Stefan
Favorit bland äldre musik?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
En av The Cores låtar påminner lite grann om musiken i en engelsk riddarserie(Riddarna på Covington Cross) tycker jag.
Men det är nog jag bara ensammen om att tycka. "Sugartime" är en låt som jag tycker det är bra, det är ett svensk dansband som har gjort om den till svenska, men jag vet inte vilket band det är.
Stefan
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Hubert Parry gjorde den kända tonsättningen 1916, men texten skrevs av skalden William Blake redan 1804, i förordet till eposet Milton. Det har sagts att de första raderna (And did those feet in ancient time / Walk upon England's mountains green) skall vara skrivna av Milton själv, d.v.s på 1600-talet.Stefan Lundgren skrev:Den engelska psalmen Jerusalem är fin tycker jag.....Den skrevs ner 1804, men vem var som skrev den?
- Belisarius
- Medlem
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Får man fråga vad du har hittat skivorna och vad de heter?Djinghis Khan skrev:Kinesisk klassisk musik är ju mycket harmonisk och används ju idag till meditation och sånt. Mongolisk och tuvinsk traditionell musik är dock den bästa i mitt tycke - har 6 skivor därifrån. Bl.a. framförs ju chöömej eller strupsång (övertonssång) där.
/DK M
Har letat runt ett tag efter tuvinsk strupsång, men den är inte helt vanlig på CD-hyllorna eller ens på nätet.
/CvD
Prova att ta kontakt med Multi-kulti i Stockholm. De är specialicerade på världsmusik av alla upptänkliga slag: http://www.multikulti.se/CvD skrev:Får man fråga vad du har hittat skivorna och vad de heter?Djinghis Khan skrev:... Mongolisk och tuvinsk traditionell musik är dock den bästa i mitt tycke - har 6 skivor därifrån. Bl.a. framförs ju chöömej eller strupsång (övertonssång) där.
Har letat runt ett tag efter tuvinsk strupsång, men den är inte helt vanlig på CD-hyllorna eller ens på nätet.
Eller försök att söka efter t ex Mongolie - Musique et chants de tradition populaire (GREM: G 7511) eller Shu-De - Voices from the Distant Steppe (Real World: CD RW 41). Båda skivorna innehåller exempel på en mängd olika strupsångsstilar (och även andra former av folklig musik), den första från Mongoliet, den andra från Tuva.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: