte även dom att näsan var tjock och inte spetsig. Det är kanske bilden som ljuger lite grann ty vinkeln är dålig? Dessutom är fotografierna inte speciellt mycket att hurra för heller, de togs ju 1917...
Näsan på Simon Josses dödsmask av kungen är mycket tjock. OK - dödsmasken gjordes bredvid kungens ansikte men ändå - om Karl XII hade en örnnäsa så skulle det synas på dödsmasken eller på målningarna för den delen. Karl XII var ju väldigt mån om att porträtten skulle vara realistiska.
/Anders
-
Lützow
- Medlem
- Inlägg: 326
- Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
- Ort: Sverige
Inlägg
av Lützow » 7 augusti 2002, 18:11
Anders, du verkar vara bra insatt. När var senaste gravöppnigen? 1917?
Skulle det inte vara aktuellt med en ny gravöppning nu när kulknappen har visat sig innehålla samma DNA som Karl?
/Martin
-
Anders Wesslén
- Medlem
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 1 augusti 2002, 22:40
- Ort: Hagaström
-
Kontakt:
Inlägg
av Anders Wesslén » 7 augusti 2002, 18:51
Jo, visst är det något man kommer att fundera på. Men det ska mycket till för att de ska lyfta på locket igen...
Senast man öppnade kistan var sommaren 1917. Ett bra tag sedan alltså.
/Anders
http://www.karlxii.tk
-
Ben
- Medlem
- Inlägg: 8761
- Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
- Ort: Sverige
Inlägg
av Ben » 9 augusti 2002, 20:00
Lagerkransen är original så vitt man vet. De två första gravöppningarna var inte vetenskapliga, utan gjordes mest av nyfikenhet.
Frågan är vad en ny gravöppning skulle tillföra. Kungens DNA har man redan och det finns mätningar, foton och röntgenbilder på skadorna. Kulknappens diameter passar i och för sig bra, men det har man vetat sedan den hittades. Det finns alltså inget uppenbart skäl att göra en ny undersökning.
-
Martin Månsson
- Medlem
- Inlägg: 513
- Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
- Ort: Sverige
Inlägg
av Martin Månsson » 9 augusti 2002, 22:44
Lite off-topic men 150 meter från mitt hus ligger den väg som svenska armén delvis anlade på sin väg till Norge 1717. Stenarna de reste står ännu kvar och lokalt kallas den numera stigen för "Karl XII:s väg". När jag var liten (25 år sedan eller så) minns jag att där gick och betade kor i området, när en lokal historiker fann detta blev det snabbt kulturminnesskyddat och kornas betesmark var ett minne blott. Skall försöka masa mig dit och ta lite foton och lägga upp här om det är av intresse.
Martin
-
Anders Wesslén
- Medlem
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 1 augusti 2002, 22:40
- Ort: Hagaström
-
Kontakt:
Inlägg
av Anders Wesslén » 9 augusti 2002, 22:47
Visst vore det av intresse! Var det Armfelts karoliner som vandrade där?
/Anders
http://www.karlxii.tk
-
Fläsket
- Medlem
- Inlägg: 1007
- Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
- Ort: Mjölby
Inlägg
av Fläsket » 10 augusti 2002, 12:52
Man kan få god bild av hur någon såg ut bara man har en någorlunda intakt skalle.
Muskelfästen och sådant visar tydligen hur vävnader sedan låg.
Läste någonstans hur man gjort just detta med tsar Ivan IV och fick ett rätt OK nylle, må vara aningen stelt då eftersom man inte modellerat in något ansiktsuttryck.
Det hjälper antagligen om man vet ifall målet var överviktigt eller inte.
Huden är ju svårare, födelsemärken och fräknar och så men det är smällar man får tåla.