Quiz: Kulturhistoria

Låst
Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 4 maj 2005, 17:06

Probstner skrev:Fraser efter fusk (+"z-plan" +castle +aberdeenshire). Men jag fattar inte ett jota av de sista ledtrådarna...

/ Probstner
*ding* yes, det är Castle Fraser!

Mycket sevärt trots sitt lilla format, f.ö. Hade jag bara haft en scanner kunde jag visat lite bilder hur det ser ut uppifrån tornet. :D

Sista ledtråden var långsökt... Dr. Frasier Crane, psykologen i Cheers..och förstås i "Frasier".

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 4 maj 2005, 17:16

Kontrar med ett annat litet slott. Ledtråd: kompositören Karl Ditters von Dittersdorf bodde där 1796-99.

/ Probstner
Bilagor
Det går bra med antingen tysk eller tjeckisk namnform.jpg
Det går bra med antingen tysk eller tjeckisk namnform.jpg (9.8 KiB) Visad 2014 gånger

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 9 maj 2005, 20:55

Fuskade och googlade på "Karl Ditters von Dittersdorf died". Ramlade då över en viss Baron Ignaz von Stillfried.
Googlade vidare på den gode Ignaz och hittade namnet Rothlottia.

Är det fel svar skyller jag helt och hållet på Google.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 9 maj 2005, 21:06

Väl fuskat Figaro! Fast lite halvrisig stavning. Det korrekta tyska namnet är Rot-Lhota. På tjeckiska Červená Lhota. Červená betyder naturligtvis röd, Lhota är ett vanligt ortnamn som betyder ung "uppskov" (gavs medeltida nygrundningar med skattefrihet under ett antal år). Ligger i södra Böhmen.

Figaros fråga.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 10 maj 2005, 10:12

Nog med slottsfetishism nu... :)

Fråga: Varför är det så svårt att hitta en inspelning av Mozarts 37:e symfoni (K444)? Inspelningar av nr. 35, 36, 38, 39, 40 och 41 går det 100 på dussinet av... men 37:an är diskriminerad.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 maj 2005, 16:28

Därför att den skrevs av Haydn - Mozart svarade bara för en liten bit. (Bra fråga!)

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 10 maj 2005, 17:23

Rätt, men extrapoäng om du preciserar vilken Haydn.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 maj 2005, 19:20

Vadå vilken, det finns ju... Jasså, Johann Michael Haydn? Där ser man. Ja, honom hör man ju inte så mycket precis, och det finns väl en anledning till det...


Nästa fråga handlar om Pierre Brassau, en konstnär som väckte mycket stor uppmärksamhet på sin tid. Vilket är hans främsta kännetecken?

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 10 maj 2005, 19:29

Främsta kännetecken, tja... antagligen var han hårig, gillade bananer och utstötte läten av typ "ook! ook!"
Kort sagt, han var en apa :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 maj 2005, 22:48

Fransman med rötter i Afrika:

Bild

"Dukens balettmästare" som målade "med klar beräkning och vildsint kräsenhet" osv.

Figaros fråga.

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 11 maj 2005, 13:53

heh, där ligger nog t.o.m. apan Ola i lä.

Nästa fråga - Vilket band brukade av elaka kritiker kallas för "Poor Man's Moody Blues".

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13585
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 maj 2005, 16:38

Nånting med Barclay.

Stefan

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 16 maj 2005, 22:07

Stefan Lundgren skrev:Nånting med Barclay.
En mycket bra början! Du har klarat 1/3 av gruppens namn. Bara 2/3 kvar :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13585
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 maj 2005, 11:12

Då antar jag att det är följande.

Barclay James Harvest

Stefan

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 17 maj 2005, 13:26

Stefan Lundgren skrev:Då antar jag att det är följande.

Barclay James Harvest

Stefan
Ett bra antagande :)

Kan tillägga att BJH inte alls verkade ta illa upp av att bli kallade "Poor Man's Moody Blues", dom gjorde till och med en låt med den titeln. Man behöver inte lyssna alltför noggrant på den för att höra likhetena med Moody Blues' "Nights in White Satin".


Stefan, Fire at Will! :D

Låst