Ang Rädda menige Ryan

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 12 maj 2005, 10:38

jo det är nog sant..

Sen kom jag på en till sak! :) Såg nämligen filmen igen igår. När de amerianska 101 airborne snubbarna hoppar upp på tigern.. Då tyskarnas luftvärnskanon slaktar dem. Jag tyckte det var konstigt att typ 7 pers hoppar upp på tigern eftersom tyskarna anfaller dem från i princip alla håll ?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 12 maj 2005, 14:31

Hehe, ja det står nog inte med i någon manual. Två uppe på vagnen borde vara normen tror jag, en sliter upp luckan och en dänger ned handgranaterna.

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 12 maj 2005, 14:32

Jo, de har ju slängt ner en granat redan , men de är fortfarande kvar på tigern.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 12 maj 2005, 15:01

Frågan är vad infanteristödet tog vägen... jovisst, de mular ju dem i bakhållet, borde vara signal för vilken befälhavare som helst att backa...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 12 maj 2005, 18:34

Problemet så vitt jag vet är att det inte går att slita upp luckan till en Tiger bara sådär, ej heller skjuta in i observationsgluggarna. Hollywood...

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 12 maj 2005, 19:48

B Hellqvist skrev:Problemet så vitt jag vet är att det inte går att slita upp luckan till en Tiger bara sådär, ej heller skjuta in i observationsgluggarna. Hollywood...
Är den inte reglad så är det väl inga problem att få upp den. Fast det är väl inte så troligt att man låter bli att låsa om sig under strid i bebyggelse.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 12 maj 2005, 22:30

B Hellqvist skrev:
Königstiger skrev:hehe bara för att vara lite småkrånglig nu, den där "skrivbordsnissen" avrättar tysken i slutet. Allltså han som lät honom leva när han satt i trappen. Dom säger något till varandra innan han avrättar honom. Nu är jag lite nyfiken på vad som sägs då :) Skulle också vilja veta vad tyskarna säger i början av filmen när de kommer upp från bunkern med sträckta händer. Enligt amerikanen säger de att de har tvättat händerna haha!! :D :P

Mvh Johan
Det är ett vanligt misstag att förväxla Wehrmachtsoldaten "Steamboat Willie", som skonas vid radarbunkern, med W-SS-soldaten som dödar Mellish och som passerar Upham i trappan. Det är SW som dödas av Upham; SS-killens öde är okänt. Kolla länken till SPROE, sök på "Steamboat Willie", och se skillnaden.
Jo, när jag såg den på bio när den kom var min polare helt säker på att det var samma person. När jag sedan köpte videon så såg jag att killen som dödade Mellish hade en lite annorlunda frisyr samt att han hade en Waffen-SS-uniform. Jag undrar dock varför han lät den geleaktiga Upham stå kvar i trappen utan att göra slut på honom.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 12 maj 2005, 22:36

maal skrev:
B Hellqvist skrev:Problemet så vitt jag vet är att det inte går att slita upp luckan till en Tiger bara sådär, ej heller skjuta in i observationsgluggarna. Hollywood...
Är den inte reglad så är det väl inga problem att få upp den. Fast det är väl inte så troligt att man låter bli att låsa om sig under strid i bebyggelse.
Det kan man nog lätt glömma om man blir utsatt för ett överaskande bakhåll.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 13 maj 2005, 00:18

Luckan är också enda vägen ut.. man reglar inte den frivilligt. Både för allierade och tyskar gällde ju att de i tornet hade bättre chans att klara sig än de nere i chassit (förare + radioopertör), även om de också hade luckor. Vid direktträff klarade sig, om någon, oftast bara befälhavaren om han satt med öppen lucka även om han då samtidigt löpte stor chans att bli plockad av krypskyttar.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 13 maj 2005, 01:12

Belisarius skrev:Luckan är också enda vägen ut.. man reglar inte den frivilligt. Både för allierade och tyskar gällde ju att de i tornet hade bättre chans att klara sig än de nere i chassit (förare + radioopertör), även om de också hade luckor. Vid direktträff klarade sig, om någon, oftast bara befälhavaren om han satt med öppen lucka även om han då samtidigt löpte stor chans att bli plockad av krypskyttar.
Jag har vid flertalet tillfällen låst luckan när jag truppfört som vagncherf på strf 90 så det är nog inget ovanligt.
Förvisso så var det inte under skarp strid.
:)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 13 maj 2005, 09:19

Skulle du gjort det i en Tiger? ;)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 13 maj 2005, 13:24

Belisarius skrev:Skulle du gjort det i en Tiger? ;)
Jajemän........ 8)

Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 15 maj 2005, 09:30

fanns det värkligen bara en lucka på tigern? för vad jag vet så fans det ju två på andra panzers.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 15 maj 2005, 09:55

echo one skrev:fanns det värkligen bara en lucka på tigern? för vad jag vet så fans det ju två på andra panzers.
Det fanns väl fyra (vagnchefslucka, laddarlucka, förarlucka och luckan för signalisten/kspskytten)!?

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 15 maj 2005, 13:50

Fem stycken luckor för manskapet. Tre i tornet och två på chassit.
Kunde man inte dessutom ta sig ut genom en lucka i botten? Eller blandar jag ihop det med någon annan vagn?

Skriv svar