Molotov-Ribbentroppaktens slutprotokoll!

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Hamister
Medlem

Inlägg av Hamister » 14 mars 2005, 17:43

Att det finns organisationer med otroligt mycket makt ska inte förnekas. Att bara peka på exempelvis Frimurarna, och liknande sällskap simplifierar det något. I princip alla sällskap med representanter från näringslivets toppar, vare sig det handlar om Frimurare eller den lokala golfklubben, så fattas många viktiga beslut inom dessa sällskap som i sin tur påverkar situationen för gemeneman. Det är inget märkligt med detta.

Dvs de rykten som florerar om Frimurarnas makt är inte alls så uppseendeväckande som man kan tro.

Kunnig
Medlem

Inlägg av Kunnig » 14 mars 2005, 18:37

Ja, det är helt riktigt, Hamister!

Man kan inte dra alla sällskap över en kam! Näringsliv och tex. en specifik golfklubb och politiska intressen representerar ju helt olika saker. Men suspekta människor kan trixa med allting om dom skulle vilja göra det.

Obskyra och suspekta människor kan använda politiska ideologier och rörelser för deras
egoistiska syften. Håller du inte med om det???

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 mars 2005, 10:45

Jag väntar fortfarande på en koppling mellan frimureriet och Ribbentrop-pakten? Eller en ny tråd om frimureriet - denna tycks ha gått vilse i någon mörk källare under en Frimurarloge......Varjag

Kunnig
Medlem

Inlägg av Kunnig » 15 mars 2005, 20:34

Och jag väntar på bättre tider...och Hamisters svar. Konstigt att alla professorer och akademiker åker till avlägsna ställen, Australien, Hawaii, Kuba och liknande. Men som
Björn Afzelius uttryckte saken; så skall vi verkligen inte ge det svarta gänget någonsomhelst
chans!

Den röda tråden finns där den finns. Och jag ser ingensomhelst anledning att skapa en ny
tråd om Frimurarna specifikt!

Tillvaron dundrar av dramatik ändå, så det finns överhuvudtaget ingensomhelst anledning
att ödsla tid på nonsens. Kopplingen mellan frimureriet och Molotov-Ribbentroppakten är
just den att "maktgalna personer lyfts fram av dunkla krafter likt bläckfiskar vilka orsakar
kaos på denna planet".

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 15 mars 2005, 21:25

Förstör inte den underbara proggen genom att koppla ihop den med diverse konspirationsteorier om frimureri. Bevisa att frimurararna hade något reellt att göra med utbrottet av andra världskriget. För mig är det inte klart att det är en självklar koppling och jag tvivlar på att så många andra på forumet har det. Bevisbördan ligger på dig då du går emot det allmänt vedertagna.

Hamister svarade bra, det finns personer som har stor informell makt genom att de umgås med sina gelikar. Fast att frumrarna som organisation har någon långtgående plan för att erövra världen det tar jag med en spade salt.

/Martin

Kunnig
Medlem

Inlägg av Kunnig » 16 mars 2005, 08:37

Jag har överhuvudtaget inte kopplat samman frimureriet och Björn Afzelius låtar utan ville
helt enkelt säga att den kunskap i olika frågor som Björn Afzelius besitte, avslöjar både det ena och andra, om dom dunkla krafter som styr mycket utav det som sker på denna planets yta som professor Nygaard, uttryckte saken.

Björn Afzelius var en stor människa och poet som hade förankrat texterna från verkligheten
och det han upplevt genom resor till olika platser och kampen för Palestiniernas rättigheter bla.

"Vedertagna Historiska Sanningar", om Andra Världskriget som inte får ifrågasättas? Forskningen skall väl vara fri, eller hur?

Kunnig
Medlem

PS.

Inlägg av Kunnig » 16 mars 2005, 09:11

Alla vet att Hitler och Stalin delade upp Europa, mellan sig. Men jag skulle vilja ställa frågan,
vilka var det som började kriget mot Adolf Hitler och Josif Vissarionovitj Dzhugasjvili? Män
med makt har både fiender och vänner!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 16 mars 2005, 18:27

Kunnig skrev:Jag har överhuvudtaget inte kopplat samman frimureriet och Björn Afzelius låtar utan ville
helt enkelt säga att den kunskap i olika frågor som Björn Afzelius besitte, avslöjar både det ena och andra, om dom dunkla krafter som styr mycket utav det som sker på denna planets yta som professor Nygaard, uttryckte saken.
Jag tänkte skriva att jag var en smula ironisk, men jag tycker att du precis kopplade ihop Afzelius med frimureriet med tanke på vad du har skrivit tidigare. Fast nu lämnar vi det, för Afzelius har inte inget att göra med avken andra världskriget eller frimureri.
"Vedertagna Historiska Sanningar", om Andra Världskriget som inte får ifrågasättas? Forskningen skall väl vara fri, eller hur?
Jo visst får de göra det, men då får det göras på rätt sätt. Du har hänvisat till en bok som en professor har skrivit, en som dessutom inte tycks vara historiker, kanske amatörhistoriker. Det är upp till dig att bevisa att det du säger är rätt och det gör man inte genom att skriva en boktitel. Det gör man om man efterfrågad av källan, men bevis är en annan sak. Annars kan jag hitta på ryska böcker som bara går att köpa i Ryssland och som är sensationella. Forskning ska vara fri, men den ska också vara trovärdig och grunda sig på fakta och bevis och inte historier och spekulationer.

