Sen kom jag på en till sak!
Ang Rädda menige Ryan
jo det är nog sant..
Såg nämligen filmen igen igår. När de amerianska 101 airborne snubbarna hoppar upp på tigern.. Då tyskarnas luftvärnskanon slaktar dem. Jag tyckte det var konstigt att typ 7 pers hoppar upp på tigern eftersom tyskarna anfaller dem från i princip alla håll ?
- Belisarius
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Är den inte reglad så är det väl inga problem att få upp den. Fast det är väl inte så troligt att man låter bli att låsa om sig under strid i bebyggelse.B Hellqvist skrev:Problemet så vitt jag vet är att det inte går att slita upp luckan till en Tiger bara sådär, ej heller skjuta in i observationsgluggarna. Hollywood...
Jo, när jag såg den på bio när den kom var min polare helt säker på att det var samma person. När jag sedan köpte videon så såg jag att killen som dödade Mellish hade en lite annorlunda frisyr samt att han hade en Waffen-SS-uniform. Jag undrar dock varför han lät den geleaktiga Upham stå kvar i trappen utan att göra slut på honom.B Hellqvist skrev:Det är ett vanligt misstag att förväxla Wehrmachtsoldaten "Steamboat Willie", som skonas vid radarbunkern, med W-SS-soldaten som dödar Mellish och som passerar Upham i trappan. Det är SW som dödas av Upham; SS-killens öde är okänt. Kolla länken till SPROE, sök på "Steamboat Willie", och se skillnaden.Königstiger skrev:hehe bara för att vara lite småkrånglig nu, den där "skrivbordsnissen" avrättar tysken i slutet. Allltså han som lät honom leva när han satt i trappen. Dom säger något till varandra innan han avrättar honom. Nu är jag lite nyfiken på vad som sägs dåSkulle också vilja veta vad tyskarna säger i början av filmen när de kommer upp från bunkern med sträckta händer. Enligt amerikanen säger de att de har tvättat händerna haha!!
![]()
![]()
Mvh Johan
Det kan man nog lätt glömma om man blir utsatt för ett överaskande bakhåll.maal skrev:Är den inte reglad så är det väl inga problem att få upp den. Fast det är väl inte så troligt att man låter bli att låsa om sig under strid i bebyggelse.B Hellqvist skrev:Problemet så vitt jag vet är att det inte går att slita upp luckan till en Tiger bara sådär, ej heller skjuta in i observationsgluggarna. Hollywood...
- Belisarius
- Medlem
Luckan är också enda vägen ut.. man reglar inte den frivilligt. Både för allierade och tyskar gällde ju att de i tornet hade bättre chans att klara sig än de nere i chassit (förare + radioopertör), även om de också hade luckor. Vid direktträff klarade sig, om någon, oftast bara befälhavaren om han satt med öppen lucka även om han då samtidigt löpte stor chans att bli plockad av krypskyttar.
Jag har vid flertalet tillfällen låst luckan när jag truppfört som vagncherf på strf 90 så det är nog inget ovanligt.Belisarius skrev:Luckan är också enda vägen ut.. man reglar inte den frivilligt. Både för allierade och tyskar gällde ju att de i tornet hade bättre chans att klara sig än de nere i chassit (förare + radioopertör), även om de också hade luckor. Vid direktträff klarade sig, om någon, oftast bara befälhavaren om han satt med öppen lucka även om han då samtidigt löpte stor chans att bli plockad av krypskyttar.
Förvisso så var det inte under skarp strid.
- Belisarius
- Medlem