Krigsfilmer

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Panaka
Medlem

Krigsfilmer

Inlägg av Panaka » 3 mars 2005, 11:29

vilka filmer anses vara de mest autentiska WWII filmerna.
Jag tycker i alla fall att Stalingrad & Das Boot. men vad tycker ni?

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 3 mars 2005, 11:56

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 3 mars 2005, 12:16

Givetvis från Varjags 'stenålder' - men det fanns ett par som inte nämndes i Löwes länk;

"Tid att älska - dags att dö" - ung tysk på östfronten

"Bron" - skolklass som 'blir Volkssturm' över en natt

bägge sevärda.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 3 mars 2005, 16:12

"The Cruel Sea" engelsk film från 50-talet om en besättning på en konvojeskort. Den kändes autentisk, baserad på någons verkliga upplevelser tror jag.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 3 mars 2005, 16:18

I fråga om material är det väl fråga om inte A bridge too far tar priset...?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 3 mars 2005, 18:56

Vet inte hur denna tråd relateras till andra filmtrådar på Skalman, men eftersom jag såg om Gå och se (Sovjetunionen 1985) så sent som igår vill jag återigen hävda att den är mer autentisk än något annat jag sett. Eftersom jag har sett den så många gånger har jag upptäckt några småsaker, men helhetsintrycket är lysande (uniformer, utrustning, explosioner etc).

/ Probstner

Användarvisningsbild
Panaka
Medlem

Inlägg av Panaka » 3 mars 2005, 19:43

var finner man dessa filmerna nämner, helst DVD version.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 3 mars 2005, 20:05

Panaka skrev:var finner man dessa filmerna nämner, helst DVD version.
Gå och se - vet ej. Den gick på bio i Sverige för typ 20 år sedan. Har aldrig sett den på VHS. Jag har den genom en bekant som spelade in den från svensk TV för säkert 15 år sedan. Tveksamt om DVD existerar (gammal rulle från "udda" filmland med svårtillgängligt tema).

/ Probstner

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 3 mars 2005, 20:15

Bra med internet - Gå och se (Idi i smotri) heter Come and see på engelska. Finns som region 1-DVD (US/Canada) på bl.a. Amazon. :) Det finns många nyutgivningar av gamla filmer om man är beredd att gå utanför Sveriges gränser, så många kan avnjutas med lite ansträngning och en regionsfri DVD-spelare.
Senast redigerad av 1 Sarvi, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 3 mars 2005, 20:21

Bra med Skalman, inte minst! / Probstner

Användarvisningsbild
Dönitz
Medlem

Inlägg av Dönitz » 3 mars 2005, 20:36

Come and See är rätt bra, den finns på dischop under import tror jag om jag nu inte missminner mig helt. tyckte talvisota kändes autentisk, den hade bra känsla i ala fall. Annars har vi Full Metal Jacket världensbästa krigsfilm.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 3 mars 2005, 21:12

Den bästa WWII-filmen tycker jag att Den Tunna Röda Linjen är, men jag vet inte hur mycket i den (och boken med samma namn) som bygger på fakta och hur mycket som är påhittat.

Klasse
Medlem

Inlägg av Klasse » 3 mars 2005, 22:16

Mako skrev:Den bästa WWII-filmen tycker jag att Den Tunna Röda Linjen är, men jag vet inte hur mycket i den (och boken med samma namn) som bygger på fakta och hur mycket som är påhittat.
Det tycker inte jag! :) Filmmakarna har kört in ett modernt filosofisk tänkande. Men själva striderna var bra och man ser inte mycket av japaner, viket det ofta var i sådana miljöer när strider bröt ut.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 4 mars 2005, 09:52

Dönitz skrev:tyckte talvisota kändes autentisk, den hade bra känsla i ala fall.
Jag tyckte att skådisarna i Talvisota kändes alltför "nutida" (aningen för rosigt och välschamponerat). Och stridsscenerna alltför "poetiska" (är inte en del filmat i slow motion?). Då vill jag istället framhålla Rauni Mollbergs "Okänd soldat" från (tror jag) 1984, där soldaterna är magra och bleka med fett hår och där jordkokorna ryker och svetten lackar. Det man kan störa sig på är detaljer i sammanhanget (en och annan skådis alltför långhårig med tanke på lössens 40-tal, fuskexplosioner med bensin, att soldaterna bär hjälm i filmen medan de har mössa i boken etc).

/ Probstner

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 4 mars 2005, 11:21

Solitaire skrev:"The Cruel Sea" engelsk film från 50-talet om en besättning på en konvojeskort. Den kändes autentisk, baserad på någons verkliga upplevelser tror jag.
'Det grymma Havet' - av Nicolas Monsarrat's succébok med samma titel om korvetten 'COMPASS ROSE' (fingerat namn). Monsarrat hade varit officer i eskortfartyg i Atlanten. Filmens 'grymma kulmen' är när COMPASS ROSE i enlighet med stående order från Amiralitetet...fullföljer en attack mot ett u-båtseko OAVSETT alla omständigheter. U-båten befinner sig rakt under några dussintal simmare som överlevt en sänkning. COMPASS ROSE stävar med full fart genom simmarna och lägger matta efter matta av sjunkbomber bland dem - de flesta imploderar eller slits i stycken när sjunkbomberna detonerar.....MÖRDARE! skriker besättningen mot kommandobryggan - mycket starka scener från ett grymt hav!

Skriv svar