/Martin

Kunnig
Medlem

Inlägg av Kunnig » 16 mars 2005, 21:52

Vad är det för Ryska böcker du tänker på?

En forskare använder givetvis olika källor och det är viktigt att forskningen inte skall bygga på
spekulationer och kvasi-teorier, och falska slutledningar!

Jüri Lina kan kallas för amatörhistoriker, men alla är vi barn i början och ingen är fullärd.
Praktisk erfarenhet, iakttagelse och forskning går hand i hand. Det som är märkligt med
Jüri Linas bok och redogörelse, är att ingen från den motsatta sidan har haft viljan att
bemöta densamma, i en fri och öppen debatt!

Författaren Jüri Lina, tillhör Svenska Pen-klubben och den enda personen som hade tid att
bemöta hans bok, var journalisten Andres Küng, i Expressen!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 16 mars 2005, 22:03

Kunnig skrev:Vad är det för Ryska böcker du tänker på?
Jag tog det som ett exempel. Jag kan fabricera sensationella uppgifter genom att påstå att jag har läst det i ryska böcker. Detta medför att de flesta övriga på forumet får svårt att kontrollera det jag påstår dels genom att få kan ryska och dels att ännu färre är i Ryssland och kan införskaffa boken. Jag menar att man inte bara ska häva ur sig en boktitel, det är få som en kommer läsa dem om de får den i sin hand redogör istället för vad det står i boken, då kommer det också bli en dikussion och det är ju det som är hela meningen med forumet.
Jüri Lina kan kallas för amatörhistoriker, men alla är vi barn i början och ingen är fullärd.
Praktisk erfarenhet, iakttagelse och forskning går hand i hand. Det som är märkligt med
Jüri Linas bok och redogörelse, är att ingen från den motsatta sidan har haft viljan att
bemöta densamma, i en fri och öppen debatt!
Inte vågar eller inte vill? Påstår någon att jorden är platt kommer jag inte ge mig in i en diskussion med den personen, jag ger den en klapp på huvudet och formulerar sedan ett brev till socialstyrelsen om behovet av fler platser på våra mentalsjukhus.

Fast nu kan vi väl lämna ämnet hur man ska vara, istället kan du väl skriva ner lite av de bevis som den kära Lina så klokt har formulerat och som stödjer dina hypoteser. Finner jag det värt att kommentera kommer jag göra det. Jag lovar också att du inte ska vara rädd för att jag ska formulera ett brev till Socialstyrelsen. :D

/Martin

Kunnig
Medlem

Inlägg av Kunnig » 17 mars 2005, 08:47

Eftersom du formulerar dig på det sättet, kan jag inte annat än förstå att vissa människor
har svårt att skilja på sanning och lögn.

Det finns otroligt med litteratur som behandlar Andra Världskrigets Historia och vem har påstått att inte den här debatten skulle vara fri? Jag har i varje fall inte med vilja försökt
utestänga någon från debatten!

Det där med Socialstyrelsen och Mentalsjukhus som du håller på och dillar om, bevisar
bara på vilken nivå debatten har hamnat!

Jag funderar verkligen om det här ämnet inte får vara slut diskuterat, för den här gången
i varje fall.

Skämt är skämt, men jag personligen tycker inte man skall skämta om/bort seriösa frågor!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 17 mars 2005, 20:32

Kunnig skrev: Det där med Socialstyrelsen och Mentalsjukhus som du håller på och dillar om, bevisar
bara på vilken nivå debatten har hamnat!

Jag funderar verkligen om det här ämnet inte får vara slut diskuterat, för den här gången
i varje fall.
Jag vävde in lite humor i det hela och du tar det helt fel. Har jag under debatten varit ohyfsad mot dig? Jag har tyckt att dina åsikter är uppåt väggarna, men har för den sakens skull inte varit ohyfsad mot dig, tvärtom har jag bett att du ska lista alla de bevis som du påstår finns. Något som torde tyda på att jag åtminstone är beredd att lyssna på dig. Uppenbarligen vill du inte rada upp bevisen eller så kan du inte. I ett sådant läge är det onekligen rätt svårt att föra en debatt.

/Martin

Kunnig
Medlem

Hidden Mysteries Books by Author

Inlägg av Kunnig » 19 mars 2005, 21:38

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 19 mars 2005, 22:38

Grabbar,

återgå till trådens tema, eller börja en ny tråd :)

Mvh Andreas Wien

Kunnig
Medlem

Inlägg av Kunnig » 27 mars 2005, 09:49

Tack för upplysningen, Andreas!

Funderar på vad tråden skulle kunna heta, få för namn!

I stil med..dom: Superrikas Spel under Andra Världskriget,
kanske?

Skriv svar