En munk?, Kyrillos tror jag att han hette...Probstner skrev:Efter vem är det kyrilliska alfabetet uppkallat?
/ Probstner
Quiz: Idé- och lärdomshistoria
Men varför hittar man på ett namn som sedan får ge namn åt ett alfabet? Greppar inte riktigt det. Varför kallade man inte det för det "konstantiska" alfabetet?Probstner skrev:F'låt att jag har missat att bekräfta svaret. Frågan är lite lurig, för han har kallats Kyrillos först av eftervärlden. Han hette egentligen Konstantinos och kom från Saloniki. Tillsammans med polaren Methodios kallad "slavernas apostel".
Leonidas' fråga.
Probstner
Fortsätter på den inslagna vägen, men spolar det skrifthistoriska bandet tillbaka ett par tusen år. Vad kallas det skriftspråk som man använde sig av på det minoiska Kreta?
En fri fråga, den känner den borne skalmaniten lukten av på hundrafemtio meters håll (gammalt djungelordspråk).
Fortsätter så gärna med alfabeten & relaterat - vi skriver ju raderna från vänster till höger, arabiska m.fl. skrivs från höger till vänster, men vad kallas det när man omväxlande skriver från vänster och från höger -
a l l t s å p å
r ä h t e d
v i s e t ?
Fortsätter så gärna med alfabeten & relaterat - vi skriver ju raderna från vänster till höger, arabiska m.fl. skrivs från höger till vänster, men vad kallas det när man omväxlande skriver från vänster och från höger -
a l l t s å p å
r ä h t e d
v i s e t ?
-
Johan Matsson
- Medlem
Javisst, gr. bustrofedón, som oxen vänder. Något annat ord för företeelsen känner jag inte till, inte heller någon annan företeelse som ordet kan tänkas beskriva. (En snabbgoogling ger vid handen att ordet "plogskrift" användes i Familjeboken, det kan inte sägas ha slagit igenom.)hannberg skrev:Bustrofedonisk kanske, men är det det ordet du är ute efter?
hannbergs fråga.
-
Johan Matsson
- Medlem
Det var som tusan, har pluggat lite sånt där.
…deras kroppar hade blivit tyngdlösa. När de sträckte ut armarna strävade inte de tyngdlösa lemmarna att falla tillbaka igen. fötterna förlorade känningen med farkostens golv. De var som berusade, de hade helt förlorat balanssinnet…
översättning
Vem är citerad?
…deras kroppar hade blivit tyngdlösa. När de sträckte ut armarna strävade inte de tyngdlösa lemmarna att falla tillbaka igen. fötterna förlorade känningen med farkostens golv. De var som berusade, de hade helt förlorat balanssinnet…
översättning
Vem är citerad?
-
Johan Matsson
- Medlem
Citatet är från Jules Vernes Från jorden till månen, inte så att jag minns den ordagrant men skildringen av hur de tre månfararna lämnar jordens gravitationsfält är något av en klassiker. Huruvida den är fysiskt korrekt minns jag inte men det spelar väl mindre roll...
Just nu sitter jag med en fin bok i faksimil, Dyalogus creaturam moralizatus. Vad är det för speciellt med den?
Just nu sitter jag med en fin bok i faksimil, Dyalogus creaturam moralizatus. Vad är det för speciellt med den?
Kyrillos var det namn han tog sig som munk i Rom mot slutet av sitt liv. Å andra sidan kompliceras frågan av att det inte var det kyrilliska alfabetet han och hans bror skapade, utan dess föregångare, det glagolitiska alfabetet ...Leonidas skrev:Men varför hittar man på ett namn som sedan får ge namn åt ett alfabet? Greppar inte riktigt det. Varför kallade man inte det för det "konstantiska" alfabetet?Probstner skrev:Frågan är lite lurig, för han har kallats Kyrillos först av eftervärlden. Han hette egentligen Konstantinos och kom från Saloniki. Tillsammans med polaren Methodios kallad "slavernas apostel".