Quiz: Militär utrustning
- hoffe_salem
- Medlem
Det är förmodligen fel, men jag gissar på de två FAC av brittiska Bold-klassen. De fick så småningom två st Metrovick G2 gasturbiner var, men vid sjösättningen 1951 hade de 2 st Metrovick dieslar var. Vet inte vilken av dem som var först.Sarvi skrev:
Vilket var det första krigsfartyget/-båten/-whatever driven av gasturbin? Och vad hade den innan?
http://www.btinternet.com/~warship/Post ... l/bold.htm
/Per
Ja, det var inte dem jag var ute efter. Men: rätt land, rätt storleksklass och skapligt rätt i tiden för konverteringen till gasturbiner. Bra sida för övrigt - men tänk att tjänstgöra på exempelvis Gay Bowman... någon mer än jag som får associationer till filmen men in Tights?Perman skrev:Det är förmodligen fel, men jag gissar på de två FAC av brittiska Bold-klassen. De fick så småningom två st Metrovick G2 gasturbiner var, men vid sjösättningen 1951 hade de 2 st Metrovick dieslar var. Vet inte vilken av dem som var först.Sarvi skrev:
Vilket var det första krigsfartyget/-båten/-whatever driven av gasturbin? Och vad hade den innan?
http://www.btinternet.com/~warship/Post ... l/bold.htm
/Per
Tjänstgöra på HMS Beaver....: )
Vår egen minkryssare Claes flemming fick under sin ombyggnad 1940/41 ett dieslmaskineri som hade en form av gasturbin där dieselavgaserna togs till vara, det kan ses som en av de tidigaste gasturbinerna. renodlade gasturbinbåtar var tex de som nämnts de brittiska "Gay" båtarna.
Spica I, II av helt renodlade GT båtar, tom nödbrandpump var gasturbin..
Vår egen minkryssare Claes flemming fick under sin ombyggnad 1940/41 ett dieslmaskineri som hade en form av gasturbin där dieselavgaserna togs till vara, det kan ses som en av de tidigaste gasturbinerna. renodlade gasturbinbåtar var tex de som nämnts de brittiska "Gay" båtarna.
Spica I, II av helt renodlade GT båtar, tom nödbrandpump var gasturbin..
HMS Grey Goose!
Bättre ledtråd kan man väl inte att hitta...
Hon tillhörde 2:a världskrigets sju ångturbindrivna kanonbåtar av Goose-klassen, och blev efter kriget ombyggd med 2 st Rolls Royce RM 60 gasturbiner. Det var bl a dessa fartyg som under andra världskriget agerade blockadbrytare och hämtade kullager från Sverige.
/Per
Bättre ledtråd kan man väl inte att hitta...
Hon tillhörde 2:a världskrigets sju ångturbindrivna kanonbåtar av Goose-klassen, och blev efter kriget ombyggd med 2 st Rolls Royce RM 60 gasturbiner. Det var bl a dessa fartyg som under andra världskriget agerade blockadbrytare och hämtade kullager från Sverige.
/Per