Quiz: Kulturhistoria

Låst
Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 31 mars 2005, 13:29

Hexmaster skrev:Melodin med texten "Ma nah ma nah" (känd från Mupparna eller om det är Sesam?) har en stark koppling till Sverige. Vilken?
Den ingick i filmmusiken till Luigi Scattinis film Svezia - Inferno e Paradiso från 1968.

BildBild

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 31 mars 2005, 13:43

Jomenvisst. Upptäckten av låtens ursprung, som verkar vara nån sorts sensationell mjukporr förklädd till dokumentär, har hållit mig på gott humör hela dagen idag. :D

Dilberts tur (di dii di didi).

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 31 mars 2005, 14:39

Då tar vi väl en annan musikfråga, men kanske en barnvänligare. De mest kända melodierna som förknippas med Astrid Lindgrens figurer är skrivna av Georg Riedel, men även andra kända musiker och kompositörer har verkat i denna "genre". Den tudelade frågan blir nu:
a) Vem komponerade signaturmelodin Här kommer Pippi Långstrump?
b) Vem skrev musiken till filmen Luffaren och Rasmus med melodier som Tänk jag drömde en natt och De' ä' någe' visst me' de'?

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 31 mars 2005, 16:45

På A: svarar jag Jan Johansson. Vilket jag faktist visste, men sedan var jag tvungen att konsultera IMDB för att få fram det minst lika överraskande svaret på fråga B: nämligen Lillebror Söderlund!

/Per W

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 31 mars 2005, 19:38

Pewi skrev:På A: svarar jag Jan Johansson. Vilket jag faktist visste, men sedan var jag tvungen att konsultera IMDB för att få fram det minst lika överraskande svaret på fråga B: nämligen Lillebror Söderlund!
Jajamän, kanske en liten Kinder Überraschung då. :)

Bild Jan Johansson

Den snillrike jazzpianisten Jan Johansson, som bl.a. spelat in vad som lär vara den mest sålda jazzskivan i Sverige någonsin, Jazz på svenska, arbetade med musiken till Pippi Långstrump när han blott 37 år gammal omkom i en bilolycka i november 1968, och vännen och kollegan Georg Riedel fick ta över arbetet med musiken. Här finns en liten text om Johansson med anledning av den danska dokumentärfilmen Troldkarlen från 1999.

Bild Lille Bror Söderlundh

Lille Bror Söderlundh skrev musik till minst ett tjugotal svenska filmer, däribland Alf Sjöbergs Himlaspelet 1942 efter versdramat av Rune Lindström som också var Sveriges första fast anställda filmförfattare. Lindström skrev också texten till sången De' ä' någe' visst me' de' i Astrid Lindgren-filmatiseringen Luffaren och Rasmus medan Lindgren själv skrev texten till Tänk jag drömde en natt (eller Kattvisan som den också kallas). Sångtexter var då ännu ovant för Lindgren och hon klagade för Lille Bror Söderlundh i ett brev:
Astrid Lindgren skrev:Jag ska säga dig att jag aldrig i mitt liv har gjort någon vistext utom just den där 'Jag drömde i natt' och fortfarande får jag rysningar när jag ser den av Åke Grönberg diktade sista versen som musikförlaget tagit med utan mitt hörande och utan angivande av Grönberg som författare till den - den går inte ens på rim.
Söderlundh ville fortsätta samarbetet och skapa en barnopera tillsammans med Lindgren, vilket hon dock avböjde eftersom hon hade "så pintjockt mycket att göra". (Källa Christina Mattssons biografi Lille Bror Söderlundh. Tonsättare och viskompositör)

Frågan över till Pewi!

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 31 mars 2005, 19:58

Jag försöker mig på en bildfråga även denna gång:

Vad är det för byggnad och vem är huset mest förknippat med?

/Per W
Bilagor
skalman1.jpg
skalman1.jpg (10.48 KiB) Visad 2054 gånger

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 1 april 2005, 18:58

Rosersberg slott.

Uppfördes för riksskattemästaren Gabriel Bengtsson Oxenstierna.

(?)

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 2 april 2005, 13:40

Rosersberg är förstås rätt. Oxenstierna är precis som du säger byggherren, emn det var inte han jag tänkt mig som rätt svar utan en mer sentida ägare. De inredningar som kan ses på slottet idag (även om det sedan nyår är i princip stängt för allmänheten. Tyvärr.) är i princip alla från denna persons tid på slottet.

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 2 april 2005, 16:11

Jaha, det var min historieintresserade farsa här på besök som identifiarade både slottet och Oxenstierna direkt. Jag hade i ärlighetens namn ingen aning utan kontrollerade på sökmotor.

Men vem förknippas med det, gissar på hertig Karl - Gustav IIIs lillebror .

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 2 april 2005, 17:50

Jupp, hertig Karl av Södermanland, 1809-1818 kung som Karl XIII. Och 1814-1818 kung av Norge som Karl III har jag för mig. Det är otroligt synd att de stängt slottet för allmänheten, det var ett av de häftigaste kungliga slotten med otroligt välbevarade interiörer och en fantastiskt spännande historia. :cry:

Hannebergs fråga!

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 2 april 2005, 21:59

Intressant!

Orkar vi med ett slott till?

Jag ror mot denna pampiga barre.

Vad heter stället och vem förknippas det med?
Bilagor
slottet1.jpg
slottet1.jpg (7.72 KiB) Visad 1997 gånger

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 3 april 2005, 10:31

Fråga två kan vi slopa eftersom det egentligen är så mycket folk som förknippas med slottet. Namnet på det räcker.

Skickar in en bild till, väger bara 7 kb.
Bilagor
slottet2.jpg
slottet2.jpg (7.12 KiB) Visad 1986 gånger

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 4 april 2005, 18:55

Ledtråd 1: Slottet ligger över en flod från en strand till den andra. Vikingar, företrädelsevis från våra västliga grannländer sägs ha färdats på den.

Ledtråd 2: Den pyttelilla staden med samma namn som slottet, är inte känt för någonting annat, utom möjligen vin.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 5 april 2005, 10:51

Det ser ju väldigt franskt ut, gissar på 1500-tal. Men det är å andra sidan inget av de riktigt kända så längre än så kommer jag inte just nu. Rätt bissart dock att bygga slottet som en bro...

/Per

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 5 april 2005, 11:14

När man fuskgooglar på chateau loire bridge så ploppar Chenonceau upp, varför jag - inte speciellt ärofullt - gissar på det.

/ Probstner

Låst