Ett övningsfält utanför Uppsala
Ett övningsfält utanför Uppsala
Nu vet jag inte om det här är rätt underforum, men jag försöker ändå.
Strax väster om Uppsala, i området som kallas för Håga, har det funnits ett militärt övningsområde. Jag har försökt luska fram uppgifter om det men inte lyckats så bra, därför vänder jag mig hit. Först och främst behöver jag veta det officiella namnet på övningsområdet, när det anlades/användes och till vilket regemente det hörde. Sen är jag intresserad av kartor för att se var de olika skjutbanorna var belägna, hur får jag tag i sådana? Kan jag vända mig till stads-/landsarkiv för kartor eller måste jag besöka något militärt arkiv?
Dessutom är jag självklart intresserad i all annan info jag kan få om området.
Med hopp om hjälp,
/T
(Tack på förhand förresten)
Strax väster om Uppsala, i området som kallas för Håga, har det funnits ett militärt övningsområde. Jag har försökt luska fram uppgifter om det men inte lyckats så bra, därför vänder jag mig hit. Först och främst behöver jag veta det officiella namnet på övningsområdet, när det anlades/användes och till vilket regemente det hörde. Sen är jag intresserad av kartor för att se var de olika skjutbanorna var belägna, hur får jag tag i sådana? Kan jag vända mig till stads-/landsarkiv för kartor eller måste jag besöka något militärt arkiv?
Med hopp om hjälp,
/T
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
De regementen som varit förlagda till Uppsala är I8 Kungl. Upplands (infanteri)regemente (indraget år 1957) och A5 Kungl. Upplands artilleriregemente (indraget), S1 Upplands signalregemente samt F16 Kungl. Upplands flygflottilj (indragen förra året) så övningsfältet torde tillhört dessa. S1 blev år 1974 S1 Kungl. Upplands regemente och flyttade år 1982 till Enköping.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Ett övningsfält utanför Uppsala
Man ser ju skjutbanor på den vanliga (topografiska?) 50 000 delskartan och även militära övningsfält är tydligt markerade - även med namn tror jag. Historiska kartor vet jag inte var man hittar förutom på antikvariat - kanske lantmäteriverket eller "stads-/landsarkiv" som du säger.Trubbel skrev:Nu vet jag inte om det här är rätt underforum, men jag försöker ändå.
Med hopp om hjälp,
/T
MVH
Hans
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Hågadalen
Hågadalen är det gamla övningsfältet V Uppsala som till början användes av I8 samt som artilleriskjutfält av A5. Fältet började användas någon gång under 1920-talet, precis innan artilleriregementets nedläggning 1927. Som skjutfält fanns det kvar tom 1982 då Upplands signalregemente flyttade till Enköping. En del av fältet är för övrigt uppkallat efter den berömde pansargenaralen Patton, varifrån han åsåg inneliggande bataljons vattenövergång över Håga-ån 1946, en vecka innan han dog (sk Pattons hage).
Rester från utbildningsanordningar syns bäst uppe vid bågskyttebanan där stensatta motståndsnästen finns samt splitterskydd.
I den västra delen av fältet, som skall vara röjd finns en hel del blindgångare och övriga ammunitionseffekter kvar, bland annat har jag hittat en hel del barlastade raketgevärsgranater (bazooka) samt 8 cm grk-am.
Gamla skjutbanor finns främst upp mot Läby (fältets norr del samt mitt emot bågskyttebanan)
Mer info hittar du i boken Polacksbacken, där det även finns kartor. Du kan även vända dig till garnisonsmuseet i Enköping för mer info.
Mvh
Koskela
Rester från utbildningsanordningar syns bäst uppe vid bågskyttebanan där stensatta motståndsnästen finns samt splitterskydd.
I den västra delen av fältet, som skall vara röjd finns en hel del blindgångare och övriga ammunitionseffekter kvar, bland annat har jag hittat en hel del barlastade raketgevärsgranater (bazooka) samt 8 cm grk-am.
Gamla skjutbanor finns främst upp mot Läby (fältets norr del samt mitt emot bågskyttebanan)
Mer info hittar du i boken Polacksbacken, där det även finns kartor. Du kan även vända dig till garnisonsmuseet i Enköping för mer info.
Mvh
Koskela