Droguppsats

Användarnamn?
Utsparkad

Inlägg av Användarnamn? » 14 april 2005, 20:13

Mina lärare sa bara att vi skulle skriva om droger, en historisk analys? verkar rätt skoj.

Jag tror temat var "Mot droger". Det ska väl framgå att droger inte är bra. Är det så att samhället har skapar ett drogsamhälle? Isåfall är det inte bra.

Kött och fisk!

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 14 april 2005, 20:45

Användarnamn? skrev:Mina lärare sa bara att vi skulle skriva om droger, en historisk analys? verkar rätt skoj.
Låter som en bra idé!
Användarnamn? skrev: Jag tror temat var "Mot droger". Det ska väl framgå att droger inte är bra. Är det så att samhället har skapar ett drogsamhälle? Isåfall är det inte bra.

Kött och fisk!
Nog vore det lite kul att komma fram till att droger är positiva? :wink:
Men som du säger är nog tanken den omvända. Och det är väl inte så konstigt.

Hm, jag drar mig nu till minnes en övning i debatteknik i gymnasiet någon gång 1993. Våran grupp skulle argumentera för rökning...

Användarnamn?
Utsparkad

Inlägg av Användarnamn? » 15 april 2005, 13:04

Jag tror jag skall skriva om det. Att samhället kan skapa ett drogsamhälle där vissa droger är tillåtna och andra inte. Som i USA.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 15 april 2005, 13:47

johane skrev:När blev cannabis så vanligt som det är nu? jag har för mig att Peter Englund skriver i "Den oövervinlige" att Karl X röckte cannabis, men jag kan inte tänka mig att det var särskilt vanligt på den tiden
Liten modern historik över bruket av Cannabis sativa som rusmedel:

Cannabis sativa var förstås känt under 1600-talet, men inte särskilt utbrett i Europa. Hampa odlades givetvis för industriella syften (rep och tågvirke), men att använda det som rusmedel verkar inte ha varit särskilt känt. En möjlighet är att dåvarande varianten av hampväxten var ganska låghaltig på aktiva substanser.

Den första större spridningen av cannabis som rusmedel i Europa kom efter Napoleons fälttåg i Egypten (1798). Plötsligt blev ett besök för att bese pyramiderna obligatoriskt för bättre bemedlade studenter... ;) Och i mitten på 1800-talet uppstod den berömda "Club de Hachichins" med medlemmar som Alexandre Dumas, Victor Hugo, Charles Baudelaire m.fl. Intressant nog uppstod klubben från början ur ett experiment av den franske läkaren dr Moreau de Tours, där han undersökte de medicinska effekterna av cannabisintag i syfte att studera psykotiska tillstånd och vad som orsakade dem. :)

Mönstret är samma i Frankrike som i Storbritannien och senare USA: först en stor nyfikenhet, introduktion hos intelligentian och konstnärer (med resulterade... intressant... konst) och sedan en allmän spridning. Om vi sedan hoppar framåt till 1920-talet (förbudstiden i USA) så populariserades bruket av jazzmusiker, som kallade det "moota": exempel på jazzmusik med tydliga referenser till cannabis är Benny Goodman's "Sweet Marijuana Brown", Cab Calloway's "That Funny Reefer Man", "Texas Tea Party" och "Mary Jane Polka".

Men med början under 10-talet och med ökande styrka på 20- och 30-talen kom också de första större motdragen mot cannabisbruket. I USA inrättades den federala Narcotics Bureau och bruket förbjöds i allt fler stater, 1925 ställde sig Nationernas förbund bakom ett yttrande för internationell kontroll och kriminalisering, samma år blir det illegalt i Storbritannien, 1930 blir det illegalt i Sverige osv.

Det stora genombrottet för "pot" under efterkrigstiden är förstås 60-talets ungdomsrörelse. Majarökning blev dels ett mycket billigt rusmedel, dels en form av protest mot det etablerade samhället. Och har väl mer eller mindre fortsatt att vara det, trots alla ansträngningar att begränsa bruket.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 15 april 2005, 15:28

Min erfarenhet från en ungdomstid under 60-talet är att utbrett bruk av hasch kom i samband med Vietnamdesertörerna. Dessa välkomnades av politiskt intresserade och kunniga ungdomar som trodde att det var frågan om politiskt medvetna personer.

