Alla är ju äldre än alla andra

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
roninn
Medlem

Alla är ju äldre än alla andra

Inlägg av roninn » 7 april 2002, 22:05

Vad blir lite trött på är att alla som frodo möter är liksom äldre än alla andra.

Ex Tom bombadill är jättegammal, han har funnits från tidens början. Men ännu äldre är enterna. Äldre ändå är Hon monstret osv osv osv.

Klart fjantigt tycker jag. Det ger alla böcker litet av ett löjets skimmer när alla folkslag är så jävla gamla.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 7 april 2002, 22:51

ja tycker inte det är fjantigt, ja tycker snarare det ger en konstig känsla som får en att fundera lite på det oändliga och hur det va på den riktiga sagotiden

Bild

den allra äldste, det är vad jag är. tom fanns här före floden och träden. tom minns den första regndroppens och ekollonets fall. han trampade upp stigar långt före de stora folken, och han såg när de små folken kom. han fanns här före kungarna och gravarna, före griftkumlens gengångare. när alverna drog västerut, då var tom redan här, innan havet grävt vikar i landet. han kände de dunkla makternas hemvist i fjärran dagar innan mörkrets konung bröt upp från sitt rike i det yttersta svarta

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 7 april 2002, 22:56

Där har vi ju honom storNazghûlen himself :mrgreen:

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 8 april 2002, 11:08

just precis!! näärå, men allvarligt... man måste inte vara något som redan finns för att vara Tom...!! Han är sig själv! Kan inte tänka mej att en nazgul sjunger............

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Äldst...

Inlägg av *P* » 8 april 2002, 11:13

Nja... Jag föredrar faktiskt att inte se gamle Tom avbildad. På tal om gammal förresten, sa inte på Tom och Treebeard(vägrar använda O:s felöversättning, Tolkien skrev inget om Lav) att de var äldst?

kalimak
Medlem

Inlägg av kalimak » 8 april 2002, 11:40

nej, jag tycker inte att det är fjantigt, Jag tycker det bidrar mycket till den speciella stämningen i Tolkiens böcker. Lavskägge och Tom kan ju få slåss om vem som egentligen är äldst :) [/quote]

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 8 april 2002, 11:52

Jag håller absolut med Kalimak, Tolkien's böcker bygger ju väldigt mycket på att många är så gammla. Hur skulle för övrigt Gandalf ha kunnat delta i de olika fältslagen om han varit en vanlig 60-70-åring. Anledningen till att både han och alverna betraktas som "visare" än vissa andra är ju att de är så mycket erfarenheter att bygga sin visdom på.

Dessutom är det en speciell känsla när man har läst "Sagan om ringen" för första gången att också kunna läsa stora delar av Midgårds förhistoria och se hur allt hänger ihop.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 8 april 2002, 15:27

Av någon anledning tror jag att Treebeard är äldst...i dom flesta mytologierna skapades växter och träd före allt levande...

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 8 april 2002, 15:34

Jag har fått för mej att dom är lika gamla (alltså Tom och dom äldsta Treebarden eller vad man ska säga, O,s översättning verkar riskabel att använda, tycker inte om den själv, tänker bara på ett tagentbord :mrgreen: )

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 8 april 2002, 18:29

ja tror tom är den äldste i midgård, men fangorn är den äldste som fötts där (tom har antagligen stigit ner till arda från 'himlen' eller dess motsvarighet i tolkiens böcker)

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 8 april 2002, 18:34

Tom kanske är äldre men jag tror iallafall att dom varit lika länge i Midgård.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 9 april 2002, 18:32

nepp, tom va först, han var ju i midgård före träden säger han ju. (om man nu kan lite på en sån som han...)

Användarvisningsbild
Lord Alzamoth
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Lord Alzamoth » 9 april 2002, 20:05

To var defenitivt först, han är ju i stort sett naturen.. (visserligen så är Treebeard ett "träd" också då men det räknas inte =)
"His blood on the rocks of Shayol Ghul, washing away the Shadow, sacrifice for man's salvation"

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 10 april 2002, 14:53

Jag skulle också tro att Tom är äldst( om man ska tro vad han säger), jag har förresten hört folk som ansett att Tom var Iluvatar själv, men jag har för mig att Tolkien tillbakavisade det någonstans i Letters.

:idea: Annars kan det väl helt enkelt vara så att de inte var medvetna om varandras existens.

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 10 april 2002, 16:35

Tom hittar på så mycket strunt, t.ex att han inte är Nazghûlen nr1 :monkee:

Skriv svar