Verkligheten var en helt annan. Det var i huvudsak inkallade underklassare från de mest belastade storstadsområdena i USA. Dessa flydde från ett krig som de inte begrep något av. När de kom till Sverige mottogs de som hjältar och blev rollförebilder. Men med sig hade de också sina vanor hemifrån - bl.a. ett omfattande bruk av droger. I vart fall i mina kretsar (Stockholm) var det så som haschbruket spreds - och det gick som en löpeld genom samhället.

Sedan vill jag påpeka ett par saker när det gäller moderna tiders drogbruk. Det finns mängder med väl etablerade personer i alla yrken och kretsar som regelbundet använder diverse förbjudna droger som rusmedel. Utan att de på något sätt blir socialt utslagna eller liknande. Detta är något som man över huvud taget inte nämner i den vedertagna drogdebatten.

Men så har vi också en mängd "loosers" som lever i en redan från början hopplös tillvaro. En tillvaro de inte kan ta sig ur av egen kraft. Dessa använder alkohol eller droger som den enda flyktmöjligheten till ett bättre liv. Och det bättre livet varar lika länge som ruset varar. Sedan vaknar de upp i sk***ten igen och meningen med tillvaron blir att på nytt få sig en kort flykt från verkligheten. Att på något mer permanent sätt skaffa sig en bättre tillvaro ligger långt bortom vad de flesta klarar av.

Användarnamn?
Utsparkad

Inlägg av Användarnamn? » 15 april 2005, 20:26

[quote="Donkeyman"]
Sedan vill jag påpeka ett par saker när det gäller moderna tiders drogbruk. Det finns mängder med väl etablerade personer i alla yrken och kretsar som regelbundet använder diverse förbjudna droger som rusmedel. Utan att de på något sätt blir socialt utslagna eller liknande. Detta är något som man över huvud taget inte nämner i den vedertagna drogdebatten.
quote]

Vilka droge är dessa? Förekommer det mer vanligt är man tror

Användarvisningsbild
johane
Medlem

Inlägg av johane » 15 april 2005, 20:48

Tack för det svaret Sarvi,

Cannabis kom altså till Sverige/Europa på 1600-talet, vart kom det ifrån? och hur länge hade man använt det där?

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 15 april 2005, 21:14

Det är också intressant att titta på hur olika kulturer uppfattar droger och att det finns mängder av läkemedel och annat som också egentligen är droger. Men jag antar att det skall vara fokus på det som folket i Sverige i stort uppfattar som droger, knark och missbruk. Ur ett historiskt perspektiv kan ju Absint vara intressant att ta upp. Finns en tråd om det:

viewtopic.php?t=15017&highlight=absint

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 15 april 2005, 22:10

Jag kanske ska säga att växten Cannabis sativa, hampa, har funnits i Europa åtminstone sedan 500-talet f.Kr. De starka fibrerna var helt enkelt värdefulla som råvara till rep och andra textilier. Huruvida den använts som drog på den tiden verkar ha någon definitiv uppfattning om. Arten är känd som kulturväxt i Sverige sedan medeltiden, och statsmakten propagerade länge för mer omfattade odling av växten - flottan behövde tågvirke, fisknät gjordes i hampa, säckar, segelduk, linor behövdes, olja från fröna användes till såpatillverkning osv osv. Men beträffande användningen som rusmedel (och det var ju det tråden handlade om) i modern och tidigmodern tid hänvisar jag till mitt tidigare inlägg. :)

C. sativa har sitt naturliga ursprung i Centralasien, och har använts av människan mycket länge - den nuvarande allmänna meningen verkar vara att kineserna var först, med indierna som god tvåa. Hampa odlades i stor skala av kineserna redan för omkring åttatusen år sedan. De verkar dock mest ha använt det som föda (frön, olja) och som textilråvara.

De hinduiska Veda-texterna (~1000 f.kr) nämner hampan som en helig växt, och indierna verkar vara de första som i stor stil nyttjade cannabis som psykoaktiv drog. De hade också bättre klimat för den sortens nyttjande: odling i torra och halvtorra områden ger högre resinhalt (~kådhalt), och det är resinet som innehåller THC, den aktiva substansen. Exakt utformning av planteringarna spelar också roll för koncentrationen, och det var indierna som utvecklade den här sidan av cannabisanvändningen. Olika underarter och varianter har också olika halt av aktiva substanser - låghaltig hampa som odlas för sina fibrer är mycket långa (jag har sett exemplar på gott och väl tre meter), medan förädlingen av hampa för narkotiska syften har gjort att den sällan är över manshöjd och har mycket högre halt av aktiva substanser. En gissning är att klimat och syftet med den tidiga odlingen i Europa samverkade till att "vår" hampa blev ganska impotent. Europeerna fick nöja sig med öl, vin och sprit istället...

Indierna klassificerade också tidigt olika typer av produkter från C. sativa: ganja var honblomor och de övre bladen, charas var rent resin (~kåda), det som vi idag känner som hash, via det arabiska hashish. Kineserna visste tidigt om dessa berusande egenskaper, men det verkar inte varit särskilt utnyttjat där. Sedan spred det sig västerut via Persien, Mellanöstern, Främre Asien, Nordafrika osv. På 1500-talet hade den spridits med arabiska köpmän till Afrika söder om Sahara.

Intagsmetoder varierade (och varierar) mellan olika områden: indierna har sin bhang (en mjölkdryck med malda cannabisblad och socker, gissa förresten vad namnet Bangladesh/Bengalen betyder :) ), i Afrika hade man liknande drycker eller så tuggade man den, i Arabiska områden röktes eller åts den etc. Plantan fördes till Amerika av europeiska kolonisatörer som en strategisk viktig råvaraproducent (tågvirke igen), och slavarna på plantagerna använde den som berusningsmedel - en del sägs ha känt igen plantan från sina hemtrakter.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 16 april 2005, 10:34

Användarnamn? skrev:Vilka droge är dessa? Förekommer det mer vanligt är man tror
De så kallade mörkertalen är nog gigantiska här men kanske ännu mer i en del andra länder t.ex. USA. Det är inte heller en typ av missbrukare som polisen högprioriterar att jaga. Och då snackar vi om bruk av hela skalan från olika typer av Cannabis till andra och tyngre ting.

För att undvika missförstånd är det kanske bäst att påpeka att jag själv inte brukar såna här prylar. Men det beror inte på ett moraliskt övervägande - jag tycker helt enkelt att alkohol och vanlig tobak är bättre.

Användarnamn?
Utsparkad

Inlägg av Användarnamn? » 16 april 2005, 13:42

Jag tycker att alla droger, illegala som legala är dåliga. Även om wiskey är gött ibland.

Användarvisningsbild
johane
Medlem

Inlägg av johane » 16 april 2005, 14:33

ja, det är klart att de inte är bra med droger i dagens samhälle! Dock har alcoholen haft en viss bra funktion historiskt sätt, den fungerade bl a som konserverings medel för drcyk och viss mat och som bedövningsmedel vid amputationer etc.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 16 april 2005, 14:39

Lite offtopic kasnke men visste ni att 60% av all världens illegala Marijuana/Opium kommer från Burma där en såkallad triangelhandel sker, vet dock inte vad denna triangelhandel går ut på men kan skriva mer när jag har läst in mig på det.
Opium kan man lätt säga är Burmas största exportvara men Burmas militärregim motarbetar denna export-handel rent officiellt bara. Militärregimen får in så mycket pengar från knark-baroner på denna handel så Burmas ekonomi skulle i princip braka ihop om den slutade.

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 16 april 2005, 15:15

Användarnamn? skrev:
Vilka droge är dessa? Förekommer det mer vanligt är man tror
Det finns kostymkillar i medelåldern som går på kokainpartyn och grejer och dräller sedan omkring i kavaj, slips och skjorta men med thights, rosa damskor, svettandes och vrålandes någon känd operett. Bara ett av flera exempel jag sett.

Åker man T-bana vid 4-5 tiden på lördagmornarna kan man få se en hel del.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 17 april 2005, 13:32

hannberg skrev:Åker man T-bana vid 4-5 tiden på lördagmornarna kan man få se en hel del.
Själv har jag i alla år kört droska extra då och då. Började 1970 och håller fortfarande på. Har gjort det på alla platser jag har bott så det har blivit 8 droskstationer i flera länder. Kan lova att jag har sett det mesta av vad folk kan finna på. En sak är säker - den som skall börja jobba i socialen borde ha ett år som droskkusk som obligatoriskt pensum.

Skriv